«The Concert» (in memory of Mykola Leontovych) by V. Stepurko as the implementation of the memorial-neo-religious pattern of Ukrainian choral concert
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167024Keywords:
The Ukrainian choral concert, the memorial-neo-religious model, the concert-choral style, the concert-choral constituent, the choral frescoesAbstract
The purpose of the article. In the current research the memorial-neo-religious model of Ukrainian choral concert as its genre-style variation is examined on the sample of the most representative composition, typified it – the choral concert by V. Stepurko «The Concert» (in memory of Mykola Leontovych). The methodology of the research is based on the combination of dialectical, analytical, comparative, structurally-functional methods, required for comparison of the genre models of the choral concert and characteristic of its individual composing and performing modifications. The scientific novelty is that firstly in Ukrainian science the memorial-neo-religious model of Ukrainian modern choral concert distinguished, the peculiarities are performed on the sample of V. Stepurko «The Concert» (in memory of Mykola Leontovych). The conclusions. In «The Concert» (in memory of Mykola Leontovych) by V. Stepurko the neo-religious constituent is based on the cyclical choral concert model of the second half of the 18th century and the memorial-neo-religious model itself is interpreted in the lyrical source. In the composition, the poly-parametrization of the concert-choral dialogue is revealed, adjoined with stylization. The chosen texts, based on the fragments of The Psalter Book and The Ecclesiastes Book, are combined with the common repentance theme (the first and the second parts), in the third part, the homiletic constituent is dominated. The dramatically national proem, coming from M. Leontovych, makes «The Concert» by V. Stepurko demanded in the modern choral practice where the spiritual-memorial repertoire direction is one of the most remarkable.
References
Бардашевська Я. М. Образно-семантичні засади хорової творчості Віктора Степурка (на матеріалі хорів a cappella): автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса: ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2017. 21 с.
Батичко Г. І. Хоровий концерт в контексті сучасної музичної культури: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.02 «Музичне мистецтво». Київ: КДК ім. П. І. Чайковського, 1993. 20 с.
Гусарчук Т. В. Артемій Ведель: постать митця у контексті епох. Ніжин: Видавець ПП Лисенко М. М., 2017. 768 с.
Зосім О. Л. Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір: монографія. Київ: НАКККіМ, 2017. 328 с.
Ігнатенко Є. В. «Високий стиль» хорового концерту кінця ХVІІ – ХVІІІ ст.: до проблеми музично-поетичної цілісності: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2005. 19 c.
Маскович Т. М. Хорова творчість Ганни Гаврилець в руслі «нової сакральності»: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Одеса: ОНМА ім. А. В. Нежданової, 2018. 19 с.
Орфеєв С. М. Леонтович і українська народна пісня. Київ: Муз. Україна, 1981. 75 с.
Осипенко В. В. Структурно-семантичний інваріант хорового концерту (на матеріалі хорової творчості Ю. Алжнєва): автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2005. 20 с.
Паисов Ю. Новый жанр советской музыки (заметки о хоровом концерте 70–80-х годов) // Музыкальный современник: сб. статей / редкол.: В. В. Задерацкий (ред.), В. И. Зак, С. С. Зив (сост). Вып. 6. Москва, 1987. С. 201–242.
Степурко В. «Концерт» пам’яті Миколи Леонтовича. Київ: Хорова бібліотека Камерного хору «Київ», 1997. 23 с.
Сухомлінова Т. П. Хорова творчість Ганни Гаврилець у контексті Новітнього Відродження національного музичного мистецтва : автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Харків: ХНУМ ім. І. П. Котляревського, 2016. 19 с.
Ткаченко А. І. Українська сакральна монодія в сучасній композиторській творчості: автореф. дис. … канд. мистецтвознав.: 17.00.03 «Музичне мистецтво». Львів. ЛНМА ім. М. В. Лисенка, 2016. 19 с.
Bardashevska, Yu. M. (2016). Figurative and semantic principles of Victor Stepurko’s choral creative activity (on the material of the a cappella choir). Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: ONMA im. A. V. Nezhdanovoyi [in Ukrainian].
Batychko, H. I. (1993). Choral concert in the context of contemporary musical culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KDK im. P. I. Chaikovs’kogo [in Ukrainian].
Husarchuk, T. V. (2017). Artemiy Vedel: The figure of the artist in the context of the epochs. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M. M. [in Ukrainian].
Zosim, O. L. (2017). Eastern slavonic spiritual song: sacred dimension. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Ignatenko, Ye. V. (2005). «Lofty style» of choir concert of the end of 17 – 18 c.: to the problem of musical-poetical integrity. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovs’kogo [in Ukrainian].
Maskovych, T. M. (2018). The choral creativity of H. Havrylets within the framework of trend «new sacredness». Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa: ONMA im. A. V. Nezhdanovoyi [in Ukrainian].
Orfeev, S. M. (1981). Leontovych and Ukrainian folk song. Kyiv: Muz. Ukraina [in Ukrainian].
Osypenko, V. V. (2005). Structural semantic invariant of choir concert (on the material of choir creative activities by Yu. Alzhnev) Kharkiv: KhNUM im. I. P. Kotlyarevs’kogo [in Ukrainian].
Paisov, Yu. (1987). A new genre of Soviet music (notes on the choral concert of the 70-80s) // Muzykalnyy sovremennik, 6, 201–242 [in Russian].
Stepurko, V. (1997). «Concert» in the memory of Mykola Leontovych. Kyiv: Khorova biblioteka Kamernogo khoru «Kyiv» [in Ukrainian].
Sukhomlinova, T. P. (2016). Hanna Havrylets’ choral work in the context of the Newest Revival of the national musical art. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: KhNUM im. I. P. Kotlyarevs’kogo [in Ukrainian].
Tkachenko, A. I. (2016). Ukrainian sacred monody in modern practice of composers. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv: LNMA im. M. V. Lysenka [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).