Representation of the hero in the conditions of the informational environment and actualization of ethnocultural values

Authors

  • Zhanna Denysyuk National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166524

Keywords:

information and communicative environment, axiosphere, value orientations, socio-cultural space, cultural hero, heroic.

Abstract

The purpose of the article is to study the representation of the concept of heroics and heroic in modern culture in the conditions of the prevailing information environment and, at the same time, to update the appeal to ethnocultural values. The methodology of the research is to apply analytical, semiotic and culturological methods in the study of the axiological component in contemporary socio-cultural processes and, in particular, its influence on the ways and level of representation of the heroic in modern culture in the conditions of the information environment and modern communications. The scientific novelty of the work is that for the first time the concept of heroics of modern culture is considered in close interconnectedness with ethnocultural values under conditions of the influence of information environment. Conclusions. The study found that in recent years, the axiosphere of society has undergone certain metamorphoses, due to the marked increase in the importance of patriotism, democracy, national consciousness, and identity. In a situation of sociocultural and value anomy, activation of protective and regulatory functions of ethnocultural values, which is expressed in the corresponding human reactions, including in the process of communicative activity, which has particularly clear manifestations in the space of Internet communication, is often activated. In today's information space, it finds expression in finding new heroes and actualizing the concept of heroics and heroic as a representation of society's need for understanding socio-cultural realities, satisfying cultural and spiritual needs, and ensuring ways to harmonize being.

Author Biography

Zhanna Denysyuk, National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts

Doctor of cultural studies, Head of research and publishing department

References

Башкеєва О. М. Особливості функціонування символів у період «ментальних революцій». Збірник наукових праць «Гілея: науковий вісник». 2015. Вип. 96. С. 263‒267.

Донченко О., Романенко Ю. Архетипи соціального життя і політика (глибинні регулятиви психо-політичного повсякдення). Київ: Либідь, 2001. 334 с.

Живіцька І. Символ як стереотипізоваане явище культури (на матеріалі українських паремій). Наукові записки. Серія: філологічні науки (Мовознавство). Випуск 81 (3). Кіровоград: РВВ КДПУ, 2009. С. 271–275.

Ковтун Н. М. Архетип культурного героя в українській духовній традиції: історико-філософський контекст: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05. Київ, 2008. 20 с.

Куліш О. Архетипи інтернету в контенті сучасного культурного поля України. Наук записки Тернопільського нац. пед. ун-ту ім.Володимира Гнатюка. Сер. Мистецтвознавство. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. № 1. С.208–215.

Костенко Н. Співвіднесеність із культурою в стані «emergensy» Українське суспільство: моніторинг соціальних змін: зб. наук. праць. Вип. 2 (16). Київ, 2015. С. 390‒405

Личковах В. А. Сакральні горизонти української культури: Архетипи – хронотопи – сигнатури. Художня культура. Актуальні проблеми. 2010. Вип. 7. С. 187–194.

Лисюк Н. Поняття архетипу в народній культурі. Дух і Літера. 2001. № 7–8. С. 262–276.

Міщенко М. М. Українські національні архетипи: від колективного несвідомого до усвідомленої національної ідентичності (до актуальності методології архетипічного аналізу). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філософія. Філософські перипетії. 2014. № 1130. Вип. 51. С. 90‒94.

Росул Т. Формування етнокультурної ідентичності українців в умовах глобалізації. Українознавчий альманах. 2012. Випуск 7. С.65–68.

Соціологи визначили цінності українців URL: http://fakty.ictv.ua/ua/ index/read-news/id/1530346 ( звернення: листопад 2017).

Тараненко О. О. Формування нової системи соціальних цінностей і пріоритетів українського суспільства (на матеріалах української мови кінця XX – початку XXI ст.). Мовознавство. 2013. № 6. С.3–10.

Шульга М. Аберантний стан суспільної свідомості українського соціуму. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін: зб. наук. праць. Вип. 1 (15). Т.1. Київ, 2014. С. 512–545.

Шусть В. В. Становлення феномена героїки в українській етнокультурній свідомості. Історико-психологічна реконструкція психологічної думки в етнокультурному просторі України: монографія. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. С. 227–257.

Bashkeeva, O. M.( 2015). Features of the functioning of symbols in the period of "mental revolutions". Collection of scientific works "Gilea: Scientific Herald".. 96, 263-267 [in Ukrainian].

Donchenko, O., Romanenko, Y. (2001).Archetypes of social life and politics (in-depth regulation of psycho-political everyday life). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Zhivitska, I. (2009). A symbol as a stereotyped phenomenon of culture (on the material of the Ukrainian premiums). Proceedings. Series: philological sciences (Linguistics 81 (3), 271-275. Kirovograd: RVB KDPU [in Ukrainian].

Kovtun, N. M. (2008). The archetype of the cultural hero in the Ukrainian spiritual tradition: historical and philosophical context: author's abstract. Dis ... Cand. philosopher. Kyiv [in Ukrainian].

Kulish, O. (2015). Archetypes of the Internet in the content of the modern cultural field of Ukraine. Science notes of the Ternopil National University. ped Untitled by Volodymyr Hnatyuk. Sir Art studies. Ternopil: View of TNPU them. V. Hnatyuk, 1, 208-215 [in Ukrainian].

Kostenko, N. (2015). Relationship with culture in the state of "emergency" Ukrainian society: monitoring of social changes: Sob. sciences works, 2 (16), 390-405 [in Ukrainian].

Lychkovakh, V.A. (2010). Sacred Horizons of Ukrainian Culture: Archetypes - Chronotopes - Signatures. Art culture. Actual problems, 7, 187-194 [in Ukrainian].

Lysyuk, N. (2001). The concept of archetype in folk culture. Spirit and Liter, 7-8, 262-276 [in Ukrainian].

Mishchenko, M. M. (2014). Ukrainian national archetypes: from the collective unconscious to the conscious national identity (to the relevance of the methodology of archetypical analysis). Bulletin of Kharkiv National University named after V.N. Karazin. Series: Philosophy. Philosophical vicissitudes, 1130, 51, 90-94 [in Ukrainian].

Rosul, T. (2012). Formation of Ethnic and Cultural Identity of Ukrainians in Conditions of Globalization. Ukrainian studies almanac, 7, 65-68 [in Ukrainian].

Sociologists have identified the values of Ukrainians. Retrieved from: http://fakty.ictv.ua/en/index/read-news / id / 1530346 [in Ukrainian].

Taranenko O. (2013). Formation of a new system of social values and priorities of Ukrainian society (on materials of the Ukrainian language of the late XX - early XXI centuries). Linguistics, 6, 3-10 [in Ukrainian].

Shulga, M. (2014). Aberrant state of social consciousness of Ukrainian society. Ukrainian society: monitoring social changes, 1 (15), 512-545[in Ukrainian].

Shust, V.V. (2012). The formation of the phenomenon of heroics in the Ukrainian ethnocultural consciousness. Historical and psychological reconstruction of psychological thought in the ethnocultural space of Ukraine. Kirovograd: Imex-LTD [in Ukrainian].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Культурологія