МИСТЕЦЬКИЙ СИНТЕЗ В АРХІТЕКТУРНІЙ ФОРМІ: ВІД ТОТАЛІТАРНОГО ДО ІНДИФЕРЕНТНОГО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166956Ключові слова:
стиль, архітектура, синтез, соціалістичний реалізм, ідеологія, тоталітаризмАнотація
Мета статті полягає у досліджені проблеми стилів та стильових відносин, що призвели до об‘єднання та злиття самостійних напрямків у образотворчому мистецтві та архітектурі періоду зародження та становлення соціалістичного реалізму. Особливості появи і розвитку синтезу мистецтв в СРСР і його найбільшій республіці – Україні досі залишаються недослідженими. У пропонованому автором тлумаченні синтезу мистецтв «радянського зразка» критерієм цілісного сприйняття стильової єдності живописних, скульптурних та архітектурних творів є тоталітарна залежність митця від підневільного соціуму. За версією автора, сприйняття архітектурних проблем в Україні зазначеної доби розглядається у мистецтвознавчій, політичній та економічній площині і доводить злочинність ідеології тоталітаризму. Методологія дослідження задекларованої теми полягає у об’єднанні мистецтвознавчих та історичних розвідок. Відповідно до поставлених завдань у статті застосовуються методи дослідження, що доповнюють культурологічний, історичний, мистецтвознавчий аспекти. Також були використані хронологічний аналіз та синтез, компаративний, біографічний і крос-культурний методи. Наукова новизна полягає у висвітлені і дослідженні маловідомих фактів, що підтверджують авторську доктрину стосовно викривлення у радянському соціумі такого поняття як синтез мистецтва. Об’єднання образотворчого мистецтва з архітектурою сприймалося раніше переважно з точки зору праць радянських ідеологів, істориків, мистецтвознавців. Питання індиферентності та відсутності опору в умовах тоталітарної культурної диктатури стосовно взаємозв’язку просторових мистецтв та архітектури під кутом культурологічного трактування взагалі не розглядалися. Висновки. Аналіз архітектурних стилів, їх завдань, шляхів розвитку, визначення ролі особи у творчості (живописній, скульптурній, архітектурній), впливу соціуму і залежності від нього, співставлення часу нинішнього з подіями сімдесятилітньої давнини – є шляхом відродження істини. Результатом цієї праці стало намагання зрозуміти, дослідити і зробити правильні висновки відносно феномену синтезу українського мистецтва і архітектури довоєнних років. Кінцевою відповіддю на поставлені запитання можуть бути лише ґрунтовні культурологічно-мистецтвознавчі розвідки, що відкриють правду про малодосліджений період української культуриПосилання
Иванов С.Г. Архитектура в культуротворчестве тоталитаризма: философско-эстетический анализ. К.: Стилос, 2001. 168 с.
Муріна Є. Проблеми синтезу просторових мистецтв. М.: Архітектура, 1982. 127 c.
Збірник архітектурно-будівельної інформації. К.: Упр. в справах архітектури при Раді Міністрів УРСР, БНТІ, 1947. 65 с.
Гильдебранд А. Проблема формы в изобразительном искусстве. М.: Изд-во МПЦ, 1991. 137с.:ил.
Вефлін Г. Предисловие к первому изданию “Проблема формы в изобразительном искусстве”. СПб, 1896. С.5-9.
Степанов А., Іванов Г., Нечаєв Н. Архітектура і психологія. М.: Стройиздат, 1993. 109 с.
Каплун А. Стиль и архитектура. М.: Стройиздат, 1985. 232 с.
Пучков А. Три парадокса тоталитарных сред // А.С.С. 1998. № 2. С. 34.
Роготченко О. Сьогоднішнє мистецтво здалеку й зблизька // Українське мистецтво. 2003. №1. С. 54-55.
Каракис Йосиф: Судьба и творчество: Альбом - каталог. К.: Символ-Т , 2002. 103 с.: ил.
Творческие Союзы в СССР. М.: Юридическая литература, 1970. 287 с.
Ivanov S.G. (2001). Architecture in totalitarianism culture: a philosophical and aesthetic analysis. Kyiv: Stilos [in Russian].
Murina Je. (1982). Problems of synthesis of spatial arts. Moscow: Arkhitektura. [in Ukrainian].
Zbirnyk arkhitekturno-budiveljnoji informaciji. (1947). Kyiv: Upr. v spravakh arkhitektury pry Radi Ministriv URSR, BNTI. [in Ukrainian].
Gildebrand A. (1991). The problem of form in art. Moscow: Izd-vo MPTs. [in Russian].
Veflіn G.(1896). The Preface to the first edition “The Problem of form in art”. Saint Petersburg: SPb. [in Russian].
Stepanov A., Іvanov G., Nechaєv N. (1993). Architectural and Psychology. Moscow: Stroyizdat. [in Russian].
Kaplun A. (1985). Style and architecture. Moscow: Stroyizdat. [in Russian].
Puchkov A.(1998). Three paradoxes of totalitarian environments. A.S.S., 2, 34 [in Ukrainian].
Rohotchenko O. (2003). Today's art is far from distant and close. Ukrajinsjke mystectvo, 1, 54-55. [in Ukrainian].
Karakis Yosif: The fate and creativity: Albom - katalog. (2002). Kyiv: Simvol-T. [in Ukrainian].
Creative Unions in the USSR. (1970). Moscow: Yuridicheskaya literatura, [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.