«КОНЦЕРТ» (ПАМ’ЯТІ МИКОЛИ ЛЕОНТОВИЧА) В. СТЕПУРКА ЯК ВТІЛЕННЯ МЕМОРІАЛЬНО-НЕОРЕЛІГІЙНОЇ МОДЕЛІ УКРАЇНСЬКОГО ХОРОВОГО КОНЦЕРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167024Ключові слова:
український хоровий концерт, меморіально-неорелігійна модель, концертно-хоровий стиль, концертно-хорова фактура, хорова фресковість.Анотація
Мета статті. У роботі досліджено меморіально-неорелігійну модель українського сучасного хорового концерту, як його жанрово-стильовий різновид розглянуто на прикладі найбільш репрезентативного твору, що її втілює, – хорового концерту В. Степурка «Концерт» (пам’яті Миколи Леонтовича). Методологія дослідження базується на поєднанні діалектичного, аналітичного, компаративного, структурно-функціонального методів, необхідних для порівняння жанрових моделей хорового концерту та характеристики його індивідуальних композиторсько-виконавських модифікацій. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українській науці виокремлено меморіально-неорелігійну модель українського сучасного хорового концерту, особливості якої презентовано на прикладі твору В. Степурка «Концерт» (пам’яті Миколи Леонтовича). Висновки. У «Концерті» (пам’яті Миколи Леонтовича) В. Степурка неорелігійна складова ґрунтується на циклічній моделі хорового концерту другої половини ХVІІІ ст., а сама меморіально-неорелігійна модель інтерпретована в ліричному ключі. У творі виявлено поліпараметровість концертно-хорового діалогу, що межує зі стилізацією. Вибрані тексти, що базуються на фрагментах Книги Псалтир та Книги Еклезіястової, поєднані загальною темою покаяння (перша та друга частини), у третій частині на перший план виходить гомілетична складова. Яскравий національний первень, що йде від М. Леонтовича, робить «Концерт» В. Степурка затребуваним у сучасній хоровій практиці, де духовно-меморіальна репертуарна спрямованість виступає як одна з найбільш знакових.
Посилання
Бардашевська Я. М. Образно-семантичні засади хорової творчості Віктора Степурка (на матеріалі хорів a cappella): автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса: ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2017. 21 с.
Батичко Г. І. Хоровий концерт в контексті сучасної музичної культури: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.02 «Музичне мистецтво». Київ: КДК ім. П. І. Чайковського, 1993. 20 с.
Гусарчук Т. В. Артемій Ведель: постать митця у контексті епох. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2017. 768 с.
Зосім О. Л. Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір: монографія. Київ: НАКККіМ, 2017. 328 с.
Ігнатенко Є. В. «Високий стиль» хорового концерту кінця ХVІІ – ХVІІІ ст.: до проблеми музично-поетичної цілісності: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2005. 19 c.
Маскович Т. М. Хорова творчість Ганни Гаврилець в руслі «нової сакральності»: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса: ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2018. 19 с.
Орфеєв С. М. Леонтович і українська народна пісня. Київ: Муз. Україна, 1981. 75 с.
Осипенко В. В. Структурно-семантичний інваріант хорового концерту (на матеріалі хорової творчості Ю. Алжнєва): автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2005. 20 с.
Паисов Ю. Новый жанр советской музыки (заметки о хоровом концерте 70–80-х годов) // Музыкальный современник: сб. статей / редкол.: В. В. Задерацкий (ред.), В. И. Зак, С. С. Зив (сост). Вып. 6. Москва, 1987. С. 201–242.
Степурко В. «Концерт» пам’яті Миколи Леонтовича. Київ: Хорова бібліотека Камерного хору «Київ», 1997. 23 с.
Сухомлінова Т. П. Хорова творчість Ганни Гаврилець у контексті Новітнього Відродження національного музичного мистецтва : автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2016. 19 с.
Ткаченко А. І. Українська сакральна монодія в сучасній композиторській творчості: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів. ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2016. 19 с.
Bardashevska, Yu. M. (2016). Figurative and semantic principles of Victor Stepurko’s choral creative activity (on the material of the a cappella choir). Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: ONMA im. A. V. Nezhdanovoyi [in Ukrainian].
Batychko, H. I. (1993). Choral concert in the context of contemporary musical culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KDK im. P. I. Chaikovs’kogo [in Ukrainian].
Husarchuk, T. V. (2017). Artemiy Vedel: The figure of the artist in the context of the epochs. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M. [in Ukrainian].
Zosim, O. L. (2017). Eastern slavonic spiritual song: sacred dimension. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Ignatenko, Ye. V. (2005). «Lofty style» of choir concert of the end of 17 – 18 c.: to the problem of musical-poetical integrity. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovs’kogo [in Ukrainian].
Maskovych, T. M. (2018). The choral creativity of H. Havrylets within the framework of trend «new sacredness». Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: ONMA im. A. V. Nezhdanovoyi [in Ukrainian].
Orfeev, S. M. (1981). Leontovych and Ukrainian folk song. Kyiv: Muz. Ukraina [in Ukrainian].
Osypenko, V. V. (2005). Structural semantic invariant of choir concert (on the material of choir creative activities by Yu. Alzhnev) Kharkiv: KhNUM im. I. P. Kotlyarevs’kogo [in Ukrainian].
Paisov, Yu. (1987). A new genre of Soviet music (notes on the choral concert of the 70-80s) // Muzykalnyy sovremennik, 6, 201–242 [in Russian].
Stepurko, V. (1997). «Concert» in the memory of Mykola Leontovych. Kyiv: Khorova biblioteka Kamernogo khoru «Kyiv» [in Ukrainian].
Sukhomlinova, T. P. (2016). Hanna Havrylets’ choral work in the context of the Newest Revival of the national musical art. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: KhNUM im. I. P. Kotlyarevs’kogo [in Ukrainian].
Tkachenko, A. I. (2016). Ukrainian sacred monody in modern practice of composers. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv: LNMA im. M. V. Lysenka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.