РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ГЕРОЇКИ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ТА АКТУАЛІЗАЦІЇ ЕТНОКУЛЬТУРНИХ ЦІННОСТЕЙ

Автор(и)

  • Zhanna Denysyuk Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166524

Ключові слова:

інформаційно-комунікативне середовище, аксіосфера, ціннісні орієнтації, соціокультурний простір, культурний герой, героїчне.

Анотація

Мета дослідження – вивчення репрезентації концепту героїки і героїчного в сучасній культурі за умов превалювання інформаційного середовища та, водночас, актуалізації звернення до етнокультурних цінностей. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, семіотичного та культурологічного методів у вивченні аксіологічної складової у сучасних соціокультурних процесах та, зокрема, її впливу на способи і рівень репрезентації героїчного в сучасній культурі в умовах інформаційного середовища та сучасних комунікацій. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше розглядається концепт героїки сучасної культури у тісній взаємопов’язаності з етнокультурними цінностями за умов впливу інформаційного середовища. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що за останні роки аксіосфера суспільства зазнала певних метаморфоз, пов’язаних із помітним зростанням важливості патріотизму, демократизму, національної свідомості та ідентичності. У ситуації соціокультурної й ціннісної аномії часто відбувається активізація захисних і регулятивних функцій етнокультурних цінностей, що виражається у відповідних реакціях людини, в тому числі й у процесі комунікативної діяльності, що має особливо чіткі прояви в просторі інтернет-комунікації. У сучасному інформаційному просторі це знаходить вияв у пошуку нових героїв і актуалізації концепту героїки і героїчного як репрезентації суспільством потреби в осмисленні соціокультурних реалій, задоволення культурних і духовних потреб і забезпеченні шляхів гармонізації буття.

Біографія автора

Zhanna Denysyuk, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв

доктор культурології, завідувач відділу наукової та редакційно-видавничої діяльності

Посилання

Башкеєва О. М. Особливості функціонування символів у період «ментальних революцій». Збірник наукових праць «Гілея: науковий вісник». 2015. Вип. 96. С. 263‒267.

Донченко О., Романенко Ю. Архетипи соціального життя і політика (глибинні регулятиви психо-політичного повсякдення). Київ: Либідь, 2001. 334 с.

Живіцька І. Символ як стереотипізоваане явище культури (на матеріалі українських паремій). Наукові записки. Серія: філологічні науки (Мовознавство). Випуск 81 (3). Кіровоград: РВВ КДПУ, 2009. С. 271–275.

Ковтун Н. М. Архетип культурного героя в українській духовній традиції: історико-філософський контекст: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05. Київ, 2008. 20 с.

Куліш О. Архетипи інтернету в контенті сучасного культурного поля України. Наук записки Тернопільського нац. пед. ун-ту ім.Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. № 1. С.208–215.

Костенко Н. Співвіднесеність із культурою в стані «emergensy» Українське суспільство: моніторинг соціальних змін: зб. наук. праць. Вип. 2 (16). Київ, 2015. С. 390‒405

Личковах В. А. Сакральні горизонти української культури: Архетипи – хронотопи – сигнатури. Художня культура. Актуальні проблеми. 2010. Вип. 7. С. 187–194.

Лисюк Н. Поняття архетипу в народній культурі. Дух і Літера. 2001. № 7–8. С. 262–276.

Міщенко М. М. Українські національні архетипи: від колективного несвідомого до усвідомленої національної ідентичності (до актуальності методології архетипічного аналізу). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філософія. Філософські перипетії. 2014. № 1130. Вип. 51. С. 90‒94.

Росул Т. Формування етнокультурної ідентичності українців в умовах глобалізації. Українознавчий альманах. 2012. Випуск 7. С.65–68.

Соціологи визначили цінності українців URL: http://fakty.ictv.ua/ua/ index/read-news/id/1530346 ( звернення: листопад 2017).

Тараненко О. О. Формування нової системи соціальних цінностей і пріоритетів українського суспільства (на матеріалах української мови кінця XX – початку XXI ст.). Мовознавство. 2013. № 6. С.3–10.

Шульга М. Аберантний стан суспільної свідомості українського соціуму. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін: зб. наук. праць. Вип. 1 (15). Т.1. Київ, 2014. С. 512–545.

Шусть В. В. Становлення феномена героїки в українській етнокультурній свідомості. Історико-психологічна реконструкція психологічної думки в етнокультурному просторі України: монографія. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. С. 227–257.

Bashkeeva, O. M.( 2015). Features of the functioning of symbols in the period of "mental revolutions". Collection of scientific works "Gilea: Scientific Herald".. 96, 263-267 [in Ukrainian].

Donchenko, O., Romanenko, Y. (2001).Archetypes of social life and politics (in-depth regulation of psycho-political everyday life). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Zhivitska, I. (2009). A symbol as a stereotyped phenomenon of culture (on the material of the Ukrainian premiums). Proceedings. Series: philological sciences (Linguistics 81 (3), 271-275. Kirovograd: RVB KDPU [in Ukrainian].

Kovtun, N. M. (2008). The archetype of the cultural hero in the Ukrainian spiritual tradition: historical and philosophical context: author's abstract. Dis ... Cand. philosopher. Kyiv [in Ukrainian].

Kulish, O. (2015). Archetypes of the Internet in the content of the modern cultural field of Ukraine. Science notes of the Ternopil National University. ped Untitled by Volodymyr Hnatyuk. Sir Art studies. Ternopil: View of TNPU them. V. Hnatyuk, 1, 208-215 [in Ukrainian].

Kostenko, N. (2015). Relationship with culture in the state of "emergency" Ukrainian society: monitoring of social changes: Sob. sciences works, 2 (16), 390-405 [in Ukrainian].

Lychkovakh, V.A. (2010). Sacred Horizons of Ukrainian Culture: Archetypes - Chronotopes - Signatures. Art culture. Actual problems, 7, 187-194 [in Ukrainian].

Lysyuk, N. (2001). The concept of archetype in folk culture. Spirit and Liter, 7-8, 262-276 [in Ukrainian].

Mishchenko, M. M. (2014). Ukrainian national archetypes: from the collective unconscious to the conscious national identity (to the relevance of the methodology of archetypical analysis). Bulletin of Kharkiv National University named after V.N. Karazin. Series: Philosophy. Philosophical vicissitudes, 1130, 51, 90-94 [in Ukrainian].

Rosul, T. (2012). Formation of Ethnic and Cultural Identity of Ukrainians in Conditions of Globalization. Ukrainian studies almanac, 7, 65-68 [in Ukrainian].

Sociologists have identified the values of Ukrainians. Retrieved from: http://fakty.ictv.ua/en/index/read-news / id / 1530346 [in Ukrainian].

Taranenko O. (2013). Formation of a new system of social values and priorities of Ukrainian society (on materials of the Ukrainian language of the late XX - early XXI centuries). Linguistics, 6, 3-10 [in Ukrainian].

Shulga, M. (2014). Aberrant state of social consciousness of Ukrainian society. Ukrainian society: monitoring social changes, 1 (15), 512-545[in Ukrainian].

Shust, V.V. (2012). The formation of the phenomenon of heroics in the Ukrainian ethnocultural consciousness. Historical and psychological reconstruction of psychological thought in the ethnocultural space of Ukraine. Kirovograd: Imex-LTD [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Культурологія