The artistic heritage of Ukrainian composers of the late XIX -early XX century: vocal and performance aspect

Authors

  • Yulia Merezhko Institute of Arts Borys Grinchenko Kyiv University, Ukraine
  • Oksana Petrykova Institute of Arts Borys Grinchenko Kyiv University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167031

Keywords:

creative heritage, Ukrainian composers, vocal performance aspect, artistic and educational potential.

Abstract

The purpose of the article is to explore the artistic and educational potential of the work of Ukrainian composers of the late XIX - early XX century D. Sichinsky, L. Revutsky, J. Barnic, P. Senitsy. The research methodology involves the use of historical, chronological, biographical approaches, as well as such research methods as analytical, comparative, art criticism, which made it possible to clarify the characteristic features of the vocal heritage of the above-named composers (reliance on the folklore basis, artistic content, the poetic and musical utterance), reproduce and juxtapose the main musical images and analyze their image o-emotional deployment. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time the essence of the artistic and educational potential of the vocal heritage of Ukrainian composers of the late XIX - early XX centuries has been clarified. by structuring the genre-style palette of composers and highlighting the melodic nuances, polyphonic expressiveness, palm-tonal decisions and compliance with the laws of the unity of poetic and musical architectonics. Conclusions. The vocal heritage of Ukrainian composers of the late XIX - early XX century contains a great artistic and educational potential based on such characteristic features as: the depth and humanistic focus of the artistic content, the desire to deeply and truly recreate the literary text in music, the figurative unity of poetic and musical utterance; reproduction of national thinking in the creation of harmony, reliance on the folk basis; reproduction of the colorful range of feelings, emotional states of a person, their contrasting comparison.

Author Biographies

Yulia Merezhko, Institute of Arts Borys Grinchenko Kyiv University

Candidate of Pedagogical Sciences, Head of the Department of Academic and Pop Vocal

Oksana Petrykova, Institute of Arts Borys Grinchenko Kyiv University

Honored Worker of Arts of Ukraine, Associate Professor of Academic and Pop Vocal Department

References

Іваницький А. І. Українська народна музична творчість : посібник для вищих та середніх учбових закладів // Київ : Музична Україна, 1990. 336 с.

Історія української дожовтневої музики / [упор. О. Я. Шреєр-Ткаченко]. Київ : Музична Україна, 1969. 584 с.

Історія української музики: Музично-педагогічна та творча діяльність провідних композиторів Західної України II половини XIX – I половини XX століття : навчальний посібник [для студентів середніх спеціальних нав-чальних закладів, вчителів гуманітарних гімназій тощо] / [уклад. В. В. Бєлікова] ; Кріворізький державний педагогічний університет. 2 вид., перероб. й доп. Київ : МОНУ, Кривий Ріг : КДПУ, 2004. 24 с.

Історія української музики : у 6 т. / [редкол. : Г. А. Скрипник (голова) та ін.] ; НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ : НАН України, 2009. Бібліогр. в підрядк. прим. ISBN 966-02-3165-2. Т. 2: ХІХ ст. 2009. 800 с. Імен. покажч. : 769–794 с. – ISBN 978-966-02-5276-9.

Людкевич С. Дослідження, статті, рецензії, виступи / [упор., ред., перекл. і прим. З. Штундер]. Львів : Афіша, 1999. Т. 1. 1999. С. 335.

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ – ХХ ст. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2000. 339 с.

Садовенко С.М. Рецепція хронотопу в українських народних казках // Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв: Наук. журнал. Київ: Міленіум, 2011. № 4. С. 68–73.

Садовенко С.М. Світ фольклору: Український музичний фольклор як засіб формування музичних здіб-ностей дітей дошкільного віку: Науково-методичний посібник. Київ: КТ «Київська нотна фабрика», 2007. 332 с.

Ivanytskyi, A. (1990). Ukrainian folk musical creativity: a manual for secondary and higher educational institutions. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].

Shreier-Tkachenko, O. (1969). Prerevolutionary history of Ukrainian music. Kyiv: Musical Ukraine [in Ukrainian].

Bielikova, V. (2004). History of Ukrainian music: Musical-pedagogical and artistic activities of leading composers of Western Ukraine of the late XIX – early XX century: a manual. Kyiv: MESU, Kryvyi Rih: KSPU [in Ukrainian].

Skrypnyk, G. (2009). History of Ukrainian music. Kyiv: NAS of Ukraine. ISBN 966-02-3165-2 [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (1999). Researches, articles, reviews, performances. Lviv: Affiche [in Ukrainian].

Kyianovska, L. (2000). Style evolution of the Galician musical culture of XIX–XX centuries. Ternopil: Educational book – Bogdan [in Ukrainian].

Sadovenko, S. (2011). The reception of the chronotope in Ukrainian folk tales // Bulletin of the National Academy of culture and arts management: Scientific magazine. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].

Sadovenko, S. (2007). The world of folklore: Ukrainian folk music as a source of the formation of musical abilities of preschool children: Scientific Manual. Kyiv: KG «Kyiv musical factory» [in Ukrainian].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство