ПОСТКУЛЬТУРА В КОНТЕКСТІ ТРАНСГУМАНІЗМУ

Автор(и)

  • Fedir Vlasenko Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна
  • Yevheniia Levcheniuk Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна
  • Dmytro Tovmash Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177399

Ключові слова:

людина, суспільство, культура, посткультура, гуманізм, трансгуманізм

Анотація

Мета статті полягає у здійсненні соціально-філософського аналізу відношення «людина-техніка» в умовах трансформації культури і розгортання трансгуманізму. Методологія дослідження. Теоретико-методологічною основою дослідження є концептуальні підходи вітчизняних і зарубіжних дослідників глобалізації та її соціокультурних наслідків. Це праці таких вчених, як: Л. Альтюссер, Ж. Бодріяр, Г. Веллс, М. Епштейн, В. Кутирьов, М. Фуко,Ф. Фукуяма, І.Фролов, В. Чеклецов та ін. У роботі застосовувалися як загальнонаукові, так і філософські методи, зокрема аналіз, синтез, діалектичний, феноменологічний, герменевтичний, компаративістський тощо. Наукова новизна полягає в соціально-філософській концептуалізації сучасних соціокультурних трансформацій, які зумовлені науковим, технологічним прогресом людства і характеризуються дегуманізацією буття як окремої особистості, так і суспільства загалом. Висновки. Нанотехнології, біотехнології, інформатизація не тільки детермінують подальший розвиток культури, а й змінюють світогляд сучасної людини, де справжнє, природне, об’єктивне заміщується штучним, віртуальним, симульованим. Як наслідок, індивід є дезорієнтованим у своїх ціннісних орієнтаціях, ідентичності, його світогляд постає фрагментарним, а поведінка – непередбачуваною. Відтак, людина поступово перетворюється із суб’єкта дії на об’єкт техносфери, не усвідомлюючи того, що результати її праці (Інтернет, соціальні мережі, засоби сучасного зв’язку) не мають замінювати собою світ (природний, соціальний), а повинні використовуватися як засоби підвищення продуктивності діяльності.

Біографії авторів

Fedir Vlasenko, Київського національного університету імені Тараса Шевченка

кандидат філософських наук, доцент
кафедри філософії гуманітарних наук

Yevheniia Levcheniuk, Київського національного університету імені Тараса Шевченка

кандидат філософських наук, доцент
кафедри філософії гуманітарних наук

Dmytro Tovmash, Київського національного університету імені Тараса Шевченка

кандидат філософських наук, доцент,
доцент кафедри філософії гуманітарних наук

Посилання

Бердяев Н. Человек и машина. Вопросы философии. 1989, № 2, с. 149.

Гуманізм: Філософський енципклопедичний словник / за ред. В.І.Шинкарука. К.: «Абрис», 2002. 742 с. С 134.

Денисюк Ж.З. Ігровий компонент постфольклору в середовищі інтернет-комунікації. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 1. С.8 – 12.

Куриленко І.А. Посткультура / медіакультура / кіберкультура / транскультура / протокультура: аспектитермінологічної семантики. Культурологія. 2018. Випуск 60. С.68 – 76.

Кутырёв В. Время Mortido. С-Пб.: Алетейа. 2012. 336 с. (Тела Мысли).

Кутырёв В. Наша цивилизация в эпоху трансмодерна. Философия и культура № 12 (48), 2011, С 10 – 19.

Кутырёв В. Унесенные прогрессом. Эсхатология жизни в техногенном мире. С-Пб.:Алетейа. 2016. 230 с.

Кутырёв В.А. Последнее целование. Человек как традиция: (Серия «Тела мысли»). СПб.: Алетея. 2015. 312 с.

Ржеуський А.В. Меделі, методи та засоби надання інформаційних послуг у сервіс-орієнтованих бібліотечних системах: дис. канд. наук із соціальних комунікацій: 27.00.03 / Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2016. 201 с.

Сартр Ж.П. Екзистенциализм – это гуманизм. Сумерки богов. М.: Политиздат, 1989. С. 319 – 344.

Эпштейн М.Н. Творческое исчезновение человека. Философские науки. 2009. № 2.

Althusser Louis. Ideology and Ideological State Apparatuses. Mapping Ideology. ed. by Slavoj Zizek. London, New York: Verso, 1997.

Althusser Louis (1997.). Ideology and Ideological State Apparatuses. Mapping Ideology. ed. by Slavoj Zizek. London, New York: Verso.

Berdyaev N. (1989). Man and car. Questions of philosophy [in Russian].

Denysyuk Zh. (2017) The game component of post-folklore in the environment of internet communications. Visnyk natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv,1, 8 – 12. [in Ukrainian].

Epstein M.N. (2009). Creative disappearance of man. Philosophical Sciences. [in Russian].

Humanism (2002): Philosophical Encyclopedic Dictionary/red. VI Shinkaruk. [in Ukrainian].

Kurylenko I.A. (2018). Postculture / mediaculture / cyberculture / transculture / protoculture: aspectsofterminologicalsemantics. Cultural Studies. Issue 60. 68 – 76. [in Ukrainian].

Kutyrev V. (2016). Gone with the progress. Eschatology of life in the technogenic world. S-Pb.: Alethea. [in Russian].

Kutyrev V. (2012). MortidoTime. S-Pb.: Alethea (Body of Thought). [in Russian].

Kutyrev V. (2011). Ourcivilization in the era of transmodern. Philosophy and Culture, 12 (48), 10 – 19. [in Russian].

Kutyrev V.A. (2015). Last Kiss A man as a tradition: (Series “The bodi es of thought”). SPb.: Alethea [in Russian].

Rzheuskyi A.V. (2016) Medeli, metody ta zasoby nadannia informatsiinykh posluh u servis-oriientovanykh bibliotechnykh systemakh. Naukovoho stupenia kandydata nauk iz sotsialnykh komunikatsii. Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika», Lviv [in Ukrainian].

Sartre J.P. (1989). Existentialism is humanism. Twilight of the gods. Politizdat. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Культурологія