“Liturgical Movement” and its role in the Western European cultural, historical and musical tradition of the XIX-XX centuries

Authors

  • Olga Muravskaya Odessa National Academy of Music named after A.N. Nezhdanova, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177700

Keywords:

“Liturgical movement”, “Oxford movement”, “Western Orthodoxy”, old Catholicism.

Abstract

The purpose of the article is to identify the specifics of the "Liturgical movements" of Europe in the XIX – beginning of the XX century in the processes of the rebirth of Byzantine and the prolongation of the Byzantine concept in Western European culture and music. The methodology is based on a set of methods (interdisciplinary, historical-cultural, genetic, genetic, contextual-analytical, hermeneutics, etc.) that identify East Christian (Byzantine) incentives for the development of the European spiritual and artistic tradition of the New Age. The scientific novelty of the work is determined by the fact that it was the first to substantiate the role of the Oxford, Liturgy and related movements in identifying Eastern Christian spiritual and artistic quality that nourished the culture and musical art of European romanticism and modernism. Conclusions. The review of Christian movements of the XIX-XX centuries. (“Liturgical Movement”, Old Catholicism, “Oxford Movement”, ideas of “Western Orthodoxy” by I. Overbeck, etc.) testifies to the intensity of the spiritual and Christian life in Western Europe, as well as to the significant role in the history of the Eastern Christian factor. Their natural consequence was the revival of the pre-Roman Christian rites (Gallic, Celtic, Mozarabic, etc.), which led to the scientific study of the ancient liturgical singing traditions and their specificity. This kind of renaissance of the "theurgic" quality of Christian liturgical practice led to a return to traditionalism in its high spiritual understanding, which affected the specificity of the musical creativity of representatives of this era, in which individualism of the author’s self-expression gives way to the leveling processes of this quality caused by the attraction to the reviving spiritual and musical values of "simple serious singing" and sacred "temple synthesis of the arts."

Author Biography

Olga Muravskaya, Odessa National Academy of Music named after A.N. Nezhdanova

doctor of art history, Professor of the Department of Theoretical and Applied Cultural Studies

References

Андреева Т. Л. Выражение религиозной составляющей национального самосознания (сравнительно-сопоставительный анализ лексической семантики на материале английского языка): автореф. дисс. … канд. филологических наук: 10.02.20 / Томский государственный педагогический университет. Томск, 2007. 22 с.

Вукашинович В. Литургическое возрождение в ХХ веке. История и богословские идеи литургического движения в Католической Церкви и их взаимоотношение с литургической жизнью православной церкви. М.: Христианская Россия, 2005. 240 с.

Кафолическая православная церковь Франции. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Кафолическая_православная_ церковь_Франции (дата звернення: 03.02. 2019 р.).

Кривицкая Е. Д. Музыка Франции: век двадцатый. Эстетика, стиль, жанр. М.; СПб.: Центр ГИ, 2012. 336 с.

Литургического обновления движение. URL: dvagrada.ru/wiki/Литургического_обновления_движение (дата звернення: 12. 01. 2018 р.).

Лютько Е. И. Стефан Хэзерли – первый православный англичанин // Материалы V Международной студенческой научно-богословской конференции. СПб.: СПб. ПДА, 2013. С. 130-135.

Морозова Д. Литургическое движение на Западе: взгляд с Востока // Руссо Оливье. История литургического движения. К.: Дух і Літера, 2013. С. 335-340.

Раздольская В. И. Европейское искусство XIX века. Классицизм, романтизм. СПб.: Азбука-классика, 2005. 368 с.

Россия глазами русского. Чаадаев, Леонтьев, Соловьев. Истоки отечественной мысли. СПб.: Наука, 1991. 365 с.

Руссо О. История литургического движения. К.: Дух і Літера, 2013. 360 с.

Савельев Ю. Р. Искусство историзма и государственный заказ. Вторая половина XIX – начало ХХ века. М.: Совпадение, 2008. 400 с.

Сомова Е. В. Оксфордское движение и исторический роман середины XIX века // Знание. Понимание. Умение. 2008. № 2. С. 166-170.

Соловьева Т. С. Оксфордское движение: Борьба за церковное возрождение в Англии. URL: aliom.orthodoxy.ru/arch/025/025-solov.htm (дата звернення: 12. 09. 2015 р.).

Стецкевич М. С. Оксфордское (трактарианское) движение и его влияние на протестантко-католический конфликт в ранневикторианской Англии // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2014. № 1 (32). С. 201-227.

Стецкевич М. С. Основные идеи Оксфордского движения // Религиоведение. 2010. № 4. С. 49-55.

Стецкевич М. С. Трактарианские лидеры и проблема развития церковно-государственных отношений в Англии // Государство, религия, церковь в России за рубежом. 2010. № 4. С. 233-237.

Супрун Т. Н. Место православной восточно-христианской традиции в духовной культуре Англии: автореф. дисс. … канд. культурологии: 24.00.01 / МГУ им. М. В. Ломоносова. Москва, 2003. 24 с.

Супрун Т. Н. Православная и англиканская церкви на рубеже XIX–XX веков: попытка сближения. URL: www.vinograd.su/education/preview.php?id=42998 (дата звернення: 04.02. 2019 р.).

Ткаченко-Гильдебрандт В. Жозеф де Местр – пламенный контрреволюционер начала XIX века. URL: teurgia.org/index.php?option=com_content (дата звернення: 08.01. 2019 р.).

Уилсон-Диксон Э. История христианской музыки. СПб.: Мирт. 2001. 428 с.

Чумичёв А. А. Проект доктора Овербека: Загадочная страница истории экклесиологических идей // Материалы VI Международной студенческой научно-богословской конференции Санкт-Петербургской духовной академии Русской Православной Церкви, 2014. С. 325-332.

Andreyeva, T. L. (2007). The expression of the religious component of national identity (comparative analysis of lexical semantics on the material of the English language). Extended abstract of candidate’s thesis. Tomsk: Tomskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet [in Russian].

Vukashinovich, V. (2005). Lituric revival in the twentieth century. History and theological ideas of the liturgical movement in the Catholic Church and their relationship with the liturgical life of the Orthodox Church. Moscow: Khristianskaya Rossiya [in Russian].

Catholic Orthodox Church of France. Retrieved from https://ru.wikipedia.org/wiki/Кафолическая_православная_ церковь_Франции [in Russian].

Krivitskaya, Ye. D. (2012). Music of France: the twentieth century. Aesthetics, style, genre. Moscow; St. Petersburg: GI Center [in Russian].

Liturgical renewal movement. Retrieved from dvagrada.ru/wiki/Литургического_обновления_движение [in Russian].

Lyutko, E. I. (2013). Stephan Heatherly – the first Orthodox Englishman. Materialy V Mezhdunarodnoy studencheskoy nauchno-bogoslovskoy konferentsii. St. Petersburg: PDA [in Russian].

Morozova, D. (2013). Liturgical movement in the West: a view from the East. Russo Oliv'ye. Istoriya liturgicheskogo dvizheniya. Kiyev: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Razdolskaya, V.I. (2005). European art of the nineteenth century. Classicism, romanticism. St. Petersburg: Izdatel'skaya Gruppa «Azbuka-klassika» [in Russian].

Russia in the eyes of Russian. Chaadaev, Leontiev, Soloviev. Sources of domestic thought (1991). St. Petersburg: Nauka [in Russian].

Russo, O. (2013). The history of the liturgical movement. Kiyev: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Saveliev, Yu.R. (2008). Art of historicism and state order. The second half of the XIX – the beginning of the twentieth century. Moscow: Sovpadeniye [in Russian].

Somova, Ye. V. (2008). The Oxford Movement and the Historical Romance of the Mid-19th Century. Znaniye. Ponimaniye. Umeniye. 2, 166-170 [in Russian].

Solov'yeva, T. S. (2015). The Oxford Movement: The Fight for Church Renaissance in England. Retrieved from aliom.orthodoxy.ru/arch/025/025-solov.htm [in Russian].

Stetskevich, M.S. (2014). Oxford (tractor) movement and its influence on the Protestant-Catholic conflict in early Victorian England. Gosudarstvo, religiya, tserkov' v Rossii i za rubezhom. 1 (32), 201-227. [in Russia ].

Stetskevich, M.S. (2010). The main ideas of the Oxford movement. Religiovedeniye. 4, 49-55 [in Russia ].

Stetskevich, M.S. (2010). Trakarian leaders and the problem of the development of church-state relations in England. Gosudarstvo, religiya, tserkov' v Rossii i za rubezhom. 4, 233-237 [in Russia ].

Suprun, T.N. (2003). The place of the Orthodox Eastern Christian tradition in the spiritual culture of England. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: MGU im. M. V. Lomonosova [in Russian].

Suprun, T.N. (2019). Orthodox and Anglican churches at the turn of the XIX – XX centuries: an attempt to bring together. Retrieved from www.vinograd.su/education/preview.php?id=42998 [in Russian].

Tkachenko-Gil'debrandt, V. (2019). Joseph de Maistre is a fiery counterrevolutionary of the early 19th century. Retrieved from teurgia.org/index.php?option=com_content [in Russian].

Wilson-Dickson, E. (2001). History of Christian music. St. Petersburg: Mirt [in Russian].

Chumichov, A. A. (2014). Dr. Overbeck’s Project: The Mysterious Page of Ecclesiological Ideas. Materialy VI Mezhdunarodnoy studencheskoy nauchno-bogoslovskoy konferentsii Sankt-Peterburgskoy dukhovnoy akademii Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi [in Russian].

Published

2019-05-28

Issue

Section

Мистецтвознавство