ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА ЗАСОБАМИ ТЕАТРУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177715Ключові слова:
сучасна українська драматургія, сценічні інтерпретації, національна ідентичність, україноцентрична історична пам’ять, конфлікт, герой.Анотація
Мета статті – розглянути п’єси сучасних українських драматургів, які висвітлюють найгостріші суспільно-політичні конфлікти епохи, проаналізувати їх поетику, особливості функціонування в культурному просторі України та можливий вплив на формування національної ідентичності суспільства. Методологія дослідження ґрунтується на методах аналізу, синтезу, порівняння, а також на герменевтичному, культурно-історичному, соціологічному підходах. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше в історії української літератури та театру зроблено цілісний аналіз п’єс сучасних національних драматургів Н. Марчук, П. Ар’є, Н. Симчич, Ж. Безп’ятчук, вивчено особливості функціонування творів у культурному середовищі та встановлено їх значення для суспільства. Авторка дійшла висновку, що, звертаючись до трагічних історичних подій України, сучасні драматурги у творах поєднують історичну основу з елементами барочної драми, аналізують історію крізь призму сучасності, але при цьому базуються на реалізмі як художньому методі зображення дійсності. Ідеологічні розбіжності між українським народом та пособниками комуністичного режиму чи частиною російськомовного населення сучасної України, яка зорієнтована на так званий «російський світ», відбиваються на особистих стосунках героїв п’єс і виходять далеко за межі сценічної дії. П’єси сучасних українських драматургів сприяють формуванню україноцентричної історичної та соціальної пам’яті, а це, в свою чергу, впливає на становлення ідентичності нації.
Посилання
Ар’є П. Слава героям. Teatre: Театральний портал. URL: http://teatre.com.ua/ukrdrama/lava-gerojam-avla-re/ (дата звернення: 02.09.2018).
Безп’ятчук Ж. Діалог зі снайпером. Драматург. URL: http://dramaturg.org.ua/dialoh-zi-snajperom-nova-pjesa-suchasnoho-ukrajinskoho-dramaturha-zhanny-bezpyatchuk/#.W4XCpugzbIU (дата звернення: 07.09.2018).
Веселовська Г. Український театр у пошуках порозуміння. Критика. 2016. Червень. URL: https://krytyka.com/ua/articles/ukrayinskyy-teatr-u-poshukakh-porozuminnya (дата звернення: 05.09.2018).
Високотемпературна «Слава героям». Nota bene. URL: http://ilkiv-viktoria.blogspot.com/ (дата звернення: 07.09.2018).
Гай-Нижник П. П., Чупрій Л. В. Формування загальнонаціональної ідентичності українців в контексті сучасних викликів. Гілея: науковий вісник. Київ, 2015. Вип. 101 (№10). С. 474-481.
Голодомор: новий сюжет української драми? Teatre: Театральний портал. URL: http://teatre.com.ua/news/19.10.2010-golodomor-novyj-sjuzhet/inner (дата звернення: 05.09.2018).
Когут О. Архетипні сюжети й образи в сучасній українській драматургії (1997 – 2007 рр.): монографія. Рівне: [НУВГП], 2010. 440 с.
Куненець Н. Е., Липак Г. І. Консолідовані інформаційні ресурси установ соціальної пам’яті: виклики сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2017. № 4. С. 21-25.
Левчур Я. П’єса-передбачення Майдану (Інтерв’ю з сучасним українським драматургом Надією Симчич). Яр Левчук. URL: http://ylevchyk.blogspot.com/2014/07/blog-post.html (дата звернення: 07.09.2018).
Марчук Н. Калина та песиголовці. Драматург. URL: http://dramaturg.org.ua (дата звернення: 07.09.2018).
Надія Симчич «Ми, Майдан». Читання. Театр Колесо. URL: http://teatr-koleso.kiev.ua (дата звернення: 05.09.2018).
Пилипчук М. «Діалог зі снайпером»: луцька прем’єра п’єси київської журналістки. Волинські новини. 22.02.2018. URL: https://www.volynnews.com/news/all/dialoh-zi-snayperom-lutska-premyera-pyesy-kyyivskoyi-zhurnalistky/ (дата звернення: 07.09.2018).
«Слава героям» – це провокація. Галицький кореспондент. 11.02.16. URL: http://gk-press.if.ua/slava-geroyam-tse-provokatsiya/(дата звернення: 05.09.2018).
Симчич Н. Хата, або Кінець епохи вишневих садів. Жінка-українка. URL: http://ukrainka.org.ua/node/4873 (дата звернення: 07.09.2018).
Arie, P. Glory to the heroes. Teatre: Teatraljnyj portal. Retrieved from http://teatre.com.ua/ukrdrama/lava-gerojam-avla-re/ [in Ukrainian].
Bezpyatchuk, J. Dialogue with a sniper. Dramaturgh. Retrieved from http://dramaturg.org.ua/dialoh-zi-snajperom-nova-pjesa-suchasnoho-ukrajinskoho-dramaturha-zhanny-bezpyatchuk/#.W4XCpugzbIU [in Ukrainian].
Veselovskaya, G. (2016) The Ukrainian Theater in Search of Consensus. Krytyka, 6. Retrieved from https://krytyka.com /ua/articles/ukrayinskyy-teatr-u-poshukakh-porozuminnya [in Ukrainian].
High-Temperature «Glory to Heroes». Nota bene. Retrieved from http://ilkiv-viktoria.blogspot.com/ [in Ukrainian].
Guy-Nyzhnik, P.P. @ Chupriy, V.V. (2015). Formation of the national identity of Ukrainians in the context of modern challenges. Ghileja: naukovyj visnyk, issue 101 (10), 474-481. [in Ukrainian].
Holodomor: A New Story of Ukrainian Drama? Teatre: Teatraljnyj portal. Retrieved from http://teatre.com.ua/ news/19.10.2010-golodomor-novyj-sjuzhet/inner [in Ukrainian].
Kogut, O. (2010). Archetypal plots and images in contemporary Ukrainian drama (1997 – 2007). Rivne: [NUVGP] [in Ukrainian].
Kunanets, N., Lypak, H. (2017). Consolidated Information Resources of Social Memory Institutions: Challenges of Modernity. Visnyk Nacionaljnoji akademiji kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv, 4, 21-25 [in Ukrainian].
Levchur, Ya The play-anticipation of Maidan (Interview with contemporary Ukrainian playwright Nadia Simchich). Jar Levchuk. Retrieved from http://ylevchyk.blogspot.com/2014/07/blog-post.html [in Ukrainian].
Marchuk, N. Kalina and pessygolovthese. Dramaturgh. Retrieved from http://dramaturg.org.ua [in Ukrainian].
Nadia Simchich «We, Maidan». Reading. Teatr Koleso. Retrieved from http://teatr-koleso.kiev.ua/ [in Ukrainian].
Pylypchuk, M. (2018). «Dialogue with a sniper»: Lutsk's premiere of play of Kyiv's journalist. Volynsjki novyny. Retrieved from https://www.volynnews.com/news/all/dialoh-zi-snayperom-lutska-premyera-pyesy-kyyivskoyi-zhurnalistky/ [in Ukrainian].
«Glory to the heroes» is a provocation (2016). Ghalycjkyj korespondent. Retrieved from http://gk-press.if.ua/slava-geroyam-tse-provokatsiya/ [in Ukrainian].
Simchich, N. The house, or End of the era of cherry orchards. Zhinka-ukrajinka. Retrieved from http://ukrainka. org.ua/node/4873 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.