СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ СЦЕНИ «ОПЛАКУВАННЯ» З ПЛАЩАНИЦІ ЦЕРКВИ ЗІШЕСТЯ СВЯТОГО ДУХА СЕЛА ШКАРІВКА КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177776Ключові слова:
інтер’єр дерев’яної церкви, плащаниця, поєднання мистецтв, опорядження дерев’яної церкви.Анотація
Мета. У дослідженні зроблена спроба визначення іконографії, манери письма та датування пам’ятки народного мистецтва – плащаниці – з дерев’яної церкви Центральної України першої половини XVIII ст. Методологія. У рамках статті основним завданням, на основі мистецтвознавчих досліджень, є введення до наукового обігу пам’ятки народного мистецтва – плащаниці з церкви Зішестя Святого Духа с. Шкарівка Білоцерківського району Київської області. Наукова новизна. У пропонованій розвідці увагу наукової спільноти акцентовано на мистецтвознавчих дослідженнях виявленої унікальної пам’ятки народного мистецтва. Робота автора є частиною результатів дослідження розвитку та видозмін опорядження дерев’яної церковної архітектури на території Центральної України у першій половині XVIII ст. Висновки. В результаті мистецтвознавчого дослідження іконографічних та стильових особливостей плащаниці з церкви Зішесття Святого Духа (с. Шкарівка Білоцерківського району Київської області) маємо підстави вважати її пам’яткою мистецької спадщини XIX століття з пізнішими поновленнями.
Посилання
Аверинцев С. Собрание сочинений. София-Логос. Словарь / под ред. Н. П. Аверинцевой и К. Б. Сигова. К. : Дух і літера, 2006. – 912 с.
Бреяк О. Культові споруди Київщини // Могилянські читання. Збірник наукових праць К. : 2012. С. 573–590.
Гелитович М. Гаптовані плащаниці із збірки Національного музею у Львові // Ти творець. Українське народне мистецтво поклик часу. Окреме число журналу «Образотворче мистецтво». Видане спілкою художників України, 1996. № 1. C.54–61.
Гелитович М. Давня декоративна тканина URL: http://www.mankurty.com/sven/?page_id=344
Кара-Васильєва Т. Літургійне шитво України XVIІ– XVIІІ ст. Іконографія, типологія, стилістика. Львів, монастир монахів Студійського уставу Видавничий відділ «Свічадо», 1996. 230 с.
Киктенко Е. Вынос плащаницы. Богослужение Великой Пятницы URL: https://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html
Косів Р. Українські плащаниці URL: https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/interior/plaschanutsi
Міляєва Л. Українська ікона XI–XVIII століть / за участю М. Гелитович К. [б. в.], 2007. 528 с.
Народна ікона Середньої Наддніпрянщини в контексті селянського культурного простору / авт. проекту М. Бабак; авт. тексту О. Найден; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського Нац.акад.наук України та ін. К.: Книга, 2009. 504 с.
Памятники градостроительства и архитектуры Украинской ССР. Иллюстрированный справочник каталог. В 4 т. / Госстрой УССР и др. [Гл. редкол: Н. Л. Жариков (гл. ред) и др. К.: Будівельник, 1983. Т. 1. Киев; Киевская область / Редкол. Ю. С. Асеева (отв. ред) и др. 160 с.
Похилевич Л. Сказание о населенных местностях киевской губернии. Біла Церква : Видавець Олександр Пшонківський, 2009. 641 с.
Пуряєва Н. Словник церковно-обрядової термінології / Наталія Пуряєва . – Львів: Свічадо, 2001. 156 с.
Gronek А. Ikony Męki Pańskiej. O przemianach w malarstwie cerkiewnym ukraińsko-polskiego pogranicza. Kraków: Collegium columbinum, 2007. 426 s.
Averintsev, S. (2006) Collected Works. Sofia-Logos. Vocabulary. K : Duh i Litera [in Russian].
Breyak, O. (2012) Religious buildings of Kyiv region. Proceedings from annual scientific conferences 2011 “Mohylyanski chytannya” (pp.573–590) Kyiv [in Ukrainian].
Helytovych, M. (1996) Shrouds Sewning from the collection of the National Museum in Lviv. You are the creator. Ukrainian folk art is a call of time. A separate number of the magazine "Fine Arts". Issued by Union of Artists of Ukraine, 1, 54–61. [in Ukrainian].
Helytovych, M. (2009) Antique decorative textiles. Retrieved from:– http://www.mankurty.com/sven/?page_id=344 [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. (1996) Liturgical Sewing of Ukraine of the 16th-17th сenturies. Iconography, typology, stylistics. Lviv, Monastery of the Studiyskhogo ustavu Publishing Department "Svichado" [in Ukrainian].
Kiktenko, E. (2018) Bringing-out of the Holy Shroud of Christ. Retrieved from: https://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html [in Russian].
Kosiv, R. Ukrainian shroud: Retrieved from: https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/interior/plaschanutsi [in Ukrainian].
Miliaieva, L. (2007) Ukrainian icons of the XI–XVIII century / M. Helytovych. K. [in Ukrainian].
Ukrainian folk icons of the Middle Dnieper in the context of peasant cultural space (2009). K.: Knyga, 2009 [in Ukrainian].
The Monuments of Urban Planning and Architecture of the Ukrainian SSR. Illustrated directory reference (1983). Ed N. Zharikov and other. (Vol. 1) Kyiv: Budіvelnik [in Ukrainian].
Pohilevich L. (2009) Legend about the inhabited areas of the Kiev province. Bila Tserkva: Publisher А. Pshonkіvskij [in Russian]
Puriaieva, N. (2001) Dictionary of the church-ritual terminology. L`viv: Svichado [in Ukrainian].
Gronek, А. (2007). Icons of the Passion. About changes in the church painting of ukrainsko-polskiego boundary area. Krakow: Collegium of columbinum [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.