SIGN-SYMBOLIC NATURE OF FOLK COSTUME (ON EXAMPLE OF A BELT)

Authors

  • Svitlana Dolesko National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162796

Keywords:

belt, folk garments, men's costume, women's costume, ritual, symbol of Ukrainian culture.

Abstract

Purpose of Research. The purpose of the article is to research and generalize the role of the transformational processes of ceremonies of the life cycle of the Ukrainians by the studying such a component of clothing as a belt and the determination of its significance for culture. Methodology. The methodology of the research includes the systematic, historical and integrated approaches to the study of socio-historical, ethnographic and cultural-artistic phenomena. Scientific Novelty. The scientific novelty consists in analysing the belt as the key element of man and woman costumes of various historical periods of Ukraine and important symbol of Ukrainian folk culture, its role in the system of rituals, customs and traditions. Conclusions. Thus, the belt as one of the types of decorative folk art was the household instrument as well as the ornament and the symbol of the belonging to Christianity. The material and technique of creation of belts, showed the social status, class affiliation, material condition and gender peculiarities. The belt with its unique sign and symbolic system played the important roleinthecustomsoftheUkrainians(maternity,wedding,ceremonial).Ithelpedpeopletomoveintheirlives.

Author Biography

Svitlana Dolesko, National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts

Postgraduate of the Department of Art Expertise

References

Гургула І. В. Народні тканини. Нариси з історії українського декоративно-прикладного мистецтва. ред. кол. : П. М. Жолтовський, Ю. П. Лащук, О. О. Чарновський. Львів: Видавництво Львівського університету. 1969. Розд. 2. С.22–23.

Денисенко Е. Н. Наименования и функции поясов в восточнославянскомобрядовом контексте. Ломо-носовские чтения 2017 года: сб. материаловнаучн. конф. (22 марта 2017 года, г. Севастополь). Севастополь: Фи-лиал МГУ имени М. В. Ломоносова в г. Севастополе. 2017. С.60–61.

Керносівський ідол (статуя). Доба енеоліту – бронзи. URL:http://museum.dp.ua/object_1-4.html.

Маєрчик М. Ритуал і тіло. Структурно-семантичний аналіз українських обрядів родинного циклу. Київ: Часопис "Критика". 2011. 320с.

Матейко К. І. Одяг. Нариси з історії українського декоративно-прикладного мистецтва / ред. кол. : П. М. Жолтовський,Ю.П.Лащук,О.О.Чарновський.Львів: ВидавництвоЛьвівського університету.1969.Розд.1.С.8.

ПСРЛ. Т. 2. Ипатьевская летопись. Санкт-Петербург. 1908. Стлб.903-938.

МатейкоК.І.Одяг.Нарисизісторіїукраїнськогодекоративно-прикладногомистецтва/ред.кол.:П.М.Жолтов-

ський,Ю.П.Лащук,О.О.Чарновський.Львів:ВидавництвоЛьвівськогоуніверситету.1969.Розд.3.С.51–58.

Мирний П. Лихий попутав. Твори : у 3 т. Т. 1. Київ: Дніпро. 1976. С.27–56.

Нечуй-Левицький І. С. Микола Джеря. К. : Центр учбової літератури, 2017. 119с.

Украинскій народъ въ его прошломъ и настоящемъ. Ф. К. Волков, М. С. Грушевский, М. М. Коваленс-кий и др. Петроград: Общественная Польза. 1916. Т.1.

Косміна О. Ю. Традиційне вбрання українців. Т. 1: Лісостеп. Степ. Київ: Балтія-Друк. 2008. 159с.

Косміна О. Ю. Традиційне вбрання українців. Т. 2 : Полісся. Карпати. Київ: Балтія-Друк. 2009. 159с.

Матейко, К. І. Етнографічний словник. Київ: Наукова думка. 1996. С.196.

Аристов Н. Я. Промышленность Древней Руси. Москва: Книжный дом "ЛИБРОКОМ". 2013. 336с.

Николаева Т. А. Украинская народная одежда. Среднее Поднепровье. Киев: 1987. С.248

Білан М. С., Стельмащук Г. Г. Український стрій. Друге видання. Львів: ПП "Видавництво "Апріорі". 2011. с. 314іл.

Этнографический сборникъ, издаваемый императорским Русскимъ географическимъобществомъ. Выпуск 1. Санктпетербург. Въ типографіи министерства внутреннихъ дѣлъ. 1853.

Греков Б. Д. Київська Русь. Київ. 1951. С.368.

История Русовъ или Малой Россіи, Георгія Конискаго, архіепископа Бълорускаго, Москва, Универси-тетская типографія. 1846. Репринт РИФ "Дзвін". 1991. 260с.

Смолій Ю. Слуцькі пояси: Українське культурне поле. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія, 2010. 7.360-374.

Школьна О. Походження орнаментики кунтушевих поясів України, Білорусі та Польщі XVII–XIXстоліть. Актуальні проблеми, 2016. 12. 236-242.

Дмитрук Л. Народний лемківський одяг як семіотична система. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2016. № 1.С.40-43.

Hurhula, I. V. (1969). Folk Cloth. Essays on the Ukrainian Decorative-Applied Arts. Part 2. P. M. Zholtovskyi, Yu. P. Laschuk, O.O.Charnovskyi (Eds.). (pp.22–23). Lviv: Vydavnystvo Lvivskogo universytetu [in Ukrainian].

Denysenko, E. N. (2017). Names and Functions of Belts in the Eastern Slavic Customs Context. Proceedings of the Scientific Conference. Lomonosov Readings March, 22, 2017. (pp. 60-61). Sevastopol: MGU v Sevastopol [in Russian].

Kernosiv idol (statue). Epoch of Eneolith – Bronze. (n.d.). Retrieved from http://museum.dp.ua/object_1-html [in Ukrainian].

Maierchyk, M. (2011). Ritual and Body. Structural-semantical analysis of the Ukrainian Customs of Family Cycle. Kyiv: Chasopys "Krytyka" [in Ukrainian].

Mateiko, K. I. (1969). Clothing Essays on the Ukrainian Decorative-Applied Arts. Part 1. P. M. Zholtovskyi, Yu. P. Laschuk, O.O. Charnovskyi (Eds.). (pp. 8-9). Lviv: Vydavnystvo Lvivskogo universyetu [in Ukrainian].

PSRL. Volume 2 Ipatiev Chronicles. (1908). SPb. [in Russian].

Mateiko K. I. Garments. Essays on the Ukrainian Decorative-Applied Arts. Part 3. P. M. Zholtovskyi, Yu. P. Laschuk, O.O. Charnovskyi (Eds.). (pp. 51–58). Lviv: Vydavnystvo Lvivskogo universytetu [in Ukrainian].

Myrnyi, P. (1976). Devil has Confused. Selected Works: in 3 volumes. Volume 1. Y. Y. Broiak (Ed). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].

Nechui-Levytskyi, I. S. (2017). Mykola Dzheria. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Volkov, F. K. & Hrushevskyi M. S. & Kovalenskyi, M.M. (1916). Ukrainian people in its Past and Present. Volume 1. Petrohrad: Obshchestvennaia Polza [in Russian].

Kosmina, O. Y. (2008). Traditional Garment of the Ukrainians. Volume 1. Wood-Prairie. Prairie. Kyiv: Baltiia-Druk [in Ukrainian].

Kosmina, O. Y. (2008). Traditional Garment of the Ukrainians. Volume 2. Polesia. The Carpathians. Kyiv: Baltiia-Druk [in Ukrainian].

Mateiko, K. I. (1996). Ethnographic Dictionary. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Arystov,N.Y.(3rded.).(2013).IndustryoftheAncientRuss.Moscow:Knyzhnyidom"LYBROKOM"[in Russian].

Nykolaeva,T.A.(1987).UkrainianFolkGarment.MiddleDniperregion.Kyiv:"Naukovadumka"[in Ukrainian].

Bilan, M. S. & Stelmashchuk, H. H. (2nd ed.). (2011). Ukrainian Garment. Lviv: PP "Vydavnytstvo "Apriori" [in Ukrainian].

Ethnographical collection, published by the Imperator’s Russian Geographical Association. (1853). Issue 1 [in Russian].

Hrekov, B. D. (1951). Kyiv Russ. Kyv [in Ukrainian].

History of Russiv or Little Russ of H. Konyskyi, Byelorussian Archbishop. (1846/1991). Moscow: Unyversytetskaia typohrafiia. 1846. Kyiv: "Dzvin" [in Russian].

Smolii, Yu. (2010). Slutsk Belts: Ukrainian Cultural Field. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 7, 360-374 [in Ukrainian].

Shkolna, O. (2016). Origins of the Ornaments of Kuntush Belts of Ukraine, Belarus and Poland of the XVII– XIX centuries. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 12, 236-242 [in Ukrainian].

Dmitruk, L. (2016). Popular folk Lemko clothing as a semiotic system. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 1, 40-43 [in Ukrainian].

Downloads

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство