Меметика та фреймінг у конструюванні ціннісно-смислових концептів сучасного соціокультурного простору

Автор(и)

  • Zhanna Denysiuk Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.175367

Ключові слова:

меметика, фреймінг, рамка, цінності, масова свідомість, комунікація

Анотація

Мета роботи – аналіз способів конструювання ціннісно-смислових концептів сучасного соціокультурного простору засобами меметики та фреймування. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, аксіологічного, культурологічного методів у вивченні фреймінгу та меметики як основоположних методів формування соціокультурної реальності та її ціннісно-смислових визначень. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше проаналізовано та віднайдено точки перетину та спорідненості меметики та фреймування соціокультурного повсякденного простору засобами комунікації та доведено їх вплив на формування масової свідомості та ціннісно-смислових визначень представників соціуму загалом. Висновки. Процеси, що відбуваються в різних сферах суспільного життя, віддзеркалюються в текстах ЗМК.  Кожна людина сприймає будь-яку інформацію крізь призму власної системи цінностей. Матеріали, які транслюють «іншу» ціннісну систему, можуть бути частково або навіть повністю не зрозумілими, не прийнятними, що й зумовить появу нейтральних або негативних оцінок. Соціальні явища і процеси набувають статусу цінного, включаючись у систему суб'єкт-об'єктних ціннісних відношень. Розходження ціннісних смислів особливо чітко простежується в ході комунікації представників різних («чужих») культур, які відрізняються специфікою ціннісних орієнтирів у аксіофсфері соціуму. Важливим в умовах інтенсифікації інформаційного потоку є вироблення здатності критичного мислення та свідомого ставлення до пропонованих медіапростором цінностей, які формуються засобами фреймування та меметики, знижуючи рівень бездумного їх сприйняття та наслідування. Віртуальне або кібер-середовище фокусує певні важливі події, аспекти, відношення, надаючи їм певні оцінки, залучаючи їх до того чи іншого дискурсу, підкріплюючи аналітичними резюме «експертів» та «лідерів думок».

Біографія автора

Zhanna Denysiuk, Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

доктор культурології, завідувч відділу наукової  та редакційно-видавничої діяльності

Посилання

Александров П. Фейки та містифікації як явище сучасної медіакультури. Медіакритика. Львів. 2015. Вип. 22. С. 26–31.

Баева Л. В. Ценности изменяющегося мира: Экзистенциальная аксиология истории: монография. Астрахань, 2004. 275 с.

Бугаева И. Демотиваторы как новый жанр в Интернет-коммуникации: жанровые признаки, функции, структура, стилистика. URL: http://rastko.rs/filologija/stil/2011/10Bugaeva.pdf (дата звернення: травень 2017).

Герчанівська П. Е. Ціннісна система української народної християнської культури. Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. пр. Київ, 2008. Вип. 75. С. 111‒123.

Данько Ю. А. «Тролінг» як новий вид віртуальної комунікації. Український соціум. 2013. № 4 (47). С.17‒25.

Завадська О. В. Феномен креолізованого тексту: актуальна проблема сучасних лінгвістичних досліджень. Лінгвістичні дослідження: Зб. наук. праць ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. 2016. Вип. 43. С.163–169.

Заморкин А. А. Виртуальные коммуникации как социокультурный феномен современности: автореф. дис. … канд филос наук: 09.00.11. Ставрополь, 2014. 23 с.

Красных В. В. От концепта к тексту и обратно (к вопросу о психолингвистике текста). Вестник Московского университета. Сер. 9.: Филология. 1998. № 1. С. 53‒70.

Личковах В. А. Сакральні горизонти української культури: Архетипи – хронотопи – сигнатури. Художня культура. Актуальні проблеми. 2010. Вип. 7. С. 187–194.

Масі Н. І., Ященко Л. Є. Тенденції іграїзації соціальних практик у формуванні ціннісно-змістовної складової комунікативної культури сучасної молоді. Збірник наукових праць «Гілея: науковий вісник». 2016 Вип. 109. С. 243‒246.

Удод Д. А. Креолизованный текст как особый вид паралингвистически активного текста. Современная филология: матер. II междунар. науч. конф. (г. Уфа, январь 2013 г.). Уфа: Лето, 2013. С. 97–99.

Aleksandrov, P. (2015). Fakes and Mystification as the Phenomenon of the Modern Media Culture. Mediakrytyka. Lviv, 22, 26-31 [in Ukrainian].

Baeva, L. V. (2004). Values of the Changeable World: Existential Axiology of History. Astrakhan [in Russian].

Bugaeva, I. (2011). Demotivators as the New Genre in Internet Communication: Genre Features, Functions, Structure, Stylistics. Retrieved from: http://rastko.rs/filologija/stil/2011/10Bugaeva.pdf [in Russian].

Gerchanivska, P. E. (2008). Valuable System of Ukrainian Folk Christian Culture. Multiversum. Philosophskyi Almanakh. (pp. 111-123). Kyiv [in Ukrainian].

Dan’ko, Yu. A. (2013). «Trolling» as a New Type of Virtual Communication. Ukrainskyi socium, 4 (47), 17-25 [in Ukrainian]..

Zavadskaya, O. V. (2016).The Phenomenon of the Creolized Text: an Actual Problem of the Modern Linguistic Research. Linguistychni Doslidzhennia KHNPU im. G. S. Skovorody, 43, 63-169 [in Russian].

Zamorkin, A. A. (2014). Virtual Communication as a Sociocultural Phenomenon of the Present. Extended abstract of candidate’s thesis. Stavropol [in Russian].

Krasnykh, V. V. (1998). From a Concept to a Text and Vice Versa (regarding the issue of psycholinguistic text). Vestnik Moscowskogo Universiteta. Seria 9: Philologia, 1, 53-70 [in Russian].

Lychkovakh, V. A. (2010). The Sacral Horizons of the Ukrainian culture: Archetypes – Chronotopes – Signatures. Khudozhnia kultura. Aktualni problem, 7, 187-194 [in Ukrainian].

Masi, N. I. & Yashchenko, L. E. (2016). The Trends of the Gaming of the Social Practices in the Formation of the Value-Sense Component of the Communicative Culture of the Modern Youth. Gilea, 109, 243-246 [in Ukrainian].

Udod, D. A. (2013). Creolized Text as a Special Type of the Paralinguistic Active Text. Proceedings of the II international Scientific Conference «Contemporary philology», Ufa, January 2013. (pp. 97 – 99). Ufa: Leto [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Культурологія