ЕТНОДИЗАЙН ЯК СКЛАДОВА ФОРМУВАННЯ НАУКОВИХ УЯВЛЕНЬ ПРО УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ СТИЛЬ: початок ХХ століття

Автор(и)

  • Ilona Sivash Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162797

Ключові слова:

етнодизайн, український національний стиль, національний романтизм, народні художні промисли.

Анотація

Метою статті є дослідження процесу формування уявлень про український національний стиль образотворчості в соціокультурному просторі України початку ХХ століття на основі аналізу наукових позицій провідних учених і митців-практиків доби. Методологія дослідження полягає у застосуванні комплексного історико-культурного підхо-ду, методів порівняльного аналізу, зіставлення і узагальнення. Це дало змогу виявити специфіку формування кон-цепції українського національного стилю в контексті європейських тенденцій національного романтизму тих літ. Нау-кова новизна полягає у спробі виявити шляхи осмислення місця і ролі етнодизайну як складової українського національного стилю в науково-творчому співтоваристві України означеного періоду. Охарактеризовано погляди представників української науки про мистецтво щодо історично сформованих відмінних ознак національного етноди-зайну та напрямку його сучасного розвитку як складової українського стилю. Виявлено внесок М.Біляшівського, К.Широцького, В.Щербаківського, В.Кричевського та інших у процес розв’язання проблеми. Висновки. Обговорення сутності і параметрів національного стилю образотворчості в українському суспільстві початку ХХ століття відбува-лося з опорою на давню спадщину і сучасні досягнення етнодизайну. Теоретична розробка концепції українського стилю відіграла важливу роль у розвитку національної самосвідомостідоби.

Біографія автора

Ilona Sivash, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

аспірант

Посилання

Антонович Є., Удріс І. Українське мистецтвознавство кінця ХІХ – початку ХХ століття: дослідження національних форм вітчизняного образотворчого мистецтва: монографія. КривийРіг: Вид. Р.А.Козлов, 2018. 300с.

Біляшівський М. Про український орнамент // Записки Українського наукового товариства в Києві. Київ, 1908. Т. 3. С.40–54.

Кара-Васильєва Т., Чегусова З. Декоративне мистецтво України ХІХ століття. У пошуках "великого сти-лю". Київ : Либідь, 2005. 280 с.;іл.

Копир В. (Щербаківський В.) Про потребу стилю в домашнім життю // Рада. 1911. №212–214.

Косачева О. П. (Олена Пчілка) Украинский народный орнамент. Вышивки, ткани, писанки / собрала и привела в систему О. П. Косачева. Київ : тип. С. В. Кульженка, 1876. 18 с., 31табл.

Ладыженко К. (Широцкий К. В.) Национальное искусство и задачи искусства на Украине // Украинская жизнь. 1912. № 1–3. С.46–56.

Нога О. Проект пам’ятника Івану Левинському. Львів: Українські технології, 1997. 328 с.;іл.

Петренко О. О. Творча діяльність Миколи Самокиша в контексті культурного життя Полтавщини та Ха-рківщини кінця ХІХ – початку ХХ ст. // Мистецтвознавчі записки. Вип. 32. Київ, 2017. С.116–124.

Сборник украинских орнаментов О. П. Косачевой // Зодчий. 1877. № 2. С.21–22.

Селівачов М. Микола Біляшівський і його сучасники про українське народне мистецтво в європейсь-кому контексті // Музейна справа та музейна політика в Україні ХХ ст. : зб. наук. праць / за ред. д-ра мист. М. Се-лівачова. Київ : Златограф, 2004. С.82–88.

Филл Ш., Филл П. История дизайна. Москва : КоЛибри, 2014. 512 с.;ил.

Широцький К. Український національний колір // Рада. 1911.№179.

Шудря Є. Дослідники народного мистецтва. Біобібліографічні нариси / за ред. д-ра мист. М. Селівачова. Зош. 3. Київ : Вісник "АНТ", 2008. 116 с.;іл.

Guminska B. Feliks Jasienski. Szkic do portretu: przewodnik. Krakov, 2006. 79s.

Сиваш І. Теоретико-методологічні підходи до розуміння етнодизайну на сучасному етапі культуротво-рчості. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2016. № 2.С.105-109

Antonovich, E., Udris, I. (2018). Ukrainian art studies of the end of XIX – early XX century: research of national forms of national fine arts. Kryvyi Rih : Vyd. R.A.Kozlov [inUkrainian].

Bilyashivsky, M. (1908). About the Ukrainian ornament. Zapysky Ukrainskoho naukovoho tovarystva v Kyievi. Kyiv, Т. 3. С. 40–54 [inUkrainian].

Kara-Vasilieva, T., Chegasova, S. (2005). Decorative art of Ukraine of the XIX century. Looking for a "great style". Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Kopir, V. (Shcherbakivsky V.) (1911). On the need for a style in home life. Rada, 212-214 [in Ukrainian].

Kosacheva, O.P. (Olena Pchilka) (1876). Ukrainian folk ornament. Embroideries, fabrics, pysanki. Kyiv : typ. S. V. Kulzhenka [in Ukrainian].

Ladyzhenko, K. (Shirotsky K. V.). (1912). National art and the tasks of art in Ukraine. Ukraynskaia zhyzn, 1-3, 46-56 [in Ukrainian].

Noga, O. (1997). The project of the monument to Ivan Levinsky. Lviv: Ukrainski tekhnolohii [inUkrainian].

Petrenko, O. O. (2017). Mykola Samokish's creative activity in the context of the cultural life of Poltava region and Kharkiv region at the end of the 19th and the beginning of the 20th century. Mystetstvoznavchi zapysky, 32, 116-124 [in Ukrainian].

Collection of Ukrainian Ornaments by O. P. Kosacheva (1877), 2, 21-22 [in Ukrainian].

Selivachov, M. (2004). Nikolay Bilyashivsky and his contemporaries about Ukrainian folk art in the European context. Muzeina sprava ta muzeina polityka v Ukraini ХХ st. Kyiv : Zlatohraf, 82-88 [in Ukrainian].

Phil Sh., Phil P. (2014). History of design. Moscow: Kolibri [in Russian].

Shirotsky, K. (1911). Ukrainian national color. Rada, 179 [in Ukrainian].

Shudrya, E. (2008). Researchers of folk art. Bibliographic essays. Zosh. 3. Kyiv : Visnyk "ANT" [in Ukrainian].

Guminska, B. 2006.Feliks Jasienski. Szkic do portretu: przewodnik. Krakov [in Polish].

Sivash I. (2016).Theoretical and methodological approaches to the understanding of ethnodizaina at the present stage of cultural creativity. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 2, 105-109 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство