ТЕОРЕТИЧНА РЕФЛЕКСІЯ СЕМІОТИЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Anna Nemesh Київського національного університету культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177532

Ключові слова:

політична комунікація, інформаційне суспільство, семіотика політичної комунікації

Анотація

Мета дослідження. У статті досліджуються можливості концепцій комунікації та інформаційного суспільства як методологічної основи дослідження політичних процесів у соціокультурному аспекті. Методологія. Історико-логічний і системний методи аналізу використовуються для уточнення гіпотези про те, що глобальний інформаційний простір, в умовах послаблення внутрішнього та зовнішнього процесу, формується під впливом, та за рахунок, об’єктів трансграничних комунікацій. Наукова новизна. Висувається гіпотеза про те, що: (1) в умовах послаблення внутрішнього та зовнішньополітичного процесу за рахунок росту об'єктів трансграничних комунікацій відбувається формування глобального інформаційного простору; (2) однак це не веде до нівелювання національного суверенітету; (3) очевидно, що ця тенденція трансформується згідно своїх правил. Для покращення дослідницьких практик пропонується синтез із теорій  Д. Белла, Е. Тоффлера,  М. Кастельса та парадигми семіотичної політичної комунікації. Висновки. Вплив комунікаційних технологій (1) обмежує вибір інструментів боротьби між елітними групами; (2) скорочує можливості політичної еліти в маніпулюванні; (3)  проблематизує ефективність традиційних демократій в досягненні бажаних сценаріїв реформування; (4) перетворює політичний процес практично в безперервну виборчу кампанію; (5) підвищує роль представницьких органів, що сприяє рекламі владних ініціатив, спрямованих на підвищення рівня професійної компетентності еліти.

Біографія автора

Anna Nemesh, Київського національного університету культури і мистецтв

асистент кафедри міжнародних відносин

Посилання

Ампер А.-М. Ноологические науки, касающиеся средств, при помощи которых народы заботятся о своих потребностях, о своей защите и обо всем, что может способствовать их сохранению и процветанию (фрагмент) // Поваров Г.Н. Ампер и кибернетика. М., 2007. С. 40-42.

Вартанова E. J1. Финская модель на рубеже столетий. Информационное общество и СМИ Финляндии в европейской перспективе. М.: Изд-во МГУ, 1999. 288 с.

Винер Н. Человек управляющий. СПб.: Питер, 2001. 288 с. (Серия «Психология-классика»).

Грачев М.Н. Власть как форма социальной коммуникации // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2011. № 1. С. 106-113

Грачев М.Н. Онлайн-делиберация как сетевой компонент демократии будущего // Политическая наука перед вызовами современной политики: материалы VII Всероссийского конгресса политологов, Москва, 19–21 ноября 2015 г. / под общ. ред. О.В. Гаман-Голутвиной, Л.В. Сморгунова, Л.Н. Тимофеевой. М.: Аспект Пресс, 2015. С. 157-158

Грачев М.Н. Политика: коммуникационное измерение. Тула: Издательство Тульского государственного педагогического университета, 2011. 172 с.

Грачев М.Н. Политическая коммуникация: теоретические концепции, модели, векторы развития. М.: Прометей, 2004. 328 с

Грачев М.Н. Политическая коммуникация: понятие, сущность // Политическая коммуникативистика: теория, методология и практика / под ред. Л. Н. Тимофеевой. М.: Российская ассоциация политической науки (РАПН); Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2012. С. 77-90;

Грачев М.Н., Трахтенберг А.Д. Микро- и макроуровневые теории политической коммуникации // Политическая коммуникативистика: теория, методология и практика / под ред. Л. Н. Тимофеевой. М.: Российская ассоциация политической науки (РАПН); Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2012. С. 58-77.

Грачев М.Н. «Электронная демократия» и «электронное правительство»: как это работает // Политическая коммуникативистика: теория, методология и практика / под ред. Л. Н. Тимофеевой. М.: Российская ассоциация политической науки (РАПН); Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2012. С. 268-285.

Денисюк С. Г. Технологічні виміри політичної комунікації: монографія. Вінниця: ВНТУ, 2010. 276 с.

Маклюэн Г.М. Галактика Гутенберга: Сотворение человека печатной культуры. К. : Ника-Центр, 2004 432 с.

Науменко Т.В. Методологический анализ концепции информационного общества // Информационное общество. 2018. № 2. С. 6-10.

Носенко А. Інформаційні комунікації Федеративної Республіки Німеччина // Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2010. Випуск 89 (Частина ІІ). С.148-150.

Смирнов В. А., Сутырин В. В. Эволюция подходов к изучению политических элит в посткоммунистических странах Центральной и Восточной Европы: случай Литвы // Политэкс». 2011. Том 7. №2. С.115-137.

Тоффлер Э. Третья волна / Пер. с англ.; Вступ. ст. П. Гуревича. М.: ООО "Фирма "Издательство ACT", 2004. 784 с.

Almond G. The Politics of The Development Areas. Princeton, N. J. Princeton University Press, 1960. 591 p.

Anselm Doering-Manteuffel. Amerikanisierung und Westernisierung // Docupedia-Zeitgeschichte. Version: 1.0. 2011. veröffentlicht am 18. Januar.

Barnes B. The Nature of Power. Cambridge: Polity Press, 1988. 224 с.

Bell D. The coming of post-industrial society: A venture of social forecasting. New York : Basic books, Cop. 1973. XIII, 507 с.

Castells M. The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture Vol. 1.– Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell, 2000. 656 p.

Castells M. Materials for an Exploratory Theory of the Network State // British Journal of Sociology. 2000. Vol. 1.

Сotteret Jean-Marie. Gouvernants et gouvernés. Paris : Presses universitaires de France (coll. Le politique, no. 7). 1973. 178 p.

Deutsch Karl W. The Nerves of government / Deutsch Karl W. New York: Free Press, 1966. 316 c.

Crozier Michel. The Bureaucratic Phenomenon (with a new introduction by Erhard Friedberg) (New Brunswick and London: Transactions Publishers, 2010.

Deutsch, K. W. Politische Kybernetik. Modell und Perspektiven / K. W. Deutsch. Freiburg i. Br.: Verlag Rombach, 1969. 351 р.

Donges Patrick. Von der Medienpolitik zur Media Governance? Köln : Halem, 2007. 268 c.

Easton D. A. A Framework for Political Analysis. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, Inc., 1965. XIV, 143 p.

Filzmaier Peter. Politik und Medien - Medien und Politik. Wien: WUV, 2006. 245 c.

Harrie Eva. Newspapers in the Nordic Media Landscape 2017. Nordic Media Trends: The Nordicom Network. Nordicom, University of Gothenburg, Exacta Print, Borås, Sweden, 2018. 124 p.

Jarren Otfried. Politische Kommunikation in der Mediengesellschaft: eine Einführung / Otfried Jarren, Patrick Donges. Wiesbaden: VS, Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. 381 c

Jarren Otfried. Einführung in die Publizistikwissenschaft / Otfried Jarren, Heinz Bonfadelli, Gabriele Siegert. Bern : UTB/BRO, 2005. 628 c.

Glasser Theodore L. Public Opinion and the Communication of Consent. New York: Guilford Press, 1995. 475 c.

Lasswell H. Propaganda Technique in the World War. London, 1927.

Lasswell H. Propaganda, Communication and Public Order. Princeton, 1946.

Lösche Peter. Verbände und Lobbyismus in Deutschland. Stuttgart : Kohlhammer, 2007. – 196 c.

McNair Brian. An introduction to political communication. New York: Routledge, 2003. 250 c.

Negrine Ralph M. Parliament and the media : a study of Britain, Germany and France. New York: Pinter, 1998. 164 c.

Negroponte N. Being Digital. London: Hodder & Stoughton, 1995. viii, 243 p.

Parsons T. The Sociological Theory and Modern Society. New York: Free Press,1967. XII, 564 p.

Petrilli S., Ponzio A. Morris, Sebeok and Beyond: From Biosemiotics to Semiotics Gatherings in Biosemiotics. Tartu: University of Tartu Press, 2012. (Tartu Semiotics Library 11).P. 208.

Petrilli S., Ponzio A. Semiotics Today. From Global Semiotics to Semioethics. New York: Legas, 2007

Pfetsch Barbara. Politische Kommunikationskultur: politische Sprecher und Journalisten in der Bundesrepublik und den USA im Vergleich. Barbara Pfetsch. Wiesbaden : Westdt. Verl., 2003. 273 c.

Plasser Fritz. Politik auf amerikanisch: Wahlen und politischer Wettbewerb in den USA / Fritz Plasser, Peter Filzmaier. Wien : Manz, 2005. 327 c.

Przeworski А. Democracy and Market: Political and Economic Reforms in Eastern Еuroре and Latin America Cambгidge Univeгsity Pгess, 1992.

Schulz Winfried. Politische Kommunikation: Theoretische Ansätze und Ergebnisse empirischer Forschung / Winfried Schulz. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2010. 393 S.

Schumpeter, J.A., The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle, translated from the German by Redvers Opie, New Brunswick (U.S.A) and London (U.K.): Transaction Publishers, 2008.

Weischenberg Siegfried. Handbuch Journalismus und Medien / Siegfried Weischenberg. Konstanz : UVK Verl. Ges., 2005. 500 c.

Almond G., Coleman. J. (1960). The Politics of The Development Areas. Princeton : N. J. Princeton University Press, 591 [in English].

Amper A.-M. (2007). Theological sciences, concerning the means by which the peoples take care of their needs, their protection and everything that can contribute to their preservation and prosperity (fragment) : Povarov G.N. Ampere and cybernetics, 40-42 [in Russian].

Anselm Doering-Manteuffel. (2011). Amerikanisierung und Westernisierung : Docupedia-Zeitgeschichte. Version: 1.0. veröffentlicht am 18. Januar [in German].

Barnes B. (1988). The Nature of Power. Cambridge: Polity Press, 224 [in English].

Bell D. (1973). The coming of post-industrial society: A venture of social forecasting. New York : Basic books, Cop., 507 [in English].

Castells M. (2000) The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture Vol. 1. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell, 656 [in English].

Castells M. (2000). Materials for an Exploratory Theory of the Network State : British Journal of Sociology. Vol. 1 [in English].

Cotteret Jean-Marie.(1973). Gouvernants et gouvernés. Paris : Presses universitaires de France (coll. Le politique, no. 7), 178 [in France].

Crozier Michel. (2010). The Bureaucratic Phenomenon (with a new introduction by Erhard Friedberg). New Brunswick and London: Transactions Publishers [in English].

Denisyuk, S.G. Technological dimensions of political communication: monograph / S.G. Denisyuk. - Vinnitsa: VNTU, 2010. - 276 p. [in Russian].

Deutsch Karl W. (1966). The Nerves of government. New York: Free Press, 316 [in English].

Deutsch, K. W. (1969). Politische Kybernetik. Modell und Perspektiven. Freiburg i. Br.: Verlag Rombach, 351 [in German].

Donges Patrick. (2007). Von der Medienpolitik zur Media Governance?. Köln : Halem, 268 [in German].

Easton D. A. (1965). A Framework for Political Analysis. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, Inc., XIV, 143 [in English].

Filzmaier Peter. (2006). Politik und Medien. Wien: WUV, 245 [in German].

Glasser Theodore L., Charles T. Salmon. (1995). Public Opinion and the Communication of Consent. New York: Guilford Press, 475 [in Russian].

Grachev M.N, Haman-Golutvina O.V., Smorgunova, L.V., Timofeev L.N. (2015). Online Delegation as a Network Component of the Future Democracy. Political Science in Challenges to Modern Politics: Materials of the 7th All-Russian Congress of Political Scientists : Moscow : Aspect Press, 157-158 [in Russian].

Grachev M.N. (2004). Political Communication: Theoretical Concepts, Models, Vectors of Development. M.: Prometheus, 328 [in Russian].

Grachev M.N. (2011). Politics: communication dimension. Tula: Publishing house of the Tula State Pedagogical University, 172 [in Russian].

Grachev M.N. (2011). Power as a form of social communication/ Bulletin of the Russian University of Friendship of Peoples. Series: Political science. No. 1, 106-113 [in Russian].

Grachev M.N. (2012). Trakhtenberg AD Micro-and Macro-Level Theories of Political Communication. Political Communication Studies: Theory, Methodology and Practice : Russian Association of Political Science (RAPN); Russian Political Encyclopedia (ROSSPEN), 58-77 [in Russian].

Grachev M.N., Timofeev L. N. (2012). "Electronic democracy" and "e-government": how it works. Political communicativism: theory, methodology and practice. Moscow: Russian Association of Political Science (RAPN); Russian Political Encyclopedia (ROSSPEN), 268-285. [in Russian].

Harrie Eva. (2018). Newspapers in the Nordic Media Landscape 2017. Nordic Media Trends: The Nordicom Network. Nordicom, University of Gothenburg, Exacta Print, Borås, Sweden, 124 [in English].

Jarren Otfried, Heinz Bonfadelli, Gabriele Siegert. (2005). Einführung in die Publizistikwissenschaft. Bern : UTB/BRO, 628 [ in German].

Jarren Otfried, Otfried Jarren, Patrick Donges. (2006). Politische Kommunikation in der Mediengesellschaft: eine Einführung. Wiesbaden: VS, Verlag für Sozialwissenschaften, 381 [in German].

Lasswell H. (1927). Propaganda Technique in the World War. London [in English].

Lasswell H. (1946). Propaganda, Communication and Public Order : Princeton [in English].

Lösche Peter. (2007). Verbände und Lobbyismus in Deutschland. Stuttgart : Kohlhammer, 196 [in German].

Maklouin G.M. (2004). Gutenberg Galaxy: Creation of a Person of a Printed Culture. K.: Nika-Center, 432 [in Russian].

McNair Brian. (2003). An introduction to political communication. New York: Routledge, 250 [in English].

Naumenko T.V. (2018). Methodological analysis of the concept of the information society : Information society. No. 2, 6-10 [in Russian].

Negrine Ralph M. (1998). Parliament and the media : a study of Britain, Germany and France. New York: Pinter, 164 [in English].

Negroponte N. Being Digital. (1995). London: Hodder & Stoughton, viii, 243 [in English].

Nosenko A. (2010) Information Communications of the Federal Republic of Germany : Actual problems of international relations. Issue 89 (Part II), 148-150 [in Russian].

Parsons T. (1967). The Sociological Theory and Modern Society New York: Free Press, XII, 564 [in English].

Petrilli S., Ponzio A. (2007). Semiotics Today. From Global Semiotics to Semioethics. New York: Legas, [in English].

Petrilli S., Ponzio A. Morris. (2012). Sebeok and Beyond: From Biosemiotics to Semiotics. Gatherings in Biosemiotics. Tartu: University of Tartu Press, (Tartu Semiotics Library 11), 208 [in English].

Pfetsch Barbara. (2003). Politische Kommunikationskultur: politische Sprecher und Journalisten in der Bundesrepublik und den USA im Vergleich. Wiesbaden : Westdt. Verl., 273 [in German].

Plasser Fritz. (2005). Politik auf amerikanisch: Wahlen und politischer Wettbewerb in den USA. Wien : Manz, 327 [in German].

Przeworski А. (1992). Democracy and Market: Political and Economic Reforms in Eastern Еuroре and Latin America. Cambгidge Univeгsity Pгess [in Emglish].

Schulz Winfried. (2010). Politische Kommunikation: Theoretische Ansätze und Ergebnisse empirischer Forschung. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften, 393 [in German].

Schumpeter, J.A. (2008). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle, translated from the German by Redvers Opie, New Brunswick (U.S.A) and London (U.K.): Transaction Publishers [in Emglish].

Smirnov VA, Sutyrin V.V. (2011). Evolution of Approaches to the Study of Political Elites in the Post-Communist Countries of Central and Eastern Europe: the Case of Lithuania. Politex. Volume 7, No. 2, 115-137 [in Russian].

Toffler E. (2004). Third wave. M. : LLC "Firm" Publishing house ACT", 784 [in Russian].

Vartanova E. (1999). J1. Finnish model at the turn of the century. Information society and media of Finland in the European perspective. Moscow: Izvst. Moscow State University, 288 [in Russian].

Weischenberg Siegfried.(2005). Handbuch Journalismus und Medien. Konstanz : UVK. Verl. Ges., 500 [in German].

Wiener N. (2001). Man of the manager. (Series "Psychology-classic"). St. Petersburg: Peter, 288 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Культурологія