ТЛУМАЧЕННЯ НЕВМЕННИХ ЗНАКІВ ІЗ РУКОПИСНОЇ «АЗБУКИ СПІВОЧОЇ»

Автор(и)

  • Mykola Рidhorbunskyi

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220571

Ключові слова:

Ключові слова, співоча азбука, рукописний збірник, азбука-тлумачення, невменні знаки.

Анотація

Метою статті є проведення палеографічного опису та виявлення характерних особливостей у формуванні азбук-тлумачень в XVIІІ – XІХ ст. Методологія дослідження включає системний аналіз, що сприяв осмисленню рукописних півчих азбук-тлумачень. Для окреслення часових і кількісних характеристик досліджуваного матеріалу використано статистичний та хронологічний методи. Наукова новизна – полягає у тлумаченні простих, складених невменних знаків, сформованих в групи за напрямком руху мелодії та ритмікою. Висновки. Палеографічний аналіз Азбуки співочої ф. 301, № 638 п, дав можливість виявити певні закономірності, знайти спільні риси та відмінності з іншими рукописними азбуками. Визначено, що з XVIII і до початку XIХ ст. півчі азбуки мають не тільки перелік невм, а й їхнє тлумачення та розділення невменних знаків на групи за напрямком руху мелодії та ритмікою. В результаті аналізу рукописних збірок встановлено, що наповнення невменними знаками азбук, як і в XVI ст., так і в наступних століттях, відбувалося відповідно до їхнього використання під час співочої практики. Як правило, в азбуку вносилися ті знаки, які вважалися найбільш важливими у виконанні церковних піснеспівів. Під час проведення дослідження проаналізовано п’ять груп невматичних знаків, які розташовані наприкінці півчої азбуки. Визначено їхні характерні особливості: встановлено звуковисотність, кількість звуків та мелодичну направленність невменних знаків.

Посилання

Brazhnikov M.V. (1972). Old Russian theory of music. Based on handwritten materials of the XV-XVIII centuries. Moscow: Music. 422 p. [in Russian].

Ivanova O. A. (2016). Cyrillic manuscript book of the XVI century. from the holdings of the Institute of Manuscripts of the VI National Library of Ukraine Vernadsky: Historical and codicological study. Filigree Album. Rep. ed. L.A. Oakwood. Kyiv: NBUV. 256 p. [in Ukraine].

Ivanova O. A., Dubrovina L. A. (2003). Semi liturgical books in the repertoire of manuscripts of the XVI century. in the holdings of the Institute of Manuscripts of the VI Vernadsky National Library of Ukraine. Manuscript and book heritage of Ukraine. Issue 8. C. 71-79. [in Ukraine].

Kachmar M.I. (2018). The alphabet of the kulmismal irmologist of the 16th c. Ukrainian Music. Issue 1 (27), pp. 115-119 URL: file: /// C: /Users/User/ Downloads/Ukrmuzyka_2018_1_17.pdf. [in Ukrainian].

Hook primer. (2015). URL: http://dyak-oko.mrezha.ru/bukvar/lesson1.html. (in Russian).

Metallov V.M. (1899). The alphabet of hook singing. The experience of a systematic guide to reading the hook semiography of chants of the znamenny chant, the period of cinnabar litters]. Moscow: Synod. printing house. 130 p. [in Russian].

Nikolaev B.N. (1995). The famous chant and hook notation as the basis of Russian Orthodox church singing. Moscow: Talan. 300 p. [in Russian].

Razumovsky D.V. (1869). Church singing in Russia. Moscow. 1st issue 1867; 2nd issue 1868; 3rd issue All in all three issues. 362 p. [in Russia].

Smolensky S.V. (1888). Alphabet of the famous penny (notice of the most recent litters) of the elder Alexander Mezenets. Kazan: typography of the Imperial University and typographic lithography of N. Danilov. 132 p. [in Russian].

YasInovskiy Yu.P. (2010) Ukrainian and Belarusian kulizmiani monuments of the XVI century. Καλοφωνία, 5. Lviv, P. 341-342. [in Ukrainian].

NBUV, f. 301, No. 638 p. (1823) The alphabet is singing. Kyiv. [in Ukraine].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Музичне мистецтво