МЕТОДОЛОГІЯ ЦІННІСНОГО КООРДИНАТНОГО ПІДХОДУ В МОДЕЛІ АЛЬТЕРНАТИВНОГО РОЗУМІННЯ СВІДОМОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302028Анотація
Мета статті полягає у висвітленні основних змістовних елементів ціннісного координатного підходу який, у свою чергу, може розглядатися як об’єднавчий філософський та природничо-науковий принцип бачення сутності свідомості у зв’язку з визнанням необхідності розширення меж її дослідження а також однозначно виявляє ціннісний характер і діалектику взаємодії її структурних векторів ( координат) як способу утворення внутрішнього досвіду або складної проблеми свідомості за формулюванням Девіда Чалмерса. Методологією даної статті є, крім універсального загальнофілософського методу діалектики, культурологічного, аксіологічного, історичного і компаративного підходів і сам заявлений в назві координатний підхід, сутність та напрямки застосування якого розкриваються в поданих в тексті джерелах та в самому тексті статті. Наукова новизна полягає у визначенні, обґрунтуванні та викладі основних положень ціннісного координатного підходу, який виявляє діалектику взаємодії його структурних векторів ( координат) як способу утворення внутрішнього досвіду що може бути використано як теоретичний фундамент формування альтернативної моделі свідомості. Висновки У статті обгрунтовано розуміння супервентності як певної відповідності між процесами в мозку з гранично широким розумінням феномену самої свідомості який, все ж таки, є непрозорим. Означена непрозорість постає наслідком абсолютизації пізнавальної осі ціннісних координат. Водночас, з урахуванням історичної гносеологічної динаміки, сучасне поле поширення свідомості у її цілісності крім гносеологічного виміру, домінуючого у самій людині, має включати моральну та естетичну координати. Саме у цьому полягає сутність координатного підходу. Тобто, для розуміння свідомості взагалі, чого власне і намагається досягти людина, її супервентність на мозку має враховувати її специфіку у людській формі. Прийняття означеного підходу базується на розумінні розподілу енергії в картині людського сприйняття у вигляді ціннісної, психічної, культурної та фізичної. При чому чим ближче людина сучасного типу знаходиться на координатній осі до описування образу реальності у свідомості у вимірі ціннісної енергії тим більш абстрактною, тобто насиченою енергетикою умоглядних смислів стає картина самої реальності, але саме це і є умовою вільної взаємодії цих смислів у людській свідомості. Базуючись на ідеї координатного підходу дія ціннісної енергії на сцені свідомості особистості в кожному індивідуальному випадку є визнанням унікальної динамічної єдності поля внутрішнього досвіду (важка проблема свідомості) та збігу з ним у фокусі самосвідомості самої людини на межі її зовнішнього сприйняття. На цій єдиній межі і відбувається по-перше- формування картини світу кожної індивідуальності, по-друге, відбувається спроба втручання способом людського пізнання суто з позицій гносеологічної координати у формування прозорої моделі бачення свідомості як такої - тобто несвідома спроба викривленого узагальнення картини свідомості в гносеологічній парадигмі і, нарешті по третє-трансформація реального потоку ціннісної енергії у двох напрямках- внутрішньому і зовнішньому. В результаті перетину зовнішнього і внутрішнього потоків енергії або збагачується і розширюється шукана картина внутрішнього досвіду, тобто сцена свідомості, або, якщо це виплеск трансформованої ціннісної енергії на ззовні, відбувається зустріч з діючими чинниками сцени свідомості – зовнішнім світом, де вже сам потік енергії постає у формі явищ фізичного світу. У такому вигляді свідомість вивчається (і кожного разу все глибше деталізується) традиційною наукою.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.