ТВОРЧА СПАДЩИНА УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ КІНЦЯ ХІХ–ПОЧАТКУ XX СТ.: ВОКАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Yulia Merezhko Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна
  • Oksana Petrykova Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167031

Ключові слова:

творча спадщина, українські композитори, вокально-виконавський аспект, художньо-виховний потенціал.

Анотація

Мета статті – дослідити художньо-виховний потенціал творчого доробку українських композиторів кінця XIX ‒ початку XX століття  Д. Січинського, Л. Ревуцького, Я. Барнича, П. Сениці. Методологія дослідження передбачає застосування історико-хронологічного, біографічного підходів, а також таких методів дослідження, як аналітичний, компаративний, мистецтвознавчий, що дозволило з’ясувати характерних ознаки вокальної спадщини вище поіменованих композиторів (опора на фольклорну основу, глибина і гуманістична спрямованість художнього змісту, образна єдність поетичного і музичного висловлювання); відтворити та зіставити основні музичні образи та проаналізувати їх образно-емоційне розгортання. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше з’ясовано сутність художньо-виховного потенціалу вокальної спадщини українських композиторів кінця XIX початку XX ст. шляхом структурування жанрово-стильової палітри композиторів та виокремленні мелодичних нюансів, поліфонічної виразності, ладотонального вирішення та дотримання законів єдності поетичної і музичної архітектоніки. Висновки. Вокальна спадщина українських композиторів кінця XIX – початку XX століття містить великий художньо-виховний потенціал, який ґрунтується на таких характерних ознаках, як: глибина і гуманістична спрямованість художнього змісту, прагнення глибоко та правдиво відтворити в музиці літературний текст, образна єдність поетичного і музичного висловлювання; відтворення національного мислення у створенні гармонії, опора на фольклорну основу; відтворення барвистої гами почуттів, емоційних станів людини, їх контрастне зіставлення.

Біографії авторів

Yulia Merezhko, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри академічного
та естрадного вокалу

Oksana Petrykova, Київський університет імені Бориса Грінченка

заслужений діяч мистецтв України, доцент, доцент кафедри академічного та естрадного вокалу

Посилання

Іваницький А. І. Українська народна музична творчість : посібник для вищих та середніх учбових закладів // Київ : Музична Україна, 1990. 336 с.

Історія української дожовтневої музики / [упор. О. Я. Шреєр-Ткаченко]. Київ : Музична Україна, 1969. 584 с.

Історія української музики: Музично-педагогічна та творча діяльність провідних композиторів Західної України II половини XIX – I половини XX століття : навчальний посібник [для студентів середніх спеціальних нав-чальних закладів, вчителів гуманітарних гімназій тощо] / [уклад. В. В. Бєлікова] ; Кріворізький державний педагогічний університет. 2 вид., перероб. й доп. Київ : МОНУ, Кривий Ріг : КДПУ, 2004. 24 с.

Історія української музики : у 6 т. / [редкол. : Г. А. Скрипник (голова) та ін.] ; НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ : НАН України, 2009. Бібліогр. в підрядк. прим. ISBN 966-02-3165-2. Т. 2: ХІХ ст. 2009. 800 с. Імен. покажч. : 769–794 с. – ISBN 978-966-02-5276-9.

Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи / [упор., ред., перекл. і прим. З. Штундер]. Львів : Афіша, 1999. Т. 1. 1999. С. 335.

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ – ХХ ст. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2000. 339 с.

Садовенко С.М. Рецепція хронотопу в українських народних казках // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв: Наук. журнал. Київ: Міленіум, 2011. № 4. С. 68–73.

Садовенко С.М. Світ фольклору: Український музичний фольклор як засіб формування музичних здіб-ностей дітей дошкільного віку: Науково-методичний посібник. Київ: КТ «Київська нотна фабрика», 2007. 332 с.

Ivanytskyi, A. (1990). Ukrainian folk musical creativity: a manual for secondary and higher educational institutions. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].

Shreier-Tkachenko, O. (1969). Prerevolutionary history of Ukrainian music. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].

Bielikova, V. (2004). History of Ukrainian music: Musical-pedagogical and artistic activities of leading composers of Western Ukraine of the late XIX – early XX century: a manual. Kyiv: MESU, Kryvyi Rih: KSPU [in Ukrainian].

Skrypnyk, G. (2009). History of Ukrainian music. Kyiv: NAS of Ukraine. ISBN 966-02-3165-2 [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (1999). Researches, articles, reviews, performances. Lviv: Affiche [in Ukrainian].

Kyianovska, L. (2000). Style evolution of the Galician musical culture of XIX–XX centuries. Ternopil: Educational book – Bogdan [in Ukrainian].

Sadovenko, S. (2011). The reception of the chronotope in Ukrainian folk tales // Bulletin of the National Academy of culture and arts management: Scientific magazine. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].

Sadovenko, S. (2007). The world of folklore: Ukrainian folk music as a source of the formation of musical abilities of preschool children: Scientific Manual. Kyiv: KG «Kyiv musical factory» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство