Eucharist Images of Christ on the 1690–1750s icons of Rybotychi Masters: Sources of Iconography and Reasons of Popularity
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147502Keywords:
symbolic eucharistic images, iconography, 1690–1750's Rybotychi iconpainting center, icon, church.Abstract
The purpose of the article is to figure out the symbolic eucharistic iconography on the 1690–1750s icons of Rybotychi masters who worked mainly for the churches of Peremyshl and Mukachevo dioceses and to find out how and why the new models of iconography were reflected in their works, as well as to reconstruct the location of such icons in a church. Methodology. To achieve this goal, methods of iconographic and iconological analysis, methods of semiotics and reconstruction were applied. The scientific novelty of the article is that the 1690–1750s eucharistic symbolic icons of Rybotychi masters were under the study for the first time. Iconography sources of these images, their connection to the Ukrainian art of other regions, the reasons for the popularity of some themes and the location of the icons in the church were revealed. Conclusions. In the 1690–1750s works of Rybotychi masters, the images of Christ in the chalice and Christ the Vine were more prevalent. Icons of Christ in the chalice were on the prothesis, the icons of the Christ the Vine were mainly a part of the tabernacle. Rybotychi masters rarely turned to other symbolic eucharistic images of Christ, derived from Latin art.
References
Адруг А. К. Чернігівське видання «Молитвослова триакафістного» 1697 р.: бароковий синтез графіки і слова. Сіверянський літопис. 2016. № 3. С. 27–32.
Косів Р. Р. Спас–Виноградна Лоза: ікони зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шеп-тицького : монографія. Львів : Свічадо, 2016. 88 с. (Серія "Від Тайної вечері до Воскресіння" : у 5 кн.).
Косів Р. Р. Літургійні покрови на чашу й дискос із каталогом творів із фігуративними зображеннями зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького : монографія. – Київ : Майстер Книг, 2013. 208 с.
Новицький О. П. Символічні образи на ритинах київських стародруків. Записки наукового товариства імені Шевченка : Праці історично-фільософічної секції / за ред. І. Крипякевича. Львів : Друкарня Наукового това-риства імені Шевченка, 1926. Т. 144–145. С. 141–156.
Семчишин-Гузнер О. І. Картина невідомого художника "Христос зі знаряддями мук" 1725 р. зі збірки Національного музею у Львові ім. Андрея Шептицького. Апологет. Християнська сакральна традиція: віра, духовність, мистецтво. Богословський збірник Львівської Духовної академії : Матеріали ІІІ Міжнародної наукової конференції м. Львів, 24–25 листопада 2011 р. Львів, 2011. № 29. С. 140–143.
Biskupski R. Inspiracje grafiką malarstwa ikonowego XVII i I połowy XVIII wieku. Materiały Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok, 1977. Nr. 23. S. 10–18.
Kłosińska J. Ikony. Muzeum Narodowe w Krakowie. Katałogi zbiorów. T. I. Kraków : MNK, 1973. 312 s.
Mauquoy-Hendrickx M. Les Estampes des Wierix conservées au Cabinet des Estampes de la Biblio-théque Royale Albert I. T. I: Ancien Testament, Nouveau Testament, Dieu le Père, le Christ, le Saint-Esprit, les Anges et la Vierge : catalogue. Bruxelles : Bibliotheque royale Albert I, 1978. 116 p.
Rigaux D. Le sang du Rédempteur. Le pressoir mystique / D. Alexandre-Bidon (ed.). Actes du colloque de Recloses, 27 mai 1989. Préface de Jean Delumeau. Paris : Cerf, 1990. P. 57–68.
Adruh, A. K. (2016). Chernihiv edition of 1697 "Prayer-Book with Tree Akathists": Baroque synthesis of graphics and words. Siveryanskyy litopys, 3, 27–32 [in Ukrainian].
Kosiv, R. R. (2016). Christ the Vine icons from the collection of National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Lviv: Svichado. (Series "From the Last Supper to the Resurrection": in 5 books) [in Ukrainian].
Kosiv, R. R. (2013). Liturgical chalice and discos veils with the catalogue of works with figurative images from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Kyiv: Maister Knyh [in Ukrainian].
Novytskyy, O. P. (1926). Symbolic images on the engravings of Kyiv old printed books. Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi istorychno-filosofichnoyi sektsiyi. I. Krypyakevych (Ed.). Lviv: Drukarnya Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka, 141–156 [in Ukrainian].
Semchyshyn-Guzner, O. I. (2011). A 1725 Painting of the unknown artist "Christ with the instruments of tor-ment" from the collection of the National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytskyy. Apolohet. Khrystyyanska sakralna tradytsiya: vira, dukhovnist’, mystetstvo. Bohoslovskyy zbirnyk Lvivskoyi Dukhovnoyi akademiyi. Materialy III Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi m. Lviv, 24–25 lystopada 2011 r. Lviv, 29, 140–143 [in Ukrainian].
Biskupski, R. (1977). Inspirations with Graphics of Iconpainting of the 17th–first half of the 18th centu-ries. Materialy Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. Sanok: Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku, 23, 10–18 [in Polish].
Kłosińska, J. (1973). Ikons. National Museum in Krakow. Collection catalog. T. I. Kraków: MNK [in Polish].
Mauquoy-Hendrickx, M. (1978). Prints of the Wierix preserved in the Cabinet of Prints of the Albert I Royal Library. T. I: Old Testament, New Testament, God the Father, Christ, the Holy Spirit, Angels and the Virgin. – Bruxelles: Bibliotheque royale Albert I [in French].
Rigaux, D. (1999). The blood of the Redeemer. Le pressoir mystique. Actes du colloque de Recloses, 27 mai 1989. D. Alexandre-Bidon (Ed.). Préface J. Delumeau. Paris: Cerf [in French].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).