МИСТЕЦЬКИЙ СИНТЕЗ В АРХІТЕКТУРНІЙ ФОРМІ: ВІД ТОТАЛІТАРНОГО ДО ІНДИФЕРЕНТНОГО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166956Ключові слова:
стиль, архітектура, синтез, соціалістичний реалізм, ідеологія, тоталітаризмАнотація
Мета статті полягає у досліджені проблеми стилів та стильових відносин, що призвели до об‘єднання та злиття самостійних напрямків у образотворчому мистецтві та архітектурі періоду зародження та становлення соціалістичного реалізму. Особливості появи і розвитку синтезу мистецтв в СРСР і його найбільшій республіці – Україні досі залишаються недослідженими. У пропонованому автором тлумаченні синтезу мистецтв «радянського зразка» критерієм цілісного сприйняття стильової єдності живописних, скульптурних та архітектурних творів є тоталітарна залежність митця від підневільного соціуму. За версією автора, сприйняття архітектурних проблем в Україні зазначеної доби розглядається у мистецтвознавчій, політичній та економічній площині і доводить злочинність ідеології тоталітаризму. Методологія дослідження задекларованої теми полягає у об’єднанні мистецтвознавчих та історичних розвідок. Відповідно до поставлених завдань у статті застосовуються методи дослідження, що доповнюють культурологічний, історичний, мистецтвознавчий аспекти. Також були використані хронологічний аналіз та синтез, компаративний, біографічний і крос-культурний методи. Наукова новизна полягає у висвітлені і дослідженні маловідомих фактів, що підтверджують авторську доктрину стосовно викривлення у радянському соціумі такого поняття як синтез мистецтва. Об’єднання образотворчого мистецтва з архітектурою сприймалося раніше переважно з точки зору праць радянських ідеологів, істориків, мистецтвознавців. Питання індиферентності та відсутності опору в умовах тоталітарної культурної диктатури стосовно взаємозв’язку просторових мистецтв та архітектури під кутом культурологічного трактування взагалі не розглядалися. Висновки. Аналіз архітектурних стилів, їх завдань, шляхів розвитку, визначення ролі особи у творчості (живописній, скульптурній, архітектурній), впливу соціуму і залежності від нього, співставлення часу нинішнього з подіями сімдесятилітньої давнини – є шляхом відродження істини. Результатом цієї праці стало намагання зрозуміти, дослідити і зробити правильні висновки відносно феномену синтезу українського мистецтва і архітектури довоєнних років. Кінцевою відповіддю на поставлені запитання можуть бути лише ґрунтовні культурологічно-мистецтвознавчі розвідки, що відкриють правду про малодосліджений період української культуриПосилання
Иванов С.Г. Архитектура в культуротворчестве тоталитаризма: философско-эстетический анализ. К.: Стилос, 2001. 168 с.
Муріна Є. Проблеми синтезу просторових мистецтв. М.: Архітектура, 1982. 127 c.
Збірник архітектурно-будівельної інформації. К.: Упр. в справах архітектури при Раді Міністрів УРСР, БНТІ, 1947. 65 с.
Гильдебранд А. Проблема формы в изобразительном искусстве. М.: Изд-во МПЦ, 1991. 137с.:ил.
Вефлін Г. Предисловие к первому изданию “Проблема формы в изобразительном искусстве”. СПб, 1896. С.5-9.
Степанов А., Іванов Г., Нечаєв Н. Архітектура і психологія. М.: Стройиздат, 1993. 109 с.
Каплун А. Стиль и архитектура. М.: Стройиздат, 1985. 232 с.
Пучков А. Три парадокса тоталитарных сред // А.С.С. 1998. № 2. С. 34.
Роготченко О. Сьогоднішнє мистецтво здалеку й зблизька // Українське мистецтво. 2003. №1. С. 54-55.
Каракис Йосиф: Судьба и творчество: Альбом - каталог. К.: Символ-Т , 2002. 103 с.: ил.
Творческие Союзы в СССР. М.: Юридическая литература, 1970. 287 с.
Ivanov S.G. (2001). Architecture in totalitarianism culture: a philosophical and aesthetic analysis. Kyiv: Stilos [in Russian].
Murina Je. (1982). Problems of synthesis of spatial arts. Moscow: Arkhitektura. [in Ukrainian].
Zbirnyk arkhitekturno-budiveljnoji informaciji. (1947). Kyiv: Upr. v spravakh arkhitektury pry Radi Ministriv URSR, BNTI. [in Ukrainian].
Gildebrand A. (1991). The problem of form in art. Moscow: Izd-vo MPTs. [in Russian].
Veflіn G.(1896). The Preface to the first edition “The Problem of form in art”. Saint Petersburg: SPb. [in Russian].
Stepanov A., Іvanov G., Nechaєv N. (1993). Architectural and Psychology. Moscow: Stroyizdat. [in Russian].
Kaplun A. (1985). Style and architecture. Moscow: Stroyizdat. [in Russian].
Puchkov A.(1998). Three paradoxes of totalitarian environments. A.S.S., 2, 34 [in Ukrainian].
Rohotchenko O. (2003). Today's art is far from distant and close. Ukrajinsjke mystectvo, 1, 54-55. [in Ukrainian].
Karakis Yosif: The fate and creativity: Albom - katalog. (2002). Kyiv: Simvol-T. [in Ukrainian].
Creative Unions in the USSR. (1970). Moscow: Yuridicheskaya literatura, [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.