STUDYING THE RELATIONSHIP BETWEEN PARENTAL STYLES AND STUDENT SELF-REGULATION
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178801Анотація
Abstract. Parenting refers to the dominant way of parental upbringing and has a significant impact on the development and development of the child's personality. Family and parenting methods have important implications for social change and a wide range of behaviors, including health, self-regulation, and adolescent educational issues. The purpose of this study was to investigate the relationship between parents' educational methods and self-regulation in high school students in the academic year of 2018-2019. Regarding the nature of the subject, this research is descriptive and correlational. The statistical population consisted of 989 high school students in the city of Birjand, South Khorasan Province. The sample size was 278 using Morgan table. They were selected by multistage cluster sampling from the
students of the subjects. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression as well as t-test independent groups. The research instrument was a parenting method questionnaire and self-regulation questionnaire. The results of this study showed that there is a significant relationship between educational methods and self-regulation at a significant level of P <0.001.
Keywords: parenting styles, tyranny, chaos, authoritarianism, self-regulation
Посилання
Hassani, Rashid; Cheraghi, Fatemeh, Yaghmaei, Farideh (2008). Self-efficacy and self-regulation learning in clinical practice of
nursing students (a qualitative study), Iranian Journal of Medical Education, Spring and Summer 2008.
Atkinson Hillgard (1999). Background of psychology 1, Dr. Barahani and ... Growth publication.
Burke Laura (2007). Growth Psychology, Translator Yahya Seyed Mohammadi, Arasbaran Publication, ninth edition.
No name (1991) Growth Psychology (1) Tehran Press Publication
Mason, Paul Henry et al. (2001). Growth and personality of the child; (Seventeenth edition), translated by Mahshid Pasaya,
Tehran: Center publication.
Yasaya, Mahshid (1989). Child Development and Personality in Tehran: Center publication
Kajbaf, Mohammad Bagher, Molawi, Hossein, Shirazitherani, Alireza, Relationship between Motivational Beliefs and Self-
Regulatory Learning Strategies with Academic Performance of High School Students, Department of Psychology, Faculty of
Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, New Years of Cognitive Science, Vol. 5, No. 1,2003.
Grami, Marzieh (2008). The Styles of Parenting in Self-Concept and Social Maturity of Students in Jask City, Master's thesis,
Shahid Beheshti University.
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American
Psychologist, 55, 469-480
Burke, P.(2004). Brothers and Sisters of Children with Disabilities. New York: Jessica Kingsley Publishers.
Bugental,D. B., & GRUSEC,J.E. (2006). Socialization processes. In W. Damon & R.M. Lerner (Eds. In chief) & N. Eisenberg,
(vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol.3. Social Emotional and Personality Development (6the d., pp. 366- 428). New
York: john Wiley and Sons. bulletin, 118(1),3-34
Kamachali, B.S.; Ehsan, H.B.; Ashtiany, A.F.; Ahmady, Kh. Ahmady,A.A Karavasilis, L., Doyle, A. B., & Markiewicz, D.
(2003). Associations Kardatzke, K. N. (2009). Perceived Stress, Adult Attachment, Dyadic.
Lambert, N. M., & Dollahite, David C. (2008). The Threefold Cord: Marital marital commitment belifes of undergraduate
women. Journal of applied social marital commitment: persona, moral and structural reasons to stay married marriage and the
family.62,964-980
Wearden, A., Peters, I., Berry, K., Barrowclough, Ch., & Liversidge, T with congenital anomalies: examining the strange
situation and attachment qsort. Infant mental health journal, vol 23(6),625-642.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.