«КОНЦЕРТ» (ПАМ’ЯТІ МИКОЛИ ЛЕОНТОВИЧА) В. СТЕПУРКА ЯК ВТІЛЕННЯ МЕМОРІАЛЬНО-НЕОРЕЛІГІЙНОЇ МОДЕЛІ УКРАЇНСЬКОГО ХОРОВОГО КОНЦЕРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167024Ключові слова:
український хоровий концерт, меморіально-неорелігійна модель, концертно-хоровий стиль, концертно-хорова фактура, хорова фресковість.Анотація
Мета статті. У роботі досліджено меморіально-неорелігійну модель українського сучасного хорового концерту, як його жанрово-стильовий різновид розглянуто на прикладі найбільш репрезентативного твору, що її втілює, – хорового концерту В. Степурка «Концерт» (пам’яті Миколи Леонтовича). Методологія дослідження базується на поєднанні діалектичного, аналітичного, компаративного, структурно-функціонального методів, необхідних для порівняння жанрових моделей хорового концерту та характеристики його індивідуальних композиторсько-виконавських модифікацій. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українській науці виокремлено меморіально-неорелігійну модель українського сучасного хорового концерту, особливості якої презентовано на прикладі твору В. Степурка «Концерт» (пам’яті Миколи Леонтовича). Висновки. У «Концерті» (пам’яті Миколи Леонтовича) В. Степурка неорелігійна складова ґрунтується на циклічній моделі хорового концерту другої половини ХVІІІ ст., а сама меморіально-неорелігійна модель інтерпретована в ліричному ключі. У творі виявлено поліпараметровість концертно-хорового діалогу, що межує зі стилізацією. Вибрані тексти, що базуються на фрагментах Книги Псалтир та Книги Еклезіястової, поєднані загальною темою покаяння (перша та друга частини), у третій частині на перший план виходить гомілетична складова. Яскравий національний первень, що йде від М. Леонтовича, робить «Концерт» В. Степурка затребуваним у сучасній хоровій практиці, де духовно-меморіальна репертуарна спрямованість виступає як одна з найбільш знакових.
Посилання
Бардашевська Я. М. Образно-семантичні засади хорової творчості Віктора Степурка (на матеріалі хорів a cappella): автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса: ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2017. 21 с.
Батичко Г. І. Хоровий концерт в контексті сучасної музичної культури: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.02 «Музичне мистецтво». Київ: КДК ім. П. І. Чайковського, 1993. 20 с.
Гусарчук Т. В. Артемій Ведель: постать митця у контексті епох. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2017. 768 с.
Зосім О. Л. Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір: монографія. Київ: НАКККіМ, 2017. 328 с.
Ігнатенко Є. В. «Високий стиль» хорового концерту кінця ХVІІ – ХVІІІ ст.: до проблеми музично-поетичної цілісності: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2005. 19 c.
Маскович Т. М. Хорова творчість Ганни Гаврилець в руслі «нової сакральності»: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса: ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2018. 19 с.
Орфеєв С. М. Леонтович і українська народна пісня. Київ: Муз. Україна, 1981. 75 с.
Осипенко В. В. Структурно-семантичний інваріант хорового концерту (на матеріалі хорової творчості Ю. Алжнєва): автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2005. 20 с.
Паисов Ю. Новый жанр советской музыки (заметки о хоровом концерте 70–80-х годов) // Музыкальный современник: сб. статей / редкол.: В. В. Задерацкий (ред.), В. И. Зак, С. С. Зив (сост). Вып. 6. Москва, 1987. С. 201–242.
Степурко В. «Концерт» пам’яті Миколи Леонтовича. Київ: Хорова бібліотека Камерного хору «Київ», 1997. 23 с.
Сухомлінова Т. П. Хорова творчість Ганни Гаврилець у контексті Новітнього Відродження національного музичного мистецтва : автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2016. 19 с.
Ткаченко А. І. Українська сакральна монодія в сучасній композиторській творчості: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів. ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2016. 19 с.
Bardashevska, Yu. M. (2016). Figurative and semantic principles of Victor Stepurko’s choral creative activity (on the material of the a cappella choir). Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: ONMA im. A. V. Nezhdanovoyi [in Ukrainian].
Batychko, H. I. (1993). Choral concert in the context of contemporary musical culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KDK im. P. I. Chaikovs’kogo [in Ukrainian].
Husarchuk, T. V. (2017). Artemiy Vedel: The figure of the artist in the context of the epochs. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M. [in Ukrainian].
Zosim, O. L. (2017). Eastern slavonic spiritual song: sacred dimension. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Ignatenko, Ye. V. (2005). «Lofty style» of choir concert of the end of 17 – 18 c.: to the problem of musical-poetical integrity. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovs’kogo [in Ukrainian].
Maskovych, T. M. (2018). The choral creativity of H. Havrylets within the framework of trend «new sacredness». Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: ONMA im. A. V. Nezhdanovoyi [in Ukrainian].
Orfeev, S. M. (1981). Leontovych and Ukrainian folk song. Kyiv: Muz. Ukraina [in Ukrainian].
Osypenko, V. V. (2005). Structural semantic invariant of choir concert (on the material of choir creative activities by Yu. Alzhnev) Kharkiv: KhNUM im. I. P. Kotlyarevs’kogo [in Ukrainian].
Paisov, Yu. (1987). A new genre of Soviet music (notes on the choral concert of the 70-80s) // Muzykalnyy sovremennik, 6, 201–242 [in Russian].
Stepurko, V. (1997). «Concert» in the memory of Mykola Leontovych. Kyiv: Khorova biblioteka Kamernogo khoru «Kyiv» [in Ukrainian].
Sukhomlinova, T. P. (2016). Hanna Havrylets’ choral work in the context of the Newest Revival of the national musical art. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: KhNUM im. I. P. Kotlyarevs’kogo [in Ukrainian].
Tkachenko, A. I. (2016). Ukrainian sacred monody in modern practice of composers. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv: LNMA im. M. V. Lysenka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.