"МУЗИЧНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ" ПІАНІСТА ЯК РЕЗУЛЬТАТ ЄДНОСТІ ВНУТРІШНЬОГО І ЗОВНІШНЬОГО У ПРОЦЕСІ ФОРТЕПІАННОЇ ГРИ

Автор(и)

  • Kateryna Yerhiieva викладач кафедри спеціального фортепіано Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2017.138699

Ключові слова:

артистизм, концертна гра, музичне повідомлення, особистісний смисл, надсмисл, рух тексту, рух інтерпретації, художня комунікація

Анотація

Мета статті – розглянути проблему "музичного повідомлення" піаніста в процесі публічного виступу, розробити проблему холістичності фортепіанної гри у внутрішньому і зовнішньому аспектах концертного втілення музичного твору. Методологія дослідження має інтердисциплінарний характер і полягає в застосуванні холістичного підходу, філософських засад: ірраціональної теоретичної моделі С. Кьєркегора (екзистенціальної теорії "одиничності"), феноменологічної герменевтики П. Рікера, а також естетико-семіологічного, історико-музикознавчого, жанрово-стильового, текстологічного методів. В основі теоретичної розвідки проблеми музичного "повідомлення" в контексті теорії художньої комунікації (публіч- ної гри на музичному інструменті "наживо") обрано бінарну (двійкову) систему з парними опозиціями: автор – виконавець, адресант – адресат, внутрішнє – зовнішнє, імпліцитність – експліцитність, інтроверсія – екстраверсія, інтеріоризація – екстеріоризація, мова – мовлення, текст – інтерпретація. Наукова новизна полягає у вивченні нової, як для музикознавства, категорії "музичного повідомлення". Пропонується ви- значення музичного повідомлення піаніста як закінченого за смислом, проінтонованого для глядача- слухача фрагменту музичного твору, який є інформативним синтезом виконавського розуміння структури тексту, інтерпретації як переживання відношення виконавця до ідеї твору та індивідуального стилю гри. Висновки. Результатом концертної гри піаніста стає його музичне повідомлення, яке уособлює особис- тісний смисл інтерпретації композиторського тексту. Йому мають бути притаманні такі риси, як: суб’єктивність, багатозначність (полісемія), актуальність, переконливість, сучасність, зрозумілість, транзитивність, завер- шеність, цілісність. В такому разі відбувається повноцінна художня комунікація, а повідомлення піаніста стає своєрідною епіфанією для реципієнтної публіки.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-05

Номер

Розділ

Відгуки. Рецензії. Повідомлення