ФЕНОМЕН МИРОСЛАВА СКОРИКА В СВІТЛІ ІДЕЙ ТВОРЧОГО УНІВЕРСАЛІЗМУ

Автор(и)

  • Olha Komenda Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167025

Ключові слова:

творча діяльність, творчий універсалізм, діяльнісна модель творчої особистості, творчий та життєво-біографічний сценарії.

Анотація

Мета роботи – визначити співвідношення між видами творчої діяльності Мирослава Скорика та специфіку його творчого універсалізму. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні системного аналізу і порівнянні провідних і допоміжних видів творчої діяльності митця в різні періоди його творчої біографії, моделюванні картини системних зв’язків між ними, визначенні ключових подій його творчої біографії та характерних рис творчої індивідуальності. Наукова новизна полягає у побудові діяльнісної моделі творчої особистості М. Скорика, що відображає змішано-імпульсивне, мозаїчне виявлення творчих інтересів митця, визначенні рубіжних моментів його творчого шляху (1963‒64; 1966‒67; 1983; межа 1980‒90-х років), обґрунтуванні провідної ролі композиції, допоміжної ‒ педагогіки та громадської діяльності, фрагментарних проявів ‒ наукової праці та виконавства. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що між різними видами діяльності М. Скорика існують найтісніші взаємозв’язки та взаємовпливи, а в моделі творчого універсалізму митця перехід від одного до іншого сегменту здійснюється плавними перетіканнями-модуляціями. Строкатість цієї конфігурації зумовлюють численні важливі події як внутрішнього, творчого, так і зовнішнього, життєво-біографічного сценаріїв. Жанрово-стильова палітра творчості митця простягається в широченному діапазоні, охоплюючи численні і найрізноманітніші жанрово-стильові прояви ‒ від фольку до партити, від джазу до духовних полотен, тоді як його зовнішній, біографічний сценарій реалізується в рамках багатовекторних зв’язків між Києвом і Львовом, а також містить численні виходи за межі українського культурного простору.    

Біографія автора

Olha Komenda, Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри історії, теорії мистецтв та виконавства

Посилання

Задерацкий В. Обретение зрелости (О творчестве украинского композитора Мирослава Скорика). Советская музика. 1972. № 10. С. 32−37.

Івахова К. Фортепіанна творчість Мирослава Скорика (художньо-дидактичний концепт) : монографія. Кам’янець-Подільський : Медобори-2006, 2013. 232 с.

Гнатів Т. Мирослав Скорик. Українське музикознавство. 1968. Вип. 3. С.142–151.

Кияновська Л. Мирослав Скорик: людина і митець : монографія. Львів : Незалежний культурологічний журнал «Ї», 2008. 588 с.

Кияновська Л. Мирослав Скорик: творчий портрет композитора в дзеркалі епохи : монографія. Львів : Сполом, 1998. 216 с.

Кияновська Л. «Мойсей» Мирослава Скорика ‒ тексти, контексти, підтексти. Просценіум. 2001. №1. С. 55‒59.

Коменда О. Естрадно-джазові твори Мирослава Скорика. Новината за напреднали наука – 2013: матеріали за ІХ междунар. науч. практ. конф., 17−25 май, 2013 г. София : «Бял ГРАД-БГ» ООД, 2013. С. 67−72.

Копиця М. Мирослав Скорик і Київ епохи шістдесятих. Митець і соціум. Науковий вісник НМАУ імені П.І. Чайковського. 2013. Вип. 86. С. 407–418.

Щириця Ю. Мирослав Скорик. Київ : Муз. Україна, 1979. 56 с.

Якубяк Я. Мирослав Скорик. Композиторы союзных республик : сб. статей / сост. Л. Красинская. 1980. Вып. 3. С. 94–130.

Якубяк Я. Форма інструментальних речитативів М. Скорика. Українське музикознавство. 1989. Вип. 24. С. 54−66.

Markiw V. R. Myroslav Skoryk: Life and Solo Piano Works: Doctoral Dissertations. D.M.A. / University of Connecticut. Storrs (Connecticut), 2007. 300 p.

Zaderatskii, V. (1972) Acquisition of Maturity (About Creativity of the Ukrainian Composer Myroslav Skoryk). Sovetskaia muzika, 10, 32-37 [in Russian].

Ivakhova, K. (2013). Myroslav Skoryk’s Piano Creativity (artistic-pedagogical concept). Kam’janecj-Podiljsjkyj. Medobory-2006 [in Ukrainian].

Ghnativ, T. (1968). Myroslav Skoryk. Ukrajinsjke muzykoznavstvo, 3, 142-151 [in Ukrainian].

Kyjanovsjka, L. (2008). Myroslav Skoryk: Man and Artist. Ljviv. Nezalezhnyj kuljturologhichnyj zhurnal «Ji» [in Ukrainian].

Kyjanovsjka, L. (1998). Myroslav Skoryk: Creative Portrait of the Composer in the Mirror of the Era. Ljviv. Spolom [in Ukrainian].

Kyjanovsjka, L. (2001). Myroslav Skoryk’s «Moses»: texts, contexts, subtexts. Proscenium, 1, 55-59 [in Ukrainian].

Komenda, O. (2013). Myroslav Skoryk’s Popular and Jazz Works. Novynata za naprednaly nauka, 42, 67-72 [in Ukrainian].

Kopycja, M. (2013). Myroslav Skoryk and Kiev Epoch of the Sixties. The Artist and Society. Naukovyj visnyk NMAU imeni P.I. Chajkovsjkogho, 86, 407-418 [in Ukrainian].

Shhyrycja, Ju. (1979). Myroslav Skoryk. K. Muzychna Ukrajina [in Ukrainian].

IAkubiak, IA. (1980). Myroslav Skoryk. Kompozitory soiuznykh respublik, 3, 94-130 [in Russian].

Jakubjak, Ja. (1989). The Form of M. Skoryk’s Instrumental Recitatives. Ukrajinsjke muzykoznavstvo, 24, 54-66 [in Ukrainian].

Markiw, V.R. (2007). Myroslav Skoryk: Life and Solo Piano Works. Doctoral Dissertations. Storrs (Connecticut) [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство