УНІВЕРСАЛІЗМ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ П.ХІНДЕМІТА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166983Ключові слова:
універсалізм творчої діяльності, стиль мислення, стиль в музиці, система Леонардо да Вінчі, концептуальне мистецтво.Анотація
Метою роботи є усвідомлення універсалізму П.Хіндеміта в контексті араціоналістичних тенденцій культурної орієнтації Новітньої історії, яку виділив ще у кінці ХІХ ст. П.Валері як «систему Леонардо да Вінчі», відмітивши феноменомальне поєднання наукового і мистецького мислення, які принципово розрізнялися в Новий час. Відповідно, внесені корекції в музикознавчі описи творів Хіндеміта, в яких класичний мімезис європейського мистецького мислення тонко переплітався з високою абстракцію математично-астрономічних значень. Методологічною основою роботи є інтонаційний підхід школи Б.Асафьєва в Україні із властивим йому лінгвистико-культурологічним аспектом трактування музикознавчого методу, з опорою на аналітико-структурний принцип і опорою на порівняльні стилістичні характеристики, герменевтично-інтерпретаційний ракурс музичної семіотики «інтонаційного словника епохи» за Асафьєвим і подальших розробок в працях О.Сокола, О Маркової та ін. Наукова новизна роботи детермінована оригінальністю підходу від концепції «системи Леонардо да Вінчі» до конкретики творів Хіндеміта, вперше в українському музикознавстві здійснений аналіз ряду творів композитора, а також його контрабасової Сонати з позицій заявленої «системи». Висновки. Виконанний аналіз творів Хіндеміта виявляє проекцію на музично смислові-структури нового універсалізму композиторської особистості: теоретична вибудуваність сукупної творчої продукції даного автора своєрідно визначає риси концептуального мистецтва в його підсумкових творах. Ця властивість вмонтованості в художню структуру абстракцій алегоричної містеріальності найбільш яскраво виявляється в опері «Гармонія світу» і в більш опосередкованому вигляді представлено як впровадження в художній продукт «примітивістської блоку» - в контрабасовій Сонаті. Новий універсалізм музичної виразності у П. Хіндеміта переводить театральну творчість і театралізованість вираження в інструментальних композиціях в план поза-патетичної алегоричності і самозначущої дидактичності в опері і дидактичної ж орієнтованості «серйозної гри» в інструментальній творчості.
Посилання
Андросова Д. Мінімалізм в музиці. Учбовий посібник для вузів мистецтв. Одеса: Астропринт, 2008. 126 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград, Музыка, 1971. 379 с.
Валери П. Введение в систему Лонардо да Винчи. Об искусстве, сборник. Предисловие А.А. Козлова. 2-е изд. Москва, 1993. С. 25-55.
Гудман Ф. Магические символы. Москва: Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. 289 с.
Ду Чжунсяо. Концертный жанр в инструментальной практике и в творчестве саксофонистов (на примере исполнения на саксофоне валторнового Концерта Ф. Розетти). Магистер.работа. Одесса, 2009. 40 с.
Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит. Москва, Музыка, 1974. 448 с.
Маркова Е. Интонационная концепция истории музыки. Доктор.дисс. Спец.17.00.03 – муз.искусство, Нац.музыкальная академия им.П.И.Чайковского. Киев, 1991. 263 с.
Овсянникова-Трель А. Национальная идея немецкой музыки в творчестве композиторов XVIII-XX веков. Канд.диссертация, спец. 17.00.03 – муз.искусство. Одесская национальная музыкальная академия имени А.В.Неждановой. Одеса, 2007. 175 с.
Полянская Т. Трио-соната как жанровый феномен XVII-XVIII ст. Канд.дисс., специальность 17.00.03 – музыкальное искусство, Одесская национальная музыкальная академия имени А. В. Неждановой. Одесса, 2016. 163 с.
Сокол О. Виконавські ремарки: образ світу і музичний стиль. Одесса, Астропринт , 2014. 276 с.
Соната [Бобровский В. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Гл.ред.Ю.Келдыш.Т. 5. Москва, 1981. С. 193 – 200.
Аndrosсоva D.V. (2008). Minimalism in music. Scholastic allowance for high school art.Odessa, Astroprint [in Ukrainian]
Asafiev B. (1971). Music form as process. Moscow-Leningrad: Muzyka. 379 p. [in Russian]
Valéry P. (1993). Introduction to system Lonardo da Vinci. About art, the collection. The foreword A.A. Kozlov. 2 publ. Moscow [in Russian]
Goudman F. (1995). Magic symbols. Moscow: Izdat.Аssоc.Duhovnogo оbjedinenija «Zоlоtоj vek». [in Russian]
Du Cjungsiao (2009). The сoncert genre in instrumental practical and in creative activity of saxophonists (on example of the performance on saxophone валторнового Concerto for french horn F. Rozetti). Master work. Odessa national musical academy name A.V.Nezhdanova. Odessa[in Ukrainian]
Lеvаja Т., Lеоntjеvа О. (1974). Paul Hindemith. Moscow, Мuzykа [in Russian]
Маrkоvа Е. (1991). Intonation concept to histories of the music. Doctor thesis. Spec.17.00.03 - music art. National academy of the music of the name P.I.Chaikovskij. Kyiv [in Ukrainian]
Оvsjannikova-Тrel А. (2007). The national idea of the german music in creative activity composer XVIII-XX century. Candidate's thesis, spec.17.00.03 - mus.art.Odessa state music academy of the name A.V.Nezhdanova. Odessa [in Ukrainian]
Pоljanskajja Т. (2016). Тrio-sonata as genre phеnоmеnon ХVII-XVIII сt. Candidate's thesis, spec.17.00.03 - mus.art. Odessa national music academy of the name A.V.Nezhdanova. Odessa [in Ukrainian]
Sоkол A. (2014). Performance notes: image of the world and music style. Odessa, Astroprint [in Ukrainian]
Sоnаtа [Bоbrоvskij V. (1981). Misical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 5. Moscow, Sov.encyklopedija. P. 193-200[in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.