Stylistic Features of the Scene of “The Lamentation”, the Shroud from the Church of the Holy Spirit’s Descent in the Village Shkarivka Kiev region

Authors

  • Viktoriya Mazur National Academy Culture and Arts Management, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177776

Keywords:

the wooden church, the Shroud, the combination of arts, the wooden church decoration.

Abstract

The purpose of the article. The publication attempts to determine the iconography, the manner of painting and dating of the folk art monuments from the wooden church decoration of the Central Ukraine in the first half of the XVIII century. Methodology. Within the framework of the article and on the basis of the art research studies, the main task is the introduction of the folk art monument, i.e. the Shroud from the Descent of the Holy Spirit in the village Shkarivka, Bilotserkivskyi district, Kyiv region, into the scientific circulation. Scientific Novelty. In the study, the attention of the scientific community is focused on the art studies research of the discovered unique folk art monument. The work proposed for publication is part of the research results on the development and modification of the decoration of wooden church architecture on the territory of Central Ukraine in the first half of the XVIII century.  Conclusions. According to the results of the author's art studies of iconographic and stylistic features of the painting, the Shroud of the Church of the Holy Spirit's Descent in the village Shkarivka, in Bila Tserkva district, Kyiv region, we have grounds to include them in the artistic heritage of the XIX century with possible later additions.

Author Biography

Viktoriya Mazur, National Academy Culture and Arts Management

Ph.D History of Arts, Doctoral student

References

Аверинцев С. Собрание сочинений. София-Логос. Словарь / под ред. Н. П. Аверинцевой и К. Б. Сигова. К. : Дух і літера, 2006. – 912 с.

Бреяк О. Культові споруди Київщини // Могилянські читання. Збірник наукових праць К. : 2012. С. 573–590.

Гелитович М. Гаптовані плащаниці із збірки Національного музею у Львові // Ти творець. Українське народне мистецтво поклик часу. Окреме число журналу «Образотворче мистецтво». Видане спілкою художників України, 1996. № 1. C.54–61.

Гелитович М. Давня декоративна тканина URL: http://www.mankurty.com/sven/?page_id=344

Кара-Васильєва Т. Літургійне шитво України XVIІ– XVIІІ ст. Іконографія, типологія, стилістика. Львів, монастир монахів Студійського уставу Видавничий відділ «Свічадо», 1996. 230 с.

Киктенко Е. Вынос плащаницы. Богослужение Великой Пятницы URL: https://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html

Косів Р. Українські плащаниці URL: https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/interior/plaschanutsi

Міляєва Л. Українська ікона XI–XVIII століть / за участю М. Гелитович К. [б. в.], 2007. 528 с.

Народна ікона Середньої Наддніпрянщини в контексті селянського культурного простору / авт. проекту М. Бабак; авт. тексту О. Найден; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського Нац.акад.наук України та ін. К.: Книга, 2009. 504 с.

Памятники градостроительства и архитектуры Украинской ССР. Иллюстрированный справочник каталог. В 4 т. / Госстрой УССР и др. [Гл. редкол: Н. Л. Жариков (гл. ред) и др. К.: Будівельник, 1983. Т. 1. Киев; Киевская область / Редкол. Ю. С. Асеева (отв. ред) и др. 160 с.

Похилевич Л. Сказание о населенных местностях киевской губернии. Біла Церква : Видавець Олександр Пшонківський, 2009. 641 с.

Пуряєва Н. Словник церковно-обрядової термінології / Наталія Пуряєва . – Львів: Свічадо, 2001. 156 с.

Gronek А. Ikony Męki Pańskiej. O przemianach w malarstwie cerkiewnym ukraińsko-polskiego pogranicza. Kraków: Collegium columbinum, 2007. 426 s.

Averintsev, S. (2006) Collected Works. Sofia-Logos. Vocabulary. K : Duh i Litera [in Russian].

Breyak, O. (2012) Religious buildings of Kyiv region. Proceedings from annual scientific conferences 2011 “Mohylyanski chytannya” (pp.573–590) Kyiv [in Ukrainian].

Helytovych, M. (1996) Shrouds Sewning from the collection of the National Museum in Lviv. You are the creator. Ukrainian folk art is a call of time. A separate number of the magazine "Fine Arts". Issued by Union of Artists of Ukraine, 1, 54–61. [in Ukrainian].

Helytovych, M. (2009) Antique decorative textiles. Retrieved from:– http://www.mankurty.com/sven/?page_id=344 [in Ukrainian].

Kara-Vasylieva, T. (1996) Liturgical Sewing of Ukraine of the 16th-17th сenturies. Iconography, typology, stylistics. Lviv, Monastery of the Studiyskhogo ustavu Publishing Department "Svichado" [in Ukrainian].

Kiktenko, E. (2018) Bringing-out of the Holy Shroud of Christ. Retrieved from: https://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html [in Russian].

Kosiv, R. Ukrainian shroud: Retrieved from: https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/interior/plaschanutsi [in Ukrainian].

Miliaieva, L. (2007) Ukrainian icons of the XI–XVIII century / M. Helytovych. K. [in Ukrainian].

Ukrainian folk icons of the Middle Dnieper in the context of peasant cultural space (2009). K.: Knyga, 2009 [in Ukrainian].

The Monuments of Urban Planning and Architecture of the Ukrainian SSR. Illustrated directory reference (1983). Ed N. Zharikov and other. (Vol. 1) Kyiv: Budіvelnik [in Ukrainian].

Pohilevich L. (2009) Legend about the inhabited areas of the Kiev province. Bila Tserkva: Publisher А. Pshonkіvskij [in Russian]

Puriaieva, N. (2001) Dictionary of the church-ritual terminology. L`viv: Svichado [in Ukrainian].

Gronek, А. (2007). Icons of the Passion. About changes in the church painting of ukrainsko-polskiego boundary area. Krakow: Collegium of columbinum [in Polish].

Published

2019-05-28

Issue

Section

Мистецтвознавство