Educational processes as the basis for the formation of legal consciousness in the First Czechoslovak Republic (1918-1938)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177428Keywords:
religious education, secular education, intercultural dialogue, cultural and educational process, legal cultureAbstract
The purpose of the Article is to clarify the place and role of religious and secular education in the process of intercultural dialogue in the formation of the legal culture of the transitional period in the state, in particular, the period of activity of the First Czechoslovak Republic. Methodological basis - the basis of the methodology of the research is the general theoretical methods, principles, and approaches to the definition of the Constitutionally-legal consolidation of the state and church status in the First Czechoslovak Republic. In particular, the formal-logical method was used to study the conceptual apparatus defined by the article's theme. Functional and comparative legal methods are used for comparative analysis of legal culture and legal consciousness in the First Czechoslovak Republic. In the process of studying legal culture and legal awareness as an element of culture in the state a structural and functional method was used. The most important is the historical-retrospective method. This method has allowed to specify the previously mentioned methodological principle of historicism and to know the laws of the genesis of legal culture and legal consciousness in the First Czechoslovak Republic. The scientific novelty consists in the systematic analysis of the factors that influence the cultural and educational process in the formation of a citizens' sense of justice. At the same time, it was first established that the main factor of the historical and cultural process in the First Czechoslovak Republic, the formation of legal culture and legal consciousness was Catholicism. It was he who also influenced the Constitutionally-legal consolidation of the right to education and upbringing, a change in the educational ideal took place: the spiritual life of man became the subject of in-depth study and acquired the highest priority of religious significance. Conclusions. In the First Czechoslovak Republic, the cultural-educational process served as a paradigm of intercultural dialogue for people of different ethnic, linguistic and religious backgrounds. The role of education in this context is defined as a strategic resource for improving the well-being of individuals in the formation of tolerance and mutual respect in the process of observance of fundamental rights and freedoms of citizens. Intercultural dialogue, in this case, is a combination of components, in particular, spiritual and secular education, in shaping a person's respect for language, religion, culture, and world outlook.
References
Бабій М. Інкорпорація релігійного компонента в систему державної освіти України: стан, проблеми. Релігійна панорама. К., 2003. № 12 (40). С. 49-53.
Громовчук М.В. Державно-церковні відносини в Першій Чехословацькій республіці: конституційно-правовий аспект. дис. канд. юр. наук. Спец. 12.00.02. – конституційне право; муніципальне право. Ужгород 2015. 210 с.
Виговський Л. Просвітницько-освітня функція релігії (на прикладі Подільського регіону). Державно-церковні відносини в Україні: регіональні аспекти. Науковий збірник. Хмельницький: ХІРУП, 2003. С. 80-83.
Гертых В. Свобода и моральный закон у Фомы Аквинского. Вопросы философии. 1994. № l. C. 87–101.
Лагодич М. Місце та роль релігійної освіти у громадянському суспільстві. Науковий вісник Чернівецького університету. Збірник наукових праць. Чернівці: Золоті литаври, 2004. Вип. 203-204. Філософія. С.131-135.
Громовчук М.В. Правове регулювання освіти і церква на Закарпатті в 20-30-х роках ХХ ст. Princípy v práve:zborník 187 príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie. 14. mája. Bratislava 2015. S. 62-65.
Енциклопедія українознавства: в 2 т. / гол. ред. В. Кубійович. – Мюнхен; Нью-Йорк: Молоде життя, 1949. Т. І: Загальна частина. Ч. 3 1949. 1230 с.
Halas František X. Fenomén Vatikán. Brno: Centrum pro studium de mokracie a kultury, 2004
Кучма Л. Україна – не Росія. М.: Время, 2003. 560 с.
Делібалтова Ю.В. Школи на Підкарпатській Русі в 1919-1929рр. Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Історія», вип.1 (32), 2014. С. 25-30.
Пекар А. Нариси історії церкви Закарпаття. Рим, 1967. 241с.
Громовчук М.В. Церковна освіта на Закарпатті в період Першої Чехословацької Республіки. Матеріали 69-ї підсумкової наукової конференції професорсько-викладацького складу юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет» (25 лютого 2015р.) Ужгород: Юридичний факультет ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2015. С. 25–28.
Ганчин В. Ю. Деякі історично-правові аспекти мовного питання в Закарпатті. Українська мова на Закарпатті у минулому і сьогодні: Матеріали науково-практичної конференції (Ужгород, 5-6 травня 1992 р.) Ужгород, 1993. С. 23-30.
Ференц П. Етнонаціональна орієнтація українців Закарпаття в 20-30-ті роки ХХ століття. Мукачево: Карпатська вежа, 2005. 216 с.
Ладжун Ю. Ю. Національна політика Чехословаччини в Підкарпатській Русі 1919-1923 років. Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Історія», вип. 1 (32), 2014. С. 89-97
Babi M. Incorporation of the religious component into the system of public education in Ukraine: state, problems. Religious panorama. K., 2003. No. 12 (40). Pp. 49-53 [in Ukrainian].
Gromovchuk M.V. State-Church Relations in the First Czechoslovak Republic: Constitutional-Legal Aspect. dis Cand. jur sciences Special 12.00.02. - a constitutional right; municipal law. Uzhgorod 2015. 210 p. [in Ukrainian].
Vygovsky L. Educational and educational function of religion (on the example of the Podillya region). State-Church Relations in Ukraine: Regional Aspects. Scientific collection. Khmelnytsky: HIRUP, 2003. P. 80-83. [in Ukrainian].
Gertry V. Freedom and the moral law of Thomas Aquinas. Questions of philosophy. 1994. No. - C. 87-101. [in Russian].
Lagodich M. Location and role of religious education in civil society. Scientific herald of Chernivtsi University. Collection of scientific works. Chernivtsi: Gold Lithavers, 2004. 203-204. Philosophy. P.131-135. [in Ukrainian].
Gromovchuk M.V. Legal regulation of education and the church in Transcarpathia in the 20-30th years of the twentieth century. Princípy v práve: zborník 187 príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie. May 14-th. Bratislava 2015. S. 62-65. [in Ukrainian].
Encyclopedia of Ukrainian Studies: 2 t. / Ch. edit V. Kubiyovych. Munich; New York: Young Life, 1949. T.I: General Part. Ch. 3 1949. 1230 p. [in Ukrainian].
Halo František X. Fenomén Vatikán. Brno: Centrum pro studio de mokracie a kultury, 2004. [in Czech].
Kuchma L. Ukraine is not Russia. M .: Time, 2003. 560 pp. [in Ukrainian].
Delibaltova Yu.V. Schools in Subcarpathian Rus in 1919-1929. Scientific herald of Uzhgorod University, series "History", issue 1 (32), 2014. pp. 25-30. [in Ukrainian].
Pekar A. Essays on the history of the Transcarpathian Church. Rome, 1967. 241p. [in Ukrainian].
Gromovchuk M.V. Church education in Transcarpathia during the First Czechoslovak Republic. Materials of the 69th Final Conference of the Faculty of Law of the Faculty of Law "Uzhhorod National University" (February 25, 2015) Uzhgorod: Faculty of Law, State University "Uzhhorod National University", 2015. pp. 25-28. [in Ukrainian].
Ganchin V. Yu. Some historical-legal aspects of the linguistic issue in Transcarpathia. Ukrainian language in Transcarpathia in the past and today: Materials of the scientific and practical conference (Uzhgorod, May 5-6, 1992) Uzhgorod, 1993. pp. 23-30. [in Ukrainian].
Ferenc P. Ethno-national orientation of Ukrainians of Transcarpathia in the 20-30's of the twentieth century. Mukachevo: Carpathian Tower, 2005. 216 p. [in Ukrainian].
Lajun Yu.Yu. National Policy of Czechoslovakia in Subcarpathian Rus 1919-1923. Scientific herald of Uzhgorod University, series "History", edition. 1 (32), 2014. P. 89-97. [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).