АНСАМБЛЕВА КУЛЬТУРА ВИКОНАННЯ КВАРТЕТУ-КОНЦЕРТУ F-DUR KV 370 В.МОЦАРТА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167183Ключові слова:
ансамблева культура гри, музичний жанр, квартет, концерт, бароко, класицизм, стиль у музиці.Анотація
Метою дослідження є з'ясування жанрової унікальності Квартету з гобоєм KV 370 F-dur у зв'язку із проявом пробарочних стильових показників у Віденському класицизмі Моцарта як тих що організують пограниччя жанрів квартету й концерту, як це склалося у виконавському вжитку щодо зазначеного твору від XIX сторіччя. Методологічною основою роботи є культурологічний підхід у мистецтвознавстві, представлений у тому числі школою Б.Асафьєва в Україні, початки якого зафіксовані французькою Ars nova кануну XIV століття й повернені в русло театрального мимезису Ж.-Ж.Руссо. Базисне місце займає метод жанрово-стильового порівняльного аналізу, герменевтичний, історико-описовий методи, що дозволяють у межах метафізики історії (А.Лосєв, Н.Конрад) зафіксувати. Наукова новизна роботи визначена самостійністю теоретичної ідеї про гіпертрофію барочних проявів Віденського класицизму в особі В.Моцарта у зв'язку зі спеціальним інтересом до французької стильової корекції, що визначилася впливом Жозефінівського класицизму у Віденській школі. Уперше в українському музикознавстві в даному ракурсі стильової герменевтики представлений стилево-жанровий аналіз названого твору, розгорнутий на виконання зазначеного Ансамблю Моцарта у виконавському ключі сучасного необароко. Висновки. Квартет F-dur для гобоя, скрипки, альта й віолончелі являє собою пограниччя жанрових різновидів ансамблевої sonata da chiesa і усталеного від середини XVIII століття жанру квартету, орієнтованого на позацерковні критерії художньої виразності. Виділеність партії гобою в даному квартеті провокує зближення з облігатним концертом, что підкреслене тричастнністю циклу і оркестральністю фактури фортепіано. Перекладання Квартету для соло-гобоя й фортепіано створило прецедент барочного – необарочного прочитання твору Моцарта.
Посилання
Аберт Г. В.А. Моцарт. Часть 1, кн. 2. Москва: Музыка, 1980. 638 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград, Музыка, 1971. С. 379.
Бальтазар Г.фон, Барт К., Кюнг Г. Богословие и музыка. Три речи о Моцарте. Москва, Библейско-Богословский институт св.апостола Андрея. 149 с.
Веркіна Вєркіна Т. Актуальне інтонування як виконавська проблема. Автореф.канд.дис. – Одеса, 2008. – 16 с.
Гудман Ф. Магические символы. Москва, Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. 289 с.
Епишин А.В. Магия музыки барокко: итальянская трио-соната. Санкт-Петербург, Композитор, 2006. 148 с.
Кантарович Ю. Символика клавира в исполнении камерно-вокальных сочинений В. Моцарта. Дисс.на со-иск.учен.степени канд.искусствовед., специальность 17.00.03, ОНМА им.А.В.Неждановой. Одесса, 2007. 156 с.
Соната [Бобровский В. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Т. 5. Москва, 1981. С. 193 – 200.
Штокхаузен К. Ритмічні каданси у Моцарта Укр. музикознавство, в.10, 1975. С. 220-271.
Аbеrt G. (1980) W.А. Моzаrt. Part 1, booc 2. Моscow, Мuzykа [in Russian].
Аsаfiev B. (1963) Мusical form as process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian].
Baltasar G.von, Bahrt K., Küng G. (2008) The theology and music. Three speeches about Mozart. Моscow, Biblelsko-Bogoslovskiy institut sv.apostola Andreja [in Russian].
Vjerkina T. (2008) Instant intonation sounding as performance problem. The abstract to candidate's thesis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Ukraine]
Gudman F. (1995) Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian]
Epishin A. (2006) Magic of the music baroque: italian trio-sonata. S.-Peterburg, Kompozitor [in Russian]
Kantarovich Yu. (2007) Symbology of clavier in performance of chamber-vоcаl compositions of W. Mozart. Candidate's thesis, spec.17.00.03.Odessa state music academy of the name A.V.Nezhdanova. Odessa [in Ukrainian]
Sоnаtа [Bоbrоvskij V. (1981). Misical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 5. Moscow, Sov.encyklopedija. P. 193-200[in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.