РОЗМОВНИЙ ЖАНР НА ЕСТРАДІ: ФЕНОМЕН М. ЖВАНЕЦЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162798Ключові слова:
М. Жванецький, розмовний жанр на естраді, стендап, сатира, авторАнотація
Мета статті – проаналізувати основні етапи становлення та окреслили перспективи мистецтвознавчого дослідження творчого шляху Михайла Жванецького, зокрема в контексті формування нового виду розмовного жанру на естраді – стендапу. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному поєднанні мистецт-вознавчого і бібліографічного підходів. Використано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, описовості, схо-дження від конкретного до загального. Наукова новизна. Публікація є першою спробою аналізу творчості М. Жванецького в українському мистецтвознавстві. Висновки. Яскравим представником розмовного жанру на ест-раді вже більше півстоліття є М. Жванецький, дослідженню творчості якого приділяється мало уваги. Сьогодні М. Жванецького можна вважати не просто класиком розмовного жанру на естраді, а й майстром стендап-комедії. І все це завдячуючи дотепності висловлювань, гостроті й парадоксальності світовідчуття, спостережливості, глибо-кій прозорливості та життєвій мудрості їх автора. Основний секрет його творчої лабораторії у імпровізації і живо-му діалозі з глядачем. Крім того, аналіз його творчого шляху дає підстави вважати, що найбільшу роль у форму-ванні його творчого феномена відіграли нерозривний зв'язок зі своєю батьківщиною, вплив т.зв. "одеського гумору" та співпраця з відомими представниками розмовного жанру – А. Райкіна, В. Ільєнка, Р. Карцева.
Посилання
Жванецкий М. М. Собрание произведений : в 5 т. / Михаил Жванецкий ; [сост. О. Сташкевич]. Москва
Время, 2009. Т. 5: Двадцать первый век. 2009. – 430, [1] с. : ил.
Каган М.С. Морфология искусства. Л.: Искусство, 1972. 440с.
Концерт о нас с вами. Диалог с Ю. Алянским о репертуаре Жванецкого / Сов. эстрада и цирк. №4.С.
-23.
Кучкина О. А. Свободная любовь: личные истории знаменитых людей. Москва : Время, 2011. 316с.
Минкульт опубликовал "белый список" артистов, которым рады в Украине. URL: http://fakty.ua/203699-minkult-opublkoval-belyj-spisok-artistov-kotorym.
Осина Л. А. Языковые приемы и средства в истории отечественного каламбура : дисс. К. филол. на-
ук : 10.02.01. Москва, 2007. 338с.
Прохорова І. С. Музично-розмовні жанри на естраді / Культура України. 2014. №47. С.206-213.
Райкин А. И. Без грима. Воспоминания. СПб., 2014. 432с.
Смирнова М. В. Художественная специфика слова в разговорных жанрах эстрады. Стратегия рече-вого обучения артистов и режиссеров эстрады : дисс. к. искусств. : 17.00.01. С.-Петерб. гос. акад. театр. искусст-ва. Санкт-Петербург, 2011. 141с.
Смыкова Е. А. Комическое в массовой культуре советской России : дисс. к. философ. наук : 24.00.01. Юж. федер. ун-т. Ростов-на-Дону, 2012. 161с
Столович Л. Н. Философия. Эстетика. Смех. М., 1999. 384c.
Томилина Г.Я. Языковая игра в художественной прозе Михаила Жванецкого / Держава і регіони. 2013. №2-3. С.54-59.
Томилина Г.Я. Фразеологические средства комического в прозе Михаила Жванецкого / Одиннадца-тые Запорожские Еврейские чтения : сб. науч. трудов. Запорожье : 2007. С.421–428.
ТрачА. Идио стиль М.Жванецкого: языковая игра на основе нарушения кодифицированных норм /Вестник Ставропольского государственного университета. 50/2007. С. 223-227.
Трач А. С. Феномен М.М. Жванецкого: жанровый и прагмалингвистический аспекты: дисс. к. фило-лог. наук : 10.02.01. Таганрог. гос. пед. ин-т.- Таганрог, 2007. 185с.
Донченко Н. Роль етюдної форми у професійній підготовці фахівця сценічного мистецтва та у твор-чості артиста естради. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2016. № 4. К.: Міленіум. С.70-74
Zhvanetskii, M. M. (2009). Collection of works: in 5 t. / Mikhail Zhvanetsky; [cons. O. Stashkevich]. Moscow: Time, T. 5: 430 [in Russian].
Kagan, M. (1972) Morphology of art. L.: Art, 440 [inRussian].
Concert about us and you. Dialogue with Yu. Alyansky about the repertoire of Zhvanetsky. Sov. stage and circus. №4. 22-23 [in Russian].
Kuchkina, O. A. (2011). Free love: personal stories of famous people. Moscow: Time, 316 [in Russian].
Minkullet published a "white list" of artists who are happy in Ukraine. URL: http://fakty.ua/203699-minkult-opublkoval-belyj-spisok-artistov-kotorym. [in Russian].
Osina,L.A.(2007). Linguistic methods and means in the history of the domesticpun :diss.K.filol.Sciences:10.02.01. Moscow, 338 [in Russian].
Prokhorova, I. S. (2014). Musical-spoken genres on stage. Culture of Ukraine. №47, 206-213 [in Ukrainian].
Raykin, A.I. (2014). Without makeup. Memories. SPb., 432 [in Russian].
Smirnova, M. V. (2011). The artistic specificity of the word in conversational genres of pop music. Strategy of speech training of artists and stage directors: diss. to art. : 17.00.01. St. Petersburg state acad. theater. art St. Petersburg, 141 [in Russian].
Smykova,E.A.(2012). Komicheskaya in the massculture of Soviet Russia: diss.K.philosopher.Sciences: 24.00.01. South feder un Rostov-on-Don, 161 [in Russian].
Stolovich L. N. (1999). Philosophy. Aesthetics Laughter. M., 384 [in Russian].
Tomilinа, G.Y. (2013). Language game in the artistic prose of Mikhail Zhvanetskogo. State and regions, 54-59 [inRussian].
Tomilinа, G.Y. (2007). The phraseological tools of the comic in the prose of Mikhail Zhvanetsky. Eleventh Zaporozhye Jewish Readings: Sat. scientific of labor. Zaporozhye, 421-428 [in Russian].
Trach, A. (2007). Idiostil M. Zhvanetsky: Language game based on violations of codified norms. Vestnik Stavropol State University, 223-227[in Russian].
Trach A. S. (2007). Phenomenon MM Zhvanetsky: genre and pragmalinguistic aspects: Diss. to the philologist Sciences: 10.02.01.Taganrog state ped In-t. Taganrog, 185 [in Russian].
Donchenko, N. (2016). The role of the sketch form in the professional training of the stage artist and in the performance of the stage artist. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium 4, 70-74[in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.