Ethic-design as a composition formation of scientific concepts on ukrainian national style at the beginning of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162797Keywords:
ethnic-design, Ukrainian nationalstyle, national romanticism, folk artistic craftsAbstract
The purpose of the article is to study the process of forming ideas about the Ukrainian national style in the sociocultural space of Ukraine at the beginning of the 20th century by an analysis of the scientific positions of leading scientists and artists-practitioners of the era. The methodology of the research consists in using a complex historical-cultural approach, methods of comparative analysis, comparison and generalization. The mentioned issue made it possible to identify the specifics of the formation of the concept of the Ukrainian national style in the context of the European tendencies of national romanticism of those years. The scientific novelty consists in an attempt to reveal ways of understanding the place and role of ethnic-design as a component of the Ukrainian national style in the scientific and creative community of Ukraine of the specified period. The views of representatives of the Ukrainian science of art about the historically formed differences of the national ethnic-design and directions of its modern development as a component of the Ukrainian style are described. The contribution of N. Bilyashivsky, K. Shirocki, V. Shcherbakivsky was revealed. V. Krichevsky in the process of resolving the problem. Conclusions. The discussion of the essence and parameters of the Ukrainian national style of fine arts in the Ukrainian society of the beginning of the 20th century was based on the ancient heritage and modern achievements of ethnodizaina. The theoretical development of the concept of the Ukrainian style played an essential role in the development of national self-awareness of theera.
References
Антонович Є., Удріс І. Українське мистецтвознавство кінця ХІХ – початку ХХ століття: дослідження національних форм вітчизняного образотворчого мистецтва: монографія. КривийРіг: Вид. Р.А.Козлов, 2018. 300с.
Біляшівський М. Про український орнамент // Записки Українського наукового товариства в Києві. Київ, 1908. Т. 3. С.40–54.
Кара-Васильєва Т., Чегусова З. Декоративне мистецтво України ХІХ століття. У пошуках "великого сти-лю". Київ : Либідь, 2005. 280 с.;іл.
Копир В. (Щербаківський В.) Про потребу стилю в домашнім життю // Рада. 1911. №212–214.
Косачева О. П. (Олена Пчілка) Украинский народный орнамент. Вышивки, ткани, писанки / собрала и привела в систему О. П. Косачева. Київ : тип. С. В. Кульженка, 1876. 18 с., 31табл.
Ладыженко К. (Широцкий К. В.) Национальное искусство и задачи искусства на Украине // Украинская жизнь. 1912. № 1–3. С.46–56.
Нога О. Проект пам’ятника Івану Левинському. Львів: Українські технології, 1997. 328 с.;іл.
Петренко О. О. Творча діяльність Миколи Самокиша в контексті культурного життя Полтавщини та Ха-рківщини кінця ХІХ – початку ХХ ст. // Мистецтвознавчі записки. Вип. 32. Київ, 2017. С.116–124.
Сборник украинских орнаментов О. П. Косачевой // Зодчий. 1877. № 2. С.21–22.
Селівачов М. Микола Біляшівський і його сучасники про українське народне мистецтво в європейсь-кому контексті // Музейна справа та музейна політика в Україні ХХ ст. : зб. наук. праць / за ред. д-ра мист. М. Се-лівачова. Київ : Златограф, 2004. С.82–88.
Филл Ш., Филл П. История дизайна. Москва : КоЛибри, 2014. 512 с.;ил.
Широцький К. Український національний колір // Рада. 1911.№179.
Шудря Є. Дослідники народного мистецтва. Біобібліографічні нариси / за ред. д-ра мист. М. Селівачова. Зош. 3. Київ : Вісник "АНТ", 2008. 116 с.;іл.
Guminska B. Feliks Jasienski. Szkic do portretu: przewodnik. Krakov, 2006. 79s.
Сиваш І. Теоретико-методологічні підходи до розуміння етнодизайну на сучасному етапі культуротво-рчості. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2016. № 2.С.105-109
Antonovich, E., Udris, I. (2018). Ukrainian art studies of the end of XIX – early XX century: research of national forms of national fine arts. Kryvyi Rih : Vyd. R.A.Kozlov [inUkrainian].
Bilyashivsky, M. (1908). About the Ukrainian ornament. Zapysky Ukrainskoho naukovoho tovarystva v Kyievi. Kyiv, Т. 3. С. 40–54 [inUkrainian].
Kara-Vasilieva, T., Chegasova, S. (2005). Decorative art of Ukraine of the XIX century. Looking for a "great style". Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Kopir, V. (Shcherbakivsky V.) (1911). On the need for a style in home life. Rada, 212-214 [in Ukrainian].
Kosacheva, O.P. (Olena Pchilka) (1876). Ukrainian folk ornament. Embroideries, fabrics, pysanki. Kyiv : typ. S. V. Kulzhenka [in Ukrainian].
Ladyzhenko, K. (Shirotsky K. V.). (1912). National art and the tasks of art in Ukraine. Ukraynskaia zhyzn, 1-3, 46-56 [in Ukrainian].
Noga, O. (1997). The project of the monument to Ivan Levinsky. Lviv: Ukrainski tekhnolohii [inUkrainian].
Petrenko, O. O. (2017). Mykola Samokish's creative activity in the context of the cultural life of Poltava region and Kharkiv region at the end of the 19th and the beginning of the 20th century. Mystetstvoznavchi zapysky, 32, 116-124 [in Ukrainian].
Collection of Ukrainian Ornaments by O. P. Kosacheva (1877), 2, 21-22 [in Ukrainian].
Selivachov, M. (2004). Nikolay Bilyashivsky and his contemporaries about Ukrainian folk art in the European context. Muzeina sprava ta muzeina polityka v Ukraini ХХ st. Kyiv : Zlatohraf, 82-88 [in Ukrainian].
Phil Sh., Phil P. (2014). History of design. Moscow: Kolibri [in Russian].
Shirotsky, K. (1911). Ukrainian national color. Rada, 179 [in Ukrainian].
Shudrya, E. (2008). Researchers of folk art. Bibliographic essays. Zosh. 3. Kyiv : Visnyk "ANT" [in Ukrainian].
Guminska, B. 2006.Feliks Jasienski. Szkic do portretu: przewodnik. Krakov [in Polish].
Sivash I. (2016).Theoretical and methodological approaches to the understanding of ethnodizaina at the present stage of cultural creativity. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 2, 105-109 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).