Formation of the national identity of the Ukrainian society by means of theater

Authors

  • Nataliia Yuhan Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177715

Keywords:

modern Ukrainian dramaturgy, scenic interpretations, national identity, historical Ukrainian-centric memory, conflict, hero.

Abstract

The purpose of the article is to examine the plays of contemporary Ukrainian playwrights who depict the most acute social and political conflicts of the era, analyze their poetics, the features of functioning in the cultural space of Ukraine and the possible influence on the formation of the national identity of society. The methodology consists of the use of methods of analysis, synthesis, comparison, as well as hermeneutic, cultural-historical, sociological approaches. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time in the history of Ukrainian literature and theater an integral analysis of the plays of contemporary national playwrights N. Marchuk, P. Arye, N. Simchich, J. Bezpyatchuk was carried out, their performance features in the cultural environment and significance for society were studied. Сonclusion. The author came to a conclusion that, referring to the tragic historical events of Ukraine, modern playwrights combine a historical basis with elements of the Baroque drama, analyze history through the prism of modernity, but at the same time base on realism as an artistic method of depicting reality. The ideological differences between the Ukrainian people and accomplices of the communist regime or part of the Russian-speaking population of modern Ukraine who are oriented toward the so-called «Russian world», are reflected in the personal relationships of the characters of the plays and go beyond the stage action. The plays of contemporary Ukrainian playwrights contribute to the formation of historical Ukrainian-centric and social memory, and this, in turn, affects the formation of the national identity.

Author Biography

Nataliia Yuhan, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Doctor of Philology, Associate Professor, Assistant Professor of the Preparatory Department

References

Ар’є П. Слава героям. Teatre: Театральний портал. URL: http://teatre.com.ua/ukrdrama/lava-gerojam-avla-re/ (дата звернення: 02.09.2018).

Безп’ятчук Ж. Діалог зі снайпером. Драматург. URL: http://dramaturg.org.ua/dialoh-zi-snajperom-nova-pjesa-suchasnoho-ukrajinskoho-dramaturha-zhanny-bezpyatchuk/#.W4XCpugzbIU (дата звернення: 07.09.2018).

Веселовська Г. Український театр у пошуках порозуміння. Критика. 2016. Червень. URL: https://krytyka.com/ua/articles/ukrayinskyy-teatr-u-poshukakh-porozuminnya (дата звернення: 05.09.2018).

Високотемпературна «Слава героям». Nota bene. URL: http://ilkiv-viktoria.blogspot.com/ (дата звернення: 07.09.2018).

Гай-Нижник П. П., Чупрій Л. В. Формування загальнонаціональної ідентичності українців в контексті сучасних викликів. Гілея: науковий вісник. Київ, 2015. Вип. 101 (№10). С. 474-481.

Голодомор: новий сюжет української драми? Teatre: Театральний портал. URL: http://teatre.com.ua/news/19.10.2010-golodomor-novyj-sjuzhet/inner (дата звернення: 05.09.2018).

Когут О. Архетипні сюжети й образи в сучасній українській драматургії (1997 – 2007 рр.): монографія. Рівне: [НУВГП], 2010. 440 с.

Куненець Н. Е., Липак Г. І. Консолідовані інформаційні ресурси установ соціальної пам’яті: виклики сучасності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2017. № 4. С. 21-25.

Левчур Я. П’єса-передбачення Майдану (Інтерв’ю з сучасним українським драматургом Надією Симчич). Яр Левчук. URL: http://ylevchyk.blogspot.com/2014/07/blog-post.html (дата звернення: 07.09.2018).

Марчук Н. Калина та песиголовці. Драматург. URL: http://dramaturg.org.ua (дата звернення: 07.09.2018).

Надія Симчич «Ми, Майдан». Читання. Театр Колесо. URL: http://teatr-koleso.kiev.ua (дата звернення: 05.09.2018).

Пилипчук М. «Діалог зі снайпером»: луцька прем’єра п’єси київської журналістки. Волинські новини. 22.02.2018. URL: https://www.volynnews.com/news/all/dialoh-zi-snayperom-lutska-premyera-pyesy-kyyivskoyi-zhurnalistky/ (дата звернення: 07.09.2018).

«Слава героям» – це провокація. Галицький кореспондент. 11.02.16. URL: http://gk-press.if.ua/slava-geroyam-tse-provokatsiya/(дата звернення: 05.09.2018).

Симчич Н. Хата, або Кінець епохи вишневих садів. Жінка-українка. URL: http://ukrainka.org.ua/node/4873 (дата звернення: 07.09.2018).

Arie, P. Glory to the heroes. Teatre: Teatraljnyj portal. Retrieved from http://teatre.com.ua/ukrdrama/lava-gerojam-avla-re/ [in Ukrainian].

Bezpyatchuk, J. Dialogue with a sniper. Dramaturgh. Retrieved from http://dramaturg.org.ua/dialoh-zi-snajperom-nova-pjesa-suchasnoho-ukrajinskoho-dramaturha-zhanny-bezpyatchuk/#.W4XCpugzbIU [in Ukrainian].

Veselovskaya, G. (2016) The Ukrainian Theater in Search of Consensus. Krytyka, 6. Retrieved from https://krytyka.com /ua/articles/ukrayinskyy-teatr-u-poshukakh-porozuminnya [in Ukrainian].

High-Temperature «Glory to Heroes». Nota bene. Retrieved from http://ilkiv-viktoria.blogspot.com/ [in Ukrainian].

Guy-Nyzhnik, P.P. @ Chupriy, V.V. (2015). Formation of the national identity of Ukrainians in the context of modern challenges. Ghileja: naukovyj visnyk, issue 101 (10), 474-481. [in Ukrainian].

Holodomor: A New Story of Ukrainian Drama? Teatre: Teatraljnyj portal. Retrieved from http://teatre.com.ua/ news/19.10.2010-golodomor-novyj-sjuzhet/inner [in Ukrainian].

Kogut, O. (2010). Archetypal plots and images in contemporary Ukrainian drama (1997 – 2007). Rivne: [NUVGP] [in Ukrainian].

Kunanets, N., Lypak, H. (2017). Consolidated Information Resources of Social Memory Institutions: Challenges of Modernity. Visnyk Nacionaljnoji akademiji kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv, 4, 21-25 [in Ukrainian].

Levchur, Ya The play-anticipation of Maidan (Interview with contemporary Ukrainian playwright Nadia Simchich). Jar Levchuk. Retrieved from http://ylevchyk.blogspot.com/2014/07/blog-post.html [in Ukrainian].

Marchuk, N. Kalina and pessygolovthese. Dramaturgh. Retrieved from http://dramaturg.org.ua [in Ukrainian].

Nadia Simchich «We, Maidan». Reading. Teatr Koleso. Retrieved from http://teatr-koleso.kiev.ua/ [in Ukrainian].

Pylypchuk, M. (2018). «Dialogue with a sniper»: Lutsk's premiere of play of Kyiv's journalist. Volynsjki novyny. Retrieved from https://www.volynnews.com/news/all/dialoh-zi-snayperom-lutska-premyera-pyesy-kyyivskoyi-zhurnalistky/ [in Ukrainian].

«Glory to the heroes» is a provocation (2016). Ghalycjkyj korespondent. Retrieved from http://gk-press.if.ua/slava-geroyam-tse-provokatsiya/ [in Ukrainian].

Simchich, N. The house, or End of the era of cherry orchards. Zhinka-ukrajinka. Retrieved from http://ukrainka. org.ua/node/4873 [in Ukrainian].

Published

2019-05-28

Issue

Section

Мистецтвознавство