Архаїчний танець: первісні форми і сучасність

Автор(и)

  • Tetiana Kaznacheieva Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167018

Ключові слова:

архаїчний танець, первісний магічний ритуал, музично-танцювальне дійство, синкретизм, соціокультурна функція танцю.

Анотація

Мета статті. Розгляд генезису і специфічних особливостей певних традицій архаїчних етнічних танцювальних форм, що збереглися до наших днів. Наукове осмислення певних внутрішніх зв'язків між різними складовими індивідуальних пісенно-танцювальних жанрів і масових ритуальних дійств дозволяє констатувати передумови формування в них музичного і танцювального професіоналізму. Методологія. Застосовано історико-культурологічний, порівняльний і аналітичний методи, за допомогою яких були охарактеризовані архаїчні суспільні пісенно-музично-танцювальні форми, які в поєднанні з різними ритуальними тенденціями передбачають зародження феномена музично-театрального дійства. Наукова новизна роботи полягає в осмисленні проблеми збереження окремих архаїчних танцювальних форм у сучасних побутових, ритуальних традиціях різних народів як унікального явища духовної культури, що здійснює безперервний зв'язок часів та збереження глибинних етнічних традицій. Висновки. Розгляд різних форм архаїчного танцю, що збереглися до теперішнього часу в різних жанрах і проявах, дозволяє охарактеризувати їх як унікальний спосіб людського самопізнання і самовираження. Музика, міміка, жест і танцювальні рухи стають єдиними елементами театралізації первісного магічного ритуалу. Крім цього, багато форм архаїчного танцю, незважаючи на що відбуваються в сучасній світовій культурі процеси глобалізації, продовжують реалізовувати, крім естетичної, ще й соціокультурну функції.

Біографія автора

Tetiana Kaznacheieva, Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової

кандидат мистецтвознавства, в. о. доцента кафедри загального та спеціалізованого фортепіано

Посилання

Алпатова А. С. Архаика в мировой музыкальной культуре. Москва: Эконом-Информ, 2009. 204 с.

Грубер Р. И. История музыкальной культуры: в 2 т. М.; Л.: Музгиз, 1941. Т. 1: С древнейших времен до конца XVI века. 595 с.

Енциклопедія Трипільської цивілізації: в 2 т. / Н. Б. Бурдо та ін.; гол. ред. М. Ю. Відейко. Київ: ТОВ «Укрполіграфмедіа», 2004. Т. 1., кн. 1. 704 с.

Казначеева Т. А. Синкретизм архаической танцевальной культуры. Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової, 2013. Вип. 17. С. 280–289.

Лосев А. Ф. Философия. Мифология. Культура. М.: Политиздат, 1991. 524 с.

Михневич В. Исторические этюды русской жизни: в 3 т. С.-П.: Типография Ф. С. Сущинского, 1882. Т. 2. 187 с.

Современная философия: Словарь и хрестоматия / отв. ред. В. П. Кохановский. Ростов-на-Дону: Феникс, 1995. 511с.

Федорова Л. Н. Африканский танец. Обычаи, ритуалы, традиции. М.: Наука, 1986. 128 с.

Фрэзер Дж. Золотая ветвь: Исследование магии и религии: в 2 т. / пер. с англ. М. Рыклина. М.: Терра-Книжный клуб, 2001. Т. 1. 528 с.

Шариков Д. І. Первісний і давньосхідний танець: розвиток і виражальні форми. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва: наук. журнал. К.: Міленіум, 2012. № 3. С. 163–167.

Buckland T. Dancing from Past to Present. Nation, Culture, Identities. Published by the University of Wisconsin Press, 2006. 260 p.

Gore G. Traditional dance in West Africa. Dance History: An Introdaction / eds. J. Adshead-Lansdale, J. Layson Routledge, London, 1994. 304 p.

Alpatova, A. (2009). Archaic in the world's music culture. Moscow: Ekonom-Inform [in Russian].

Gruber, R. (1941). The history of musical culture: in 2 vols. Vol. 1: From ancient times to the end of the XVI century. M.; L.: Muzgiz [in Russian].

Encyclopedia of Trypillya civilization: in 2 vols. Vol. 1, book 1 (2004) / N. B. Burdo et. al.; ed. M. Videiko. Kyiv: TOV “Ukrpolihrafmedia” [in Ukrainian].

Kaznacheeva, T. (2013). Music art and culture, 17, 280-289. Odessa: Astroprint [in Russian].

Losev, A. (1991). Philosophy. Mythology. Culture. Moscow: Politizdat [in Russian].

Mihnevich, V. (1882). Historical etudes of Russian life: in 3 vols. Vol. 2. S.-P.: Tipografiya F. S. Suschinskogo [in Russian].

Modern philosophy: Dictionary and Reader (1991). ed. V. Kohanovskiy. Rostov-on-Don: Feniks [in Russian].

Fedorova, L. (1986). African dance. Customs, rituals, traditions. Moscow: Nauka [in Russian].

Frezer, Dzh. (2001). Golden Branch: Exploring Magic and Religion: in 2 vols. Vol. 1. (M. Ryiklin, Trans.) Moscow: Terra-Knizhnyiy klub [in Russian].

Sharykov, D. (2012). Primary and ancient Eastern dance: development and expressive forms. Bulletin of the National Academy of Culture and Arts Management, 3, 163-167 [in Ukrainian].

Buckland, T. (2006). Dancing from Past to Present. Nation, Culture, Identities. Published by the University of Wisconsin Press [in English].

Gore, G. (1994). Traditional dance in West Africa. Dance History: An Introdaction / eds. J. Adshead-Lansdale, J. Layson Routledge, London [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство