ТВОРЧА СПАДЩИНА УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ КІНЦЯ ХІХ–ПОЧАТКУ XX СТ.: ВОКАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167031Ключові слова:
творча спадщина, українські композитори, вокально-виконавський аспект, художньо-виховний потенціал.Анотація
Мета статті – дослідити художньо-виховний потенціал творчого доробку українських композиторів кінця XIX ‒ початку XX століття Д. Січинського, Л. Ревуцького, Я. Барнича, П. Сениці. Методологія дослідження передбачає застосування історико-хронологічного, біографічного підходів, а також таких методів дослідження, як аналітичний, компаративний, мистецтвознавчий, що дозволило з’ясувати характерних ознаки вокальної спадщини вище поіменованих композиторів (опора на фольклорну основу, глибина і гуманістична спрямованість художнього змісту, образна єдність поетичного і музичного висловлювання); відтворити та зіставити основні музичні образи та проаналізувати їх образно-емоційне розгортання. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше з’ясовано сутність художньо-виховного потенціалу вокальної спадщини українських композиторів кінця XIX – початку XX ст. шляхом структурування жанрово-стильової палітри композиторів та виокремленні мелодичних нюансів, поліфонічної виразності, ладотонального вирішення та дотримання законів єдності поетичної і музичної архітектоніки. Висновки. Вокальна спадщина українських композиторів кінця XIX – початку XX століття містить великий художньо-виховний потенціал, який ґрунтується на таких характерних ознаках, як: глибина і гуманістична спрямованість художнього змісту, прагнення глибоко та правдиво відтворити в музиці літературний текст, образна єдність поетичного і музичного висловлювання; відтворення національного мислення у створенні гармонії, опора на фольклорну основу; відтворення барвистої гами почуттів, емоційних станів людини, їх контрастне зіставлення.
Посилання
Іваницький А. І. Українська народна музична творчість : посібник для вищих та середніх учбових закладів // Київ : Музична Україна, 1990. 336 с.
Історія української дожовтневої музики / [упор. О. Я. Шреєр-Ткаченко]. Київ : Музична Україна, 1969. 584 с.
Історія української музики: Музично-педагогічна та творча діяльність провідних композиторів Західної України II половини XIX – I половини XX століття : навчальний посібник [для студентів середніх спеціальних нав-чальних закладів, вчителів гуманітарних гімназій тощо] / [уклад. В. В. Бєлікова] ; Кріворізький державний педагогічний університет. 2 вид., перероб. й доп. Київ : МОНУ, Кривий Ріг : КДПУ, 2004. 24 с.
Історія української музики : у 6 т. / [редкол. : Г. А. Скрипник (голова) та ін.] ; НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ : НАН України, 2009. Бібліогр. в підрядк. прим. ISBN 966-02-3165-2. Т. 2: ХІХ ст. 2009. 800 с. Імен. покажч. : 769–794 с. – ISBN 978-966-02-5276-9.
Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи / [упор., ред., перекл. і прим. З. Штундер]. Львів : Афіша, 1999. Т. 1. 1999. С. 335.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ – ХХ ст. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2000. 339 с.
Садовенко С.М. Рецепція хронотопу в українських народних казках // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв: Наук. журнал. Київ: Міленіум, 2011. № 4. С. 68–73.
Садовенко С.М. Світ фольклору: Український музичний фольклор як засіб формування музичних здіб-ностей дітей дошкільного віку: Науково-методичний посібник. Київ: КТ «Київська нотна фабрика», 2007. 332 с.
Ivanytskyi, A. (1990). Ukrainian folk musical creativity: a manual for secondary and higher educational institutions. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].
Shreier-Tkachenko, O. (1969). Prerevolutionary history of Ukrainian music. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].
Bielikova, V. (2004). History of Ukrainian music: Musical-pedagogical and artistic activities of leading composers of Western Ukraine of the late XIX – early XX century: a manual. Kyiv: MESU, Kryvyi Rih: KSPU [in Ukrainian].
Skrypnyk, G. (2009). History of Ukrainian music. Kyiv: NAS of Ukraine. ISBN 966-02-3165-2 [in Ukrainian].
Liudkevych, S. (1999). Researches, articles, reviews, performances. Lviv: Affiche [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2000). Style evolution of the Galician musical culture of XIX–XX centuries. Ternopil: Educational book – Bogdan [in Ukrainian].
Sadovenko, S. (2011). The reception of the chronotope in Ukrainian folk tales // Bulletin of the National Academy of culture and arts management: Scientific magazine. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].
Sadovenko, S. (2007). The world of folklore: Ukrainian folk music as a source of the formation of musical abilities of preschool children: Scientific Manual. Kyiv: KG «Kyiv musical factory» [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.