«ЛІТУРГІЙНИЙ РУХ» ТА ЙОГО РОЛЬ У ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКІЙ КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНІЙ ТА МУЗИЧНІЙ ТРАДИЦІЇ XIX-XX СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177700Ключові слова:
«Літургійний рух», «Оксфордський рух», «західне православ’я», старокатолицтво.Анотація
Мета роботи – виявлення специфіки «Літургійних рухів» Європи XIX – початку ХХ ст. у процесах відродження візантійства і пролонгації візантійського концепту в західноєвропейській культурі і музиці. Методологія роботи спирається на комплекс методів (міждисциплінарний, історико-культурологічний, генетичний, контекстуально-аналітичний, герменевтичний та ін.), що виявляє східнохристиянські (візантійські) стимули розвитку європейської духовно-художньої традиції Нового часу. Наукова новизна роботи визначена тим, що в ній вперше обґрунтовано роль Оксфордського, Літургійного рухів і споріднених з ними в процесах виявлення східнохристиянської духовно-мистецької якості, що живили культуру і музичне мистецтво європейського романтизму і модерну. Висновки. Наведений огляд християнських рухів XIX–XX ст. («Літургійний рух», старокатолицтво, «Оксфордський рух», ідеї «Західного православ’я» І. Овербека тощо), свідчить про інтенсивність духовно-християнського життя Західної Європи, а також про значущу роль у згадуваних процесах східнохристиянського фактору. Природним наслідком подібних процесів стало відродження доримської християнської обрядовості (галльської, кельтської, мосарабської та ін.), що зумовило наукове вивчення стародавніх богослужбово-співочих традицій та їх специфіки. Подібного роду ренесанс «теургічної» якості християнської богослужбової практики обумовив і повернення до традиціоналізму в його високому духовному розумінні, що позначилося на специфіці музичної творчості представників цієї епохи, в межах якої індивідуалізм авторського самовираження поступається місцем процесам нівелювання даної якості, обумовленим залученням до відроджуваних духовно-музичних цінностей «простого серйозного співу» і сакрального «храмового синтезу мистецтв».
Посилання
Андреева Т. Л. Выражение религиозной составляющей национального самосознания (сравнительно-сопоставительный анализ лексической семантики на материале английского языка): автореф. дисс. … канд. филологических наук: 10.02.20 / Томский государственный педагогический университет. Томск, 2007. 22 с.
Вукашинович В. Литургическое возрождение в ХХ веке. История и богословские идеи литургического движения в Католической Церкви и их взаимоотношение с литургической жизнью православной церкви. М.: Христианская Россия, 2005. 240 с.
Кафолическая православная церковь Франции. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Кафолическая_православная_ церковь_Франции (дата звернення: 03.02. 2019 р.).
Кривицкая Е. Д. Музыка Франции: век двадцатый. Эстетика, стиль, жанр. М.; СПб.: Центр ГИ, 2012. 336 с.
Литургического обновления движение. URL: dvagrada.ru/wiki/Литургического_обновления_движение (дата звернення: 12. 01. 2018 р.).
Лютько Е. И. Стефан Хэзерли – первый православный англичанин // Материалы V Международной студенческой научно-богословской конференции. СПб.: СПб. ПДА, 2013. С. 130-135.
Морозова Д. Литургическое движение на Западе: взгляд с Востока // Руссо Оливье. История литургического движения. К.: Дух і Літера, 2013. С. 335-340.
Раздольская В. И. Европейское искусство XIX века. Классицизм, романтизм. СПб.: Азбука-классика, 2005. 368 с.
Россия глазами русского. Чаадаев, Леонтьев, Соловьев. Истоки отечественной мысли. СПб.: Наука, 1991. 365 с.
Руссо О. История литургического движения. К.: Дух і Літера, 2013. 360 с.
Савельев Ю. Р. Искусство историзма и государственный заказ. Вторая половина XIX – начало ХХ века. М.: Совпадение, 2008. 400 с.
Сомова Е. В. Оксфордское движение и исторический роман середины XIX века // Знание. Понимание. Умение. 2008. № 2. С. 166-170.
Соловьева Т. С. Оксфордское движение: Борьба за церковное возрождение в Англии. URL: aliom.orthodoxy.ru/arch/025/025-solov.htm (дата звернення: 12. 09. 2015 р.).
Стецкевич М. С. Оксфордское (трактарианское) движение и его влияние на протестантко-католический конфликт в ранневикторианской Англии // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2014. № 1 (32). С. 201-227.
Стецкевич М. С. Основные идеи Оксфордского движения // Религиоведение. 2010. № 4. С. 49-55.
Стецкевич М. С. Трактарианские лидеры и проблема развития церковно-государственных отношений в Англии // Государство, религия, церковь в России за рубежом. 2010. № 4. С. 233-237.
Супрун Т. Н. Место православной восточно-христианской традиции в духовной культуре Англии: автореф. дисс. … канд. культурологии: 24.00.01 / МГУ им. М. В. Ломоносова. Москва, 2003. 24 с.
Супрун Т. Н. Православная и англиканская церкви на рубеже XIX–XX веков: попытка сближения. URL: www.vinograd.su/education/preview.php?id=42998 (дата звернення: 04.02. 2019 р.).
Ткаченко-Гильдебрандт В. Жозеф де Местр – пламенный контрреволюционер начала XIX века. URL: teurgia.org/index.php?option=com_content (дата звернення: 08.01. 2019 р.).
Уилсон-Диксон Э. История христианской музыки. СПб.: Мирт. 2001. 428 с.
Чумичёв А. А. Проект доктора Овербека: Загадочная страница истории экклесиологических идей // Материалы VI Международной студенческой научно-богословской конференции Санкт-Петербургской духовной академии Русской Православной Церкви, 2014. С. 325-332.
Andreyeva, T. L. (2007). The expression of the religious component of national identity (comparative analysis of lexical semantics on the material of the English language). Extended abstract of candidate’s thesis. Tomsk: Tomskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet [in Russian].
Vukashinovich, V. (2005). Lituric revival in the twentieth century. History and theological ideas of the liturgical movement in the Catholic Church and their relationship with the liturgical life of the Orthodox Church. Moscow: Khristianskaya Rossiya [in Russian].
Catholic Orthodox Church of France. Retrieved from https://ru.wikipedia.org/wiki/Кафолическая_православная_ церковь_Франции [in Russian].
Krivitskaya, Ye. D. (2012). Music of France: the twentieth century. Aesthetics, style, genre. Moscow; St. Petersburg: GI Center [in Russian].
Liturgical renewal movement. Retrieved from dvagrada.ru/wiki/Литургического_обновления_движение [in Russian].
Lyutko, E. I. (2013). Stephan Heatherly – the first Orthodox Englishman. Materialy V Mezhdunarodnoy studencheskoy nauchno-bogoslovskoy konferentsii. St. Petersburg: PDA [in Russian].
Morozova, D. (2013). Liturgical movement in the West: a view from the East. Russo Oliv'ye. Istoriya liturgicheskogo dvizheniya. Kiyev: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Razdolskaya, V.I. (2005). European art of the nineteenth century. Classicism, romanticism. St. Petersburg: Izdatel'skaya Gruppa «Azbuka-klassika» [in Russian].
Russia in the eyes of Russian. Chaadaev, Leontiev, Soloviev. Sources of domestic thought (1991). St. Petersburg: Nauka [in Russian].
Russo, O. (2013). The history of the liturgical movement. Kiyev: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Saveliev, Yu.R. (2008). Art of historicism and state order. The second half of the XIX – the beginning of the twentieth century. Moscow: Sovpadeniye [in Russian].
Somova, Ye. V. (2008). The Oxford Movement and the Historical Romance of the Mid-19th Century. Znaniye. Ponimaniye. Umeniye. 2, 166-170 [in Russian].
Solov'yeva, T. S. (2015). The Oxford Movement: The Fight for Church Renaissance in England. Retrieved from aliom.orthodoxy.ru/arch/025/025-solov.htm [in Russian].
Stetskevich, M.S. (2014). Oxford (tractor) movement and its influence on the Protestant-Catholic conflict in early Victorian England. Gosudarstvo, religiya, tserkov' v Rossii i za rubezhom. 1 (32), 201-227. [in Russia ].
Stetskevich, M.S. (2010). The main ideas of the Oxford movement. Religiovedeniye. 4, 49-55 [in Russia ].
Stetskevich, M.S. (2010). Trakarian leaders and the problem of the development of church-state relations in England. Gosudarstvo, religiya, tserkov' v Rossii i za rubezhom. 4, 233-237 [in Russia ].
Suprun, T.N. (2003). The place of the Orthodox Eastern Christian tradition in the spiritual culture of England. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: MGU im. M. V. Lomonosova [in Russian].
Suprun, T.N. (2019). Orthodox and Anglican churches at the turn of the XIX – XX centuries: an attempt to bring together. Retrieved from www.vinograd.su/education/preview.php?id=42998 [in Russian].
Tkachenko-Gil'debrandt, V. (2019). Joseph de Maistre is a fiery counterrevolutionary of the early 19th century. Retrieved from teurgia.org/index.php?option=com_content [in Russian].
Wilson-Dickson, E. (2001). History of Christian music. St. Petersburg: Mirt [in Russian].
Chumichov, A. A. (2014). Dr. Overbeck’s Project: The Mysterious Page of Ecclesiological Ideas. Materialy VI Mezhdunarodnoy studencheskoy nauchno-bogoslovskoy konferentsii Sankt-Peterburgskoy dukhovnoy akademii Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.