АНСАМБЛЕВА КУЛЬТУРА ВИКОНАННЯ КВАРТЕТУ-КОНЦЕРТУ F-DUR KV 370 В.МОЦАРТА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167183Ключові слова:
ансамблева культура гри, музичний жанр, квартет, концерт, бароко, класицизм, стиль у музиці.Анотація
Метою дослідження є з'ясування жанрової унікальності Квартету з гобоєм KV 370 F-dur у зв'язку із проявом пробарочних стильових показників у Віденському класицизмі Моцарта як тих що організують пограниччя жанрів квартету й концерту, як це склалося у виконавському вжитку щодо зазначеного твору від XIX сторіччя. Методологічною основою роботи є культурологічний підхід у мистецтвознавстві, представлений у тому числі школою Б.Асафьєва в Україні, початки якого зафіксовані французькою Ars nova кануну XIV століття й повернені в русло театрального мимезису Ж.-Ж.Руссо. Базисне місце займає метод жанрово-стильового порівняльного аналізу, герменевтичний, історико-описовий методи, що дозволяють у межах метафізики історії (А.Лосєв, Н.Конрад) зафіксувати. Наукова новизна роботи визначена самостійністю теоретичної ідеї про гіпертрофію барочних проявів Віденського класицизму в особі В.Моцарта у зв'язку зі спеціальним інтересом до французької стильової корекції, що визначилася впливом Жозефінівського класицизму у Віденській школі. Уперше в українському музикознавстві в даному ракурсі стильової герменевтики представлений стилево-жанровий аналіз названого твору, розгорнутий на виконання зазначеного Ансамблю Моцарта у виконавському ключі сучасного необароко. Висновки. Квартет F-dur для гобоя, скрипки, альта й віолончелі являє собою пограниччя жанрових різновидів ансамблевої sonata da chiesa і усталеного від середини XVIII століття жанру квартету, орієнтованого на позацерковні критерії художньої виразності. Виділеність партії гобою в даному квартеті провокує зближення з облігатним концертом, что підкреслене тричастнністю циклу і оркестральністю фактури фортепіано. Перекладання Квартету для соло-гобоя й фортепіано створило прецедент барочного – необарочного прочитання твору Моцарта.
Посилання
Аберт Г. В.А. Моцарт. Часть 1, кн. 2. Москва: Музыка, 1980. 638 с.
Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград, Музыка, 1971. С. 379.
Бальтазар Г.фон, Барт К., Кюнг Г. Богословие и музыка. Три речи о Моцарте. Москва, Библейско-Богословский институт св.апостола Андрея. 149 с.
Веркіна Вєркіна Т. Актуальне інтонування як виконавська проблема. Автореф.канд.дис. – Одеса, 2008. – 16 с.
Гудман Ф. Магические символы. Москва, Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. 289 с.
Епишин А.В. Магия музыки барокко: итальянская трио-соната. Санкт-Петербург, Композитор, 2006. 148 с.
Кантарович Ю. Символика клавира в исполнении камерно-вокальных сочинений В. Моцарта. Дисс.на со-иск.учен.степени канд.искусствовед., специальность 17.00.03, ОНМА им.А.В.Неждановой. Одесса, 2007. 156 с.
Соната [Бобровский В. Музыкальная энциклопедия в 6-ти томах. Т. 5. Москва, 1981. С. 193 – 200.
Штокхаузен К. Ритмічні каданси у Моцарта Укр. музикознавство, в.10, 1975. С. 220-271.
Аbеrt G. (1980) W.А. Моzаrt. Part 1, booc 2. Моscow, Мuzykа [in Russian].
Аsаfiev B. (1963) Мusical form as process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian].
Baltasar G.von, Bahrt K., Küng G. (2008) The theology and music. Three speeches about Mozart. Моscow, Biblelsko-Bogoslovskiy institut sv.apostola Andreja [in Russian].
Vjerkina T. (2008) Instant intonation sounding as performance problem. The abstract to candidate's thesis. 17.00.03 ОNМА name А.V.Nеzhdаnоva. Оdеssа [in Ukraine]
Gudman F. (1995) Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian]
Epishin A. (2006) Magic of the music baroque: italian trio-sonata. S.-Peterburg, Kompozitor [in Russian]
Kantarovich Yu. (2007) Symbology of clavier in performance of chamber-vоcаl compositions of W. Mozart. Candidate's thesis, spec.17.00.03.Odessa state music academy of the name A.V.Nezhdanova. Odessa [in Ukrainian]
Sоnаtа [Bоbrоvskij V. (1981). Misical encyclopedia in 6 volumes. Editor-in-chief Ju.Keldysh. V. 5. Moscow, Sov.encyklopedija. P. 193-200[in Russian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.