ГЕНЕЗА ТА РОЗВИТОК СЦЕНІЧНОГО БАЛЬНОГО ТАНЦЮ (VІІІ ст. до н.е. – ХVІ ст. н.е.)

Автор(и)

  • Andriy Krys

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220422

Ключові слова:

сценічний танець, бальний танець, Античність, Середньовіччя, Ренесанс, малюнок танцю, театральність.

Анотація

Мета статті – виявити особливості зародження та специфіку еволюції сценічних форм бального танцю за доби Античності, Середньовіччя та Ренесансу. Методологія дослідження. Дослідження генези та розвитку сценічного бального танцю здійснено на основі синтезу культурологічного та мистецтвознавчого методологічних підходів, що посприяли осмисленню процесу формування та еволюції сценічних форм бального танцю в історичній ретроспективі, проведенню аналізу особливостей сценічних танців Античності, Середньовіччя та Ренесансу; вивченню та виявленню композиційного вирішення театралізованих вистав бальної хореографії. Наукова новизна. Досліджено та проаналізовано процес формування, становлення та розвитку сценічного бального танцю в контексті специфічних типів художнього мислення доби Античності, Середньовіччя та Відродження, в яких відображаються не лише ідеологічні потреби та уявлення, співвідношення сценічного танцювального мистецтва з дійсністю, а й визначається сукупність принципів хореографії в їх теоретичному та практичному втіленнях. Висновки. Дослідження виявило, що сценічні форми танцю побутували з античних часів та мали ряд характерних відмінностей від народних танців. Бальний танець як історичне явище з’явився у ХІІ ст. із побутових форм народного танцю, що зумовило його масштабну популяризацію та посприяло становленню на певному історичному етапі розвитку суспільства з посиленням соціального розшарування. Процес професіоналізації аматорського побутового, тобто формування придворного бального танцю, відбувався в безпосередньому поєднанні з театральними формами сценічного танцю. Наявність багатьох різноманітних творчих позицій та художньо-виражальна необхідність посприяли становленню різноманітних форм сценічного танцю. Проведення аналізу специфіки сценічних хореографічних постановок бальних танців в історичній ретроспективі засвідчило, що не зважаючи на чітку межу між соціальними (бальними) та театральними танцями, що відрізняються за характером та функціями, вони все ж зберігають багато спільного: набір кроків та термінологія опису, риси притаманні малюнку танців. Проте орієнтування танцюристів на глядача, відповідно до сценічного простору та певних привнесених елементах театральності, засвідчують наявність відмінних характеристик.

Посилання

Vasilyeva-Rozdestvenskaya, M. (2005). Historical household dance. Moscow: GITIS [in Russian].

Gilenson, B. A. (2001). Antique literature. Ancient Greece. Prince 1: Ancient Greece. Moscow: Flint: Nauka [in Russian].

Golovnya, V. V. (1972). The history of the ancient theater. Moscow: Art [in Russian].

Grekova-Dashkovskaya, O. P. (1990). Old masters of operetta. Moscow: Art [in Russian].

Licht, G. (1995). Sexual life in Ancient Greece. Moscow: Kron-press [in Russian].

Mikhailova-Smolyanikova, E. (2011). Dance in Spain of the Golden Age. Materials of the Third Conference on the reconstruction of European historical dances of the 13th – 20th centuries. February 6–7, 2010. St. Petersburg, 2011, рр. 10–24 [in Russian].

Mokulsky, S. (1936). History of West European Theater: in 2 hours. Part 1. Antique Theater. The medieval theater. Renaissance Theater. Moscow: Fiction [in Russian].

Poklad, I. M. (2012). Historical and psychological analysis of the phenomenon of dance. Topical problems of psychology: Psychology of giftedness: Collection of scientific works of the Institute of Psychology named after GS. Kostyuk NAPN of Ukraine. T. VI. no.8, pp. 177–187. Zhytomyr: View of the ZhDU them. I. Franko [in Ukrainian].

Samosatsky, L. (2001). Works: In 2 volumes. Lucian of Samosata. Compositions. In 2 vols. Vol. 2. St. Petersburg: Aleteyya [in Russian].

Starr, C. (2017). Ancient civilizations of Eurasia. The historical path from the emergence of humanity to the collapse of the Roman Empire. Centerpolygraph [in Russian].

Brooks, L. M. (1988). The art of dances of the processions of Seville in Spain’s Golden Age. Kassel, Germany : Edition Reichenberger [in English].

Franςoise, C. (1992). Number Symbolism and Renaissance Choreography. Dance Research, no. 1, рр. 21–39 [in English].

Nevile, J. (1999). Cavalieri's Theatrical Ballo and the Social Dances of Caroso and Negri. Dance Chronicle, Vol. 22, no. 1, рр. 119–133 [in English].

The dance. Historic Illustrations of Dancing from 3300 B.C. to 1911 A.D. (1911). by an antiquary. London, John Bale, Sons & Danielsson, ltd. avaleible at : http://www.bencourtney.com/ebooks/dance/ [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Хореографія