Conversational genre on the stage: the phenomenon of M. Zhvanetsky

Authors

  • Oleksii Starshoi Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162798

Keywords:

M. Zhvanetsky, conversational genre on stage, satire, standup, author

Abstract

The purpose of the article is to analyze the main steps of creation and outline the prospects of the art research in the creative way of M. Zhvanetsky. The methodology of the study is based on an interdisciplinary combination of art criticism and bibliographic approaches. General scientific methods of analysis, descriptiveness and underneath are used. Scientific novelty. Publication is the first attempt to analyze the work of M. Zhvanetsky in Ukrainian art history. Conclusions. M. Zhvanetsky is a vivid representative of the conversational genre on the stage for more than half a century, and, unfortunately, little attention has been devoted to the study of his work. Today M. Zhvanetsky can be considered not only a classic of the typical genre on the stage, in particular, speaking but also a master of standup-comedy. And all of this is due to the wit of statements, the acuteness and paradox of worldview, observation, profound insight and the wisdom of life of their author. The main secret of his creative laboratory in improvisation and live dialogue with theviewer.

Author Biography

Oleksii Starshoi, Kyiv National University of Culture and Arts

Researcher

References

Жванецкий М. М. Собрание произведений : в 5 т. / Михаил Жванецкий ; [сост. О. Сташкевич]. Москва

Время, 2009. Т. 5: Двадцать первый век. 2009. – 430, [1] с. : ил.

Каган М.С. Морфология искусства. Л.: Искусство, 1972. 440с.

Концерт о нас с вами. Диалог с Ю. Алянским о репертуаре Жванецкого / Сов. эстрада и цирк. №4.С.

-23.

Кучкина О. А. Свободная любовь: личные истории знаменитых людей. Москва : Время, 2011. 316с.

Минкульт опубликовал "белый список" артистов, которым рады в Украине. URL: http://fakty.ua/203699-minkult-opublkoval-belyj-spisok-artistov-kotorym.

Осина Л. А. Языковые приемы и средства в истории отечественного каламбура : дисс. К. филол. на-

ук : 10.02.01. Москва, 2007. 338с.

Прохорова І. С. Музично-розмовні жанри на естраді / Культура України. 2014. №47. С.206-213.

Райкин А. И. Без грима. Воспоминания. СПб., 2014. 432с.

Смирнова М. В. Художественная специфика слова в разговорных жанрах эстрады. Стратегия рече-вого обучения артистов и режиссеров эстрады : дисс. к. искусств. : 17.00.01. С.-Петерб. гос. акад. театр. искусст-ва. Санкт-Петербург, 2011. 141с.

Смыкова Е. А. Комическое в массовой культуре советской России : дисс. к. философ. наук : 24.00.01. Юж. федер. ун-т. Ростов-на-Дону, 2012. 161с

Столович Л. Н. Философия. Эстетика. Смех. М., 1999. 384c.

Томилина Г.Я. Языковая игра в художественной прозе Михаила Жванецкого / Держава і регіони. 2013. №2-3. С.54-59.

Томилина Г.Я. Фразеологические средства комического в прозе Михаила Жванецкого / Одиннадца-тые Запорожские Еврейские чтения : сб. науч. трудов. Запорожье : 2007. С.421–428.

ТрачА. Идио стиль М.Жванецкого: языковая игра на основе нарушения кодифицированных норм /Вестник Ставропольского государственного университета. 50/2007. С. 223-227.

Трач А. С. Феномен М.М. Жванецкого: жанровый и прагмалингвистический аспекты: дисс. к. фило-лог. наук : 10.02.01. Таганрог. гос. пед. ин-т.- Таганрог, 2007. 185с.

Донченко Н. Роль етюдної форми у професійній підготовці фахівця сценічного мистецтва та у твор-чості артиста естради. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2016. № 4. К.: Міленіум. С.70-74

Zhvanetskii, M. M. (2009). Collection of works: in 5 t. / Mikhail Zhvanetsky; [cons. O. Stashkevich]. Moscow: Time, T. 5: 430 [in Russian].

Kagan, M. (1972) Morphology of art. L.: Art, 440 [inRussian].

Concert about us and you. Dialogue with Yu. Alyansky about the repertoire of Zhvanetsky. Sov. stage and circus. №4. 22-23 [in Russian].

Kuchkina, O. A. (2011). Free love: personal stories of famous people. Moscow: Time, 316 [in Russian].

Minkullet published a "white list" of artists who are happy in Ukraine. URL: http://fakty.ua/203699-minkult-opublkoval-belyj-spisok-artistov-kotorym. [in Russian].

Osina,L.A.(2007). Linguistic methods and means in the history of the domesticpun :diss.K.filol.Sciences:10.02.01. Moscow, 338 [in Russian].

Prokhorova, I. S. (2014). Musical-spoken genres on stage. Culture of Ukraine. №47, 206-213 [in Ukrainian].

Raykin, A.I. (2014). Without makeup. Memories. SPb., 432 [in Russian].

Smirnova, M. V. (2011). The artistic specificity of the word in conversational genres of pop music. Strategy of speech training of artists and stage directors: diss. to art. : 17.00.01. St. Petersburg state acad. theater. art St. Petersburg, 141 [in Russian].

Smykova,E.A.(2012). Komicheskaya in the massculture of Soviet Russia: diss.K.philosopher.Sciences: 24.00.01. South feder un Rostov-on-Don, 161 [in Russian].

Stolovich L. N. (1999). Philosophy. Aesthetics Laughter. M., 384 [in Russian].

Tomilinа, G.Y. (2013). Language game in the artistic prose of Mikhail Zhvanetskogo. State and regions, 54-59 [inRussian].

Tomilinа, G.Y. (2007). The phraseological tools of the comic in the prose of Mikhail Zhvanetsky. Eleventh Zaporozhye Jewish Readings: Sat. scientific of labor. Zaporozhye, 421-428 [in Russian].

Trach, A. (2007). Idiostil M. Zhvanetsky: Language game based on violations of codified norms. Vestnik Stavropol State University, 223-227[in Russian].

Trach A. S. (2007). Phenomenon MM Zhvanetsky: genre and pragmalinguistic aspects: Diss. to the philologist Sciences: 10.02.01.Taganrog state ped In-t. Taganrog, 185 [in Russian].

Donchenko, N. (2016). The role of the sketch form in the professional training of the stage artist and in the performance of the stage artist. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium 4, 70-74[in Ukrainian].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство