РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ГЕРОЇКИ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ТА АКТУАЛІЗАЦІЇ ЕТНОКУЛЬТУРНИХ ЦІННОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166524Ключові слова:
інформаційно-комунікативне середовище, аксіосфера, ціннісні орієнтації, соціокультурний простір, культурний герой, героїчне.Анотація
Мета дослідження – вивчення репрезентації концепту героїки і героїчного в сучасній культурі за умов превалювання інформаційного середовища та, водночас, актуалізації звернення до етнокультурних цінностей. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, семіотичного та культурологічного методів у вивченні аксіологічної складової у сучасних соціокультурних процесах та, зокрема, її впливу на способи і рівень репрезентації героїчного в сучасній культурі в умовах інформаційного середовища та сучасних комунікацій. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше розглядається концепт героїки сучасної культури у тісній взаємопов’язаності з етнокультурними цінностями за умов впливу інформаційного середовища. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що за останні роки аксіосфера суспільства зазнала певних метаморфоз, пов’язаних із помітним зростанням важливості патріотизму, демократизму, національної свідомості та ідентичності. У ситуації соціокультурної й ціннісної аномії часто відбувається активізація захисних і регулятивних функцій етнокультурних цінностей, що виражається у відповідних реакціях людини, в тому числі й у процесі комунікативної діяльності, що має особливо чіткі прояви в просторі інтернет-комунікації. У сучасному інформаційному просторі це знаходить вияв у пошуку нових героїв і актуалізації концепту героїки і героїчного як репрезентації суспільством потреби в осмисленні соціокультурних реалій, задоволення культурних і духовних потреб і забезпеченні шляхів гармонізації буття.
Посилання
Башкеєва О. М. Особливості функціонування символів у період «ментальних революцій». Збірник наукових праць «Гілея: науковий вісник». 2015. Вип. 96. С. 263‒267.
Донченко О., Романенко Ю. Архетипи соціального життя і політика (глибинні регулятиви психо-політичного повсякдення). Київ: Либідь, 2001. 334 с.
Живіцька І. Символ як стереотипізоваане явище культури (на матеріалі українських паремій). Наукові записки. Серія: філологічні науки (Мовознавство). Випуск 81 (3). Кіровоград: РВВ КДПУ, 2009. С. 271–275.
Ковтун Н. М. Архетип культурного героя в українській духовній традиції: історико-філософський контекст: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05. Київ, 2008. 20 с.
Куліш О. Архетипи інтернету в контенті сучасного культурного поля України. Наук записки Тернопільського нац. пед. ун-ту ім.Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. № 1. С.208–215.
Костенко Н. Співвіднесеність із культурою в стані «emergensy» Українське суспільство: моніторинг соціальних змін: зб. наук. праць. Вип. 2 (16). Київ, 2015. С. 390‒405
Личковах В. А. Сакральні горизонти української культури: Архетипи – хронотопи – сигнатури. Художня культура. Актуальні проблеми. 2010. Вип. 7. С. 187–194.
Лисюк Н. Поняття архетипу в народній культурі. Дух і Літера. 2001. № 7–8. С. 262–276.
Міщенко М. М. Українські національні архетипи: від колективного несвідомого до усвідомленої національної ідентичності (до актуальності методології архетипічного аналізу). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філософія. Філософські перипетії. 2014. № 1130. Вип. 51. С. 90‒94.
Росул Т. Формування етнокультурної ідентичності українців в умовах глобалізації. Українознавчий альманах. 2012. Випуск 7. С.65–68.
Соціологи визначили цінності українців URL: http://fakty.ictv.ua/ua/ index/read-news/id/1530346 ( звернення: листопад 2017).
Тараненко О. О. Формування нової системи соціальних цінностей і пріоритетів українського суспільства (на матеріалах української мови кінця XX – початку XXI ст.). Мовознавство. 2013. № 6. С.3–10.
Шульга М. Аберантний стан суспільної свідомості українського соціуму. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін: зб. наук. праць. Вип. 1 (15). Т.1. Київ, 2014. С. 512–545.
Шусть В. В. Становлення феномена героїки в українській етнокультурній свідомості. Історико-психологічна реконструкція психологічної думки в етнокультурному просторі України: монографія. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. С. 227–257.
Bashkeeva, O. M.( 2015). Features of the functioning of symbols in the period of "mental revolutions". Collection of scientific works "Gilea: Scientific Herald".. 96, 263-267 [in Ukrainian].
Donchenko, O., Romanenko, Y. (2001).Archetypes of social life and politics (in-depth regulation of psycho-political everyday life). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Zhivitska, I. (2009). A symbol as a stereotyped phenomenon of culture (on the material of the Ukrainian premiums). Proceedings. Series: philological sciences (Linguistics 81 (3), 271-275. Kirovograd: RVB KDPU [in Ukrainian].
Kovtun, N. M. (2008). The archetype of the cultural hero in the Ukrainian spiritual tradition: historical and philosophical context: author's abstract. Dis ... Cand. philosopher. Kyiv [in Ukrainian].
Kulish, O. (2015). Archetypes of the Internet in the content of the modern cultural field of Ukraine. Science notes of the Ternopil National University. ped Untitled by Volodymyr Hnatyuk. Sir Art studies. Ternopil: View of TNPU them. V. Hnatyuk, 1, 208-215 [in Ukrainian].
Kostenko, N. (2015). Relationship with culture in the state of "emergency" Ukrainian society: monitoring of social changes: Sob. sciences works, 2 (16), 390-405 [in Ukrainian].
Lychkovakh, V.A. (2010). Sacred Horizons of Ukrainian Culture: Archetypes - Chronotopes - Signatures. Art culture. Actual problems, 7, 187-194 [in Ukrainian].
Lysyuk, N. (2001). The concept of archetype in folk culture. Spirit and Liter, 7-8, 262-276 [in Ukrainian].
Mishchenko, M. M. (2014). Ukrainian national archetypes: from the collective unconscious to the conscious national identity (to the relevance of the methodology of archetypical analysis). Bulletin of Kharkiv National University named after V.N. Karazin. Series: Philosophy. Philosophical vicissitudes, 1130, 51, 90-94 [in Ukrainian].
Rosul, T. (2012). Formation of Ethnic and Cultural Identity of Ukrainians in Conditions of Globalization. Ukrainian studies almanac, 7, 65-68 [in Ukrainian].
Sociologists have identified the values of Ukrainians. Retrieved from: http://fakty.ictv.ua/en/index/read-news / id / 1530346 [in Ukrainian].
Taranenko O. (2013). Formation of a new system of social values and priorities of Ukrainian society (on materials of the Ukrainian language of the late XX - early XXI centuries). Linguistics, 6, 3-10 [in Ukrainian].
Shulga, M. (2014). Aberrant state of social consciousness of Ukrainian society. Ukrainian society: monitoring social changes, 1 (15), 512-545[in Ukrainian].
Shust, V.V. (2012). The formation of the phenomenon of heroics in the Ukrainian ethnocultural consciousness. Historical and psychological reconstruction of psychological thought in the ethnocultural space of Ukraine. Kirovograd: Imex-LTD [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.