ГАРМОНІЗАЦІЇ ПРОФЕСОРОМ ОДЕСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ КОНСЕРВАТОРІЇ С. ОРФЕЄВИМ СТЕПЕНИХ І ПРОКИМЕНІВ ДЛЯ БОГОСЛУЖІННЯ

Автор(и)

  • Daria Androsova Одеської національної музичної академії імені А.В.Нежданової, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177536

Ключові слова:

музичний церковний канон, типології музичного вираження, стиль Н. Леонтовича, стиль Палестрини, композиторський стиль.

Анотація

Метою роботи є дослідження написаних для церковного Богослужіння гармонізацій канонічних мелодій, здійснених професором, ректором Одеської державної консерваторії С. Д. Орфеєвим, композиторська творчість якого живилася його участю в церковно-богослужбовій практиці написання музики суто храмового призначення. Методологічною основою роботи є інтонаційний підхід школи Б. Асафьєва в Україні. Базисне місце займає метод жанрово-стильового порівняльного аналізу, герменевтичний метод, а також позиції виконавського аналізу, як це представлено в працях В. Медушевського, О. Маркової а також у роботах С. Скребкова та ін. Наукова новизна дослідження визначена апеляцією до типологічного аналізу, що вводиться в музикознавство, у якому не авторська унікальність твору, але виконувана за каноном творча варіативність заданих виразних типологій становить зміст художньо-естетичного подання музики. Уперше в науковий обіг уведені відомості про гармонізацію композитором С. Орфеєвим канонічних мелодій храмової Служби. Висновки. Аналіз зроблених С. Д. Орфеєвим гармонізацій продемонстрував високе  вміння типологічно викладати задані Службою ідеї-образи музики, визначивши кантовий-партесний стильовий характер презентації фактури. Виявляється індивідуальний ракурс типологічного подання гармонізацій за допомогою опори на «палестринізм» М. Леонтовича, залучення ефектів бар-форми як організації окремих Степених (на 1-й глас), так і визначивши композиційну вибудованість цього роду в записі Степеної й Прокимена. Очевидною є гармонійність співвідношень типологічного-індивідуалізованого в Орфеєва-композитора, відзначеного високою освіченістю, успадкованою від родини й перших професорів Одеської консерваторії, професіоналізмом і регентськими навичками, нарешті, повнотою й щирістю Православної Віри.

Біографія автора

Daria Androsova, Одеської національної музичної академії імені А.В.Нежданової

доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград, Музыка, 1971. 379 с.

Гудман Ф. Магические символы. Москва, Издат.Ассоц.Духовного объединения «Золотой век», 1995. 289 с

Мартынов В. Культура, иконосфера и Богослужебное пение Московской Руси. Москва, Прогресс – Традиция, Русский путь, 2000. 224 с.

Методологическая функция Христианского мировоззрения в музыкознании. Межвузовский сб.научных статей / Отв. редактор-составитель В.В. Медушевский / Московская государственная консерватория им. П.И. Чайковского, УГАИ им. З. Исмагилова. Москва-Уфа, 2007. 219 с.

Муравська О.В. Східнохристиянська парадигма європейської культури і музика XVIII-XX ст: монографія. Одеса, Астропринт, 2017. 564 с.

Христианство. Энциклопедический словарь в 3-х т.: т.3: Т-Я /Ред.кол.: С.Аверинцев (гл. ред.) и др. - М.: Большая Российская энциклопедия, М. 1995. 783 с.

Аsаfiev, B. (1963) Мusical form as a process. Leningrad, Gos.muz.izdat. [in Russian]. Аsаfiev, B. (1974) Мusic form as a process. Books first and sekond. Мoscow, Мuzykа [in Russian].

Gudman, F. (1995) Magic symbols. Моscow, Izdat.Аssоc.Duhovnogo objedinenija «Zоlоtоy vjеk» [in Russian].

Martynov, V. (2000) Culture, icоnоsphere and pertaining to the divine singing service of Moscow Russ. Moscow, Progress. Tradicijja. Russkij put. [in Russian]

The methdological function of the Christian worldoutlook in musicology. Mezhvuzovskiy. Symposium / The responsible editor-compiler V.V. Medushevskiy. Moscow state conservatory name P.I. Chaikovskiy, UGAI name Z. Ismagilov. Moscow-Ufa [in Russian].

Мurаvskаja, О. (2017) East-Christian paradigm of the european culture and music XVIII-XX century: monograph. Odesa, Astroprynt [in Ukraine].

The Christianize. (1995) Encyclopedic dictionary in 3 volumes. V.3. /Editorial board S.Averincev (ed.-in-chief) and oth. Moscow, Bolshaja Rossijjskaja Encyklop.[in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство