The artistic heritage of Ukrainian composers of the late XIX -early XX century: vocal and performance aspect
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167031Keywords:
creative heritage, Ukrainian composers, vocal performance aspect, artistic and educational potential.Abstract
The purpose of the article is to explore the artistic and educational potential of the work of Ukrainian composers of the late XIX - early XX century D. Sichinsky, L. Revutsky, J. Barnic, P. Senitsy. The research methodology involves the use of historical, chronological, biographical approaches, as well as such research methods as analytical, comparative, art criticism, which made it possible to clarify the characteristic features of the vocal heritage of the above-named composers (reliance on the folklore basis, artistic content, the poetic and musical utterance), reproduce and juxtapose the main musical images and analyze their image o-emotional deployment. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time the essence of the artistic and educational potential of the vocal heritage of Ukrainian composers of the late XIX - early XX centuries has been clarified. by structuring the genre-style palette of composers and highlighting the melodic nuances, polyphonic expressiveness, palm-tonal decisions and compliance with the laws of the unity of poetic and musical architectonics. Conclusions. The vocal heritage of Ukrainian composers of the late XIX - early XX century contains a great artistic and educational potential based on such characteristic features as: the depth and humanistic focus of the artistic content, the desire to deeply and truly recreate the literary text in music, the figurative unity of poetic and musical utterance; reproduction of national thinking in the creation of harmony, reliance on the folk basis; reproduction of the colorful range of feelings, emotional states of a person, their contrasting comparison.
References
Іваницький А. І. Українська народна музична творчість : посібник для вищих та середніх учбових закладів // Київ : Музична Україна, 1990. 336 с.
Історія української дожовтневої музики / [упор. О. Я. Шреєр-Ткаченко]. Київ : Музична Україна, 1969. 584 с.
Історія української музики: Музично-педагогічна та творча діяльність провідних композиторів Західної України II половини XIX – I половини XX століття : навчальний посібник [для студентів середніх спеціальних нав-чальних закладів, вчителів гуманітарних гімназій тощо] / [уклад. В. В. Бєлікова] ; Кріворізький державний педагогічний університет. 2 вид., перероб. й доп. Київ : МОНУ, Кривий Ріг : КДПУ, 2004. 24 с.
Історія української музики : у 6 т. / [редкол. : Г. А. Скрипник (голова) та ін.] ; НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ : НАН України, 2009. Бібліогр. в підрядк. прим. ISBN 966-02-3165-2. Т. 2: ХІХ ст. 2009. 800 с. Імен. покажч. : 769–794 с. – ISBN 978-966-02-5276-9.
Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи / [упор., ред., перекл. і прим. З. Штундер]. Львів : Афіша, 1999. Т. 1. 1999. С. 335.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ – ХХ ст. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2000. 339 с.
Садовенко С.М. Рецепція хронотопу в українських народних казках // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв: Наук. журнал. Київ: Міленіум, 2011. № 4. С. 68–73.
Садовенко С.М. Світ фольклору: Український музичний фольклор як засіб формування музичних здіб-ностей дітей дошкільного віку: Науково-методичний посібник. Київ: КТ «Київська нотна фабрика», 2007. 332 с.
Ivanytskyi, A. (1990). Ukrainian folk musical creativity: a manual for secondary and higher educational institutions. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].
Shreier-Tkachenko, O. (1969). Prerevolutionary history of Ukrainian music. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].
Bielikova, V. (2004). History of Ukrainian music: Musical-pedagogical and artistic activities of leading composers of Western Ukraine of the late XIX – early XX century: a manual. Kyiv: MESU, Kryvyi Rih: KSPU [in Ukrainian].
Skrypnyk, G. (2009). History of Ukrainian music. Kyiv: NAS of Ukraine. ISBN 966-02-3165-2 [in Ukrainian].
Liudkevych, S. (1999). Researches, articles, reviews, performances. Lviv: Affiche [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2000). Style evolution of the Galician musical culture of XIX–XX centuries. Ternopil: Educational book – Bogdan [in Ukrainian].
Sadovenko, S. (2011). The reception of the chronotope in Ukrainian folk tales // Bulletin of the National Academy of culture and arts management: Scientific magazine. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].
Sadovenko, S. (2007). The world of folklore: Ukrainian folk music as a source of the formation of musical abilities of preschool children: Scientific Manual. Kyiv: KG «Kyiv musical factory» [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).