ОСВІТНІ ПРОЦЕСИ ЯК ОСНОВА СТАНОВЛЕННЯ ПРАВОСВІДОМОСТІ В ПЕРШІЙ ЧЕХОСЛОВАЦЬКІЙ РЕСПУБЛІЦІ (1918-1938 РР.)

Автор(и)

  • Myroslava Gromovchuk Ужгородського національного університету, Україна
  • Olga Sydorenko Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177428

Ключові слова:

релігійна освіта, світська освіта, міжкультурний діалог, культурно-освітній процес, правова культура.

Анотація

Мета статті полягає у з'ясуванні місця та ролі релігійної та світської освіти в процесі міжкультурного діалогу при становленні правової культури перехідного періоду в державі, зокрема періоду діяльності Першої Чехословацької республіки. В основу методології дослідження покладено загальнотеоретичні методи, принципи та підходи до визначення конституційно-правового закріплення статус держави і церкви в Першій Чехословацькій Республіці. Зокрема, для дослідження понятійного апарату, визначеного темою статті, застосовувався формально-логічний метод. Функціональний та порівняльно-правовий методи використано для порівняльного аналізу правової культури та правосвідомості в Першій Чехословацькій Республіці У процесі дослідження правової культури та правосвідомості як елементу культури в державі застосовувався структурно-функціональний метод. Найважливішим є історико-ретроспективний метод. Цей метод дозволив конкретизувати раніше згадуваний методологічний принцип історизму та пізнати закономірності генезису правової культури та правосвідомості в Першій Чехословацькій Республіці. Наукова новизна полягає у системному аналізі чинників, які впливають на культурно-освітній процес при формуванні правосвідомості громадян. При цьому, вперше встановлено, основним чинником історико-культурного процесу в Першій Чехословацькій Республіці, формування правової культури та правосвідомості був католицизм. Саме він також вплинув на конституційно-правове закріплення права на освіту і виховання, відбулася зміна виховного ідеалу: духовне життя людини стало предметом глибокого вивчення і набуло першочергового релігійного значення. Висновки. В Першій Чехословацькій республіці культурно-освітній процес виконував роль парадигми міжкультурного діалогу осіб з різними етнічними, мовними та релігійними походженнями. Роль освіти в цьому контексті визначається як стратегічний ресурс для поліпшення добробуту осіб при формуванні толерантності та взаємоповаги у  процесі дотримання основних прав та свобод громадян. Міжкультурний діалог, у даному випадку, - це сукупність компонентів, зокрема духовної та світської освіти, при формуванні в людини поваги до мови, віросповідання, культури та світогляду інших.

Біографії авторів

Myroslava Gromovchuk, Ужгородського національного університету

кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного права та порівняльного правознавства

Olga Sydorenko, Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого

кандидат юридичних наук, асистент кафедри теорії  і філософії права

Посилання

Бабій М. Інкорпорація релігійного компонента в систему державної освіти України: стан, проблеми. Релігійна панорама. К., 2003. № 12 (40). С. 49-53.

Громовчук М.В. Державно-церковні відносини в Першій Чехословацькій республіці: конституційно-правовий аспект. дис. канд. юр. наук. Спец. 12.00.02. – конституційне право; муніципальне право. Ужгород 2015. 210 с.

Виговський Л. Просвітницько-освітня функція релігії (на прикладі Подільського регіону). Державно-церковні відносини в Україні: регіональні аспекти. Науковий збірник. Хмельницький: ХІРУП, 2003. С. 80-83.

Гертых В. Свобода и моральный закон у Фомы Аквинского. Вопросы философии. 1994. № l. C. 87–101.

Лагодич М. Місце та роль релігійної освіти у громадянському суспільстві. Науковий вісник Чернівецького університету. Збірник наукових праць. Чернівці: Золоті литаври, 2004. Вип. 203-204. Філософія. С.131-135.

Громовчук М.В. Правове регулювання освіти і церква на Закарпатті в 20-30-х роках ХХ ст. Princípy v práve:zborník 187 príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie. 14. mája. Bratislava 2015. S. 62-65.

Енциклопедія українознавства: в 2 т. / гол. ред. В. Кубійович. – Мюнхен; Нью-Йорк: Молоде життя, 1949. Т. І: Загальна частина. Ч. 3 1949. 1230 с.

Halas František X. Fenomén Vatikán. Brno: Centrum pro studium de mokracie a kultury, 2004

Кучма Л. Україна – не Росія. М.: Время, 2003. 560 с.

Делібалтова Ю.В. Школи на Підкарпатській Русі в 1919-1929рр. Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Історія», вип.1 (32), 2014. С. 25-30.

Пекар А. Нариси історії церкви Закарпаття. Рим, 1967. 241с.

Громовчук М.В. Церковна освіта на Закарпатті в період Першої Чехословацької Республіки. Матеріали 69-ї підсумкової наукової конференції професорсько-викладацького складу юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет» (25 лютого 2015р.) Ужгород: Юридичний факультет ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2015. С. 25–28.

Ганчин В. Ю. Деякі історично-правові аспекти мовного питання в Закарпатті. Українська мова на Закарпатті у минулому і сьогодні: Матеріали науково-практичної конференції (Ужгород, 5-6 травня 1992 р.) Ужгород, 1993. С. 23-30.

Ференц П. Етнонаціональна орієнтація українців Закарпаття в 20-30-ті роки ХХ століття. Мукачево: Карпатська вежа, 2005. 216 с.

Ладжун Ю. Ю. Національна політика Чехословаччини в Підкарпатській Русі 1919-1923 років. Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Історія», вип. 1 (32), 2014. С. 89-97

Babi M. Incorporation of the religious component into the system of public education in Ukraine: state, problems. Religious panorama. K., 2003. No. 12 (40). Pp. 49-53 [in Ukrainian].

Gromovchuk M.V. State-Church Relations in the First Czechoslovak Republic: Constitutional-Legal Aspect. dis Cand. jur sciences Special 12.00.02. - a constitutional right; municipal law. Uzhgorod 2015. 210 p. [in Ukrainian].

Vygovsky L. Educational and educational function of religion (on the example of the Podillya region). State-Church Relations in Ukraine: Regional Aspects. Scientific collection. Khmelnytsky: HIRUP, 2003. P. 80-83. [in Ukrainian].

Gertry V. Freedom and the moral law of Thomas Aquinas. Questions of philosophy. 1994. No. - C. 87-101. [in Russian].

Lagodich M. Location and role of religious education in civil society. Scientific herald of Chernivtsi University. Collection of scientific works. Chernivtsi: Gold Lithavers, 2004. 203-204. Philosophy. P.131-135. [in Ukrainian].

Gromovchuk M.V. Legal regulation of education and the church in Transcarpathia in the 20-30th years of the twentieth century. Princípy v práve: zborník 187 príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie. May 14-th. Bratislava 2015. S. 62-65. [in Ukrainian].

Encyclopedia of Ukrainian Studies: 2 t. / Ch. edit V. Kubiyovych. Munich; New York: Young Life, 1949. T.I: General Part. Ch. 3 1949. 1230 p. [in Ukrainian].

Halo František X. Fenomén Vatikán. Brno: Centrum pro studio de mokracie a kultury, 2004. [in Czech].

Kuchma L. Ukraine is not Russia. M .: Time, 2003. 560 pp. [in Ukrainian].

Delibaltova Yu.V. Schools in Subcarpathian Rus in 1919-1929. Scientific herald of Uzhgorod University, series "History", issue 1 (32), 2014. pp. 25-30. [in Ukrainian].

Pekar A. Essays on the history of the Transcarpathian Church. Rome, 1967. 241p. [in Ukrainian].

Gromovchuk M.V. Church education in Transcarpathia during the First Czechoslovak Republic. Materials of the 69th Final Conference of the Faculty of Law of the Faculty of Law "Uzhhorod National University" (February 25, 2015) Uzhgorod: Faculty of Law, State University "Uzhhorod National University", 2015. pp. 25-28. [in Ukrainian].

Ganchin V. Yu. Some historical-legal aspects of the linguistic issue in Transcarpathia. Ukrainian language in Transcarpathia in the past and today: Materials of the scientific and practical conference (Uzhgorod, May 5-6, 1992) Uzhgorod, 1993. pp. 23-30. [in Ukrainian].

Ferenc P. Ethno-national orientation of Ukrainians of Transcarpathia in the 20-30's of the twentieth century. Mukachevo: Carpathian Tower, 2005. 216 p. [in Ukrainian].

Lajun Yu.Yu. National Policy of Czechoslovakia in Subcarpathian Rus 1919-1923. Scientific herald of Uzhgorod University, series "History", edition. 1 (32), 2014. P. 89-97. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Культурологія