Українське бароко і європейський контекст
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147523Ключові слова:
бароко, іконографія, іконопис, ікона, емблематика, символіка, Україна, Григорій Сковорода.Анотація
Мета. Дослідження пов’язане з вивченням слобожанського іконопису, спробою історичного обґрунтування та об’єктивної інтерпретації барокових пам’яток іконопису ХVІІ–ХVІІІ ст. з точки зору формування стилю, особливостей іконографії та виявлення регіональної специфіки як складової історично зумовленої художньої системи і мистецького феномена української культури. Методологія дослідження полягає в застосуванні мистецтвознавчого, компаративного, історико-логічного методів. Методологічною основою є принципи системності та історизму. Іконопис Слобожанського осередку розглядається як явище національної культури, як феномен певної культурно-історичної ситуації у взаємодії з соціальними, історичними та культурними факторами. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському мистецтвознавстві на підставі першоджерел розглянуто еволюцію слобожанського іконопису, розширено уявлення про культурно-історичний контекст виникнення та розвитку цього мистецького явища. Визначено місце слобожанської ікони у загальному розвитку іконопису в Україні. Висновки. Аналіз художньо-образної системи слобожанського іконопису показав, що найвагоміше слово в період, що розглядається, було сказано бароко, як і в цілому в українському мистецтві. Цей стиль найкраще відповідав національному характеру, втілював український менталітет. Поширення бароко в регіоні, його стильових ознак визначалося особливостями духовного життя епохи, його секуляризацією. Звернення до новацій західного мистецтва лягло на самобутній місцевий ґрунт, перехрещуючись з традиціями українського сакрального живопису в проявах різних місцевих шкіл, принесених переселенцями, з поствізантійською традицією, що призводило до оригінальних переплетень архаїзмів і новацій.
Посилання
Аверинцев С. Sofia-Logos. Словник. 2 вид.К. : Дух і Літера, 2003.
Аверинцев С. Многоценная жемчужина. К. : Дух і Літера, 2003. 600 с.
Макаров А. Світло українського Бароко. К.: Мистецтво, 1994. 287 с.
Нарбеков В. Южнорусское религиозное искусство XVII–XVIII ст. Казань, 1903. 116 с.
Паньок Т.В. Слобожанська ікона ХVІІ – поч. ХІХ ст. Х. : ФО-П «Іванова», 2008. 280 с.
Петров Н. И. Южно–русские иконы // Искусство в Южной России. 1913. № 11 – 12. С. 463–505.
Сковорода Г. С. Твори: в 2-х т. ТОВ «Видавництво «Обереги», 2005. 2-е вид, виправ. Т. 1. 528 с.
Стасенко В. Христос і Богородиця у дереворізах кириличних книг Галичини ХVІІ століття: особливо-сті розробки та інтерпретації образу. К.: Видавничий центр «Друк», 2003. 333 с.
Ушкалов Л. В. Українське барокове богомислення: Сім етюдів про Г. Сковороду. Х.: Акта, 2001. 218 с.
Чижевский Д. Філософія Г. С. Сковороди. Х.: Акта, 2003. 431 с.
Чижевский Д. Український літературний барок. Нариси. Х.: Обереги, 2003. 548 с.
Averintsev, S.S. (2003). Valuable Pearl. Kiev: Dukh i Litera [in Russian].
Averintsev, Serhiy (2004). Sofia-Logos. Dictionary. 2nd Edition. Kiev: Dukh i Litera [in Russian].
Makarov, Anatoly (1994). Light of Ukrainian Baroque. Kiev: Mystetstvo [in Ukrainian].
Narbekov, V. (1903). Religious Art of Southern Russia in the 17th–18th Centuries. Kazan [in Russian].
Panyok, T. V. (2008) Slobozhanska icon of the ХVІІ – beginning of the nineteenth century. Kharkiv: Ivanov [in Ukrainian].
Petrov, Nicholay (1913). Icons of Southern Russia. Art in Southern Russia, 11–12, 463–505 [in Russian].
Skovoroda, G. S. (2005). Works: in 2 volumes. Oberehy Publishing House LLC. 2nd edition, revised. V. 1 [in Ukrainian].
Stasenko, V. (2003). Christ and the Virgin in the Woodcuts of the Cyrillic Books of Galicia in the 17th Cen-tury: Image Development and Interpretation Features. Kiev: Druk Publishing Center [in Ukrainian].
Ushkalov, Leonid (2001). Ukrainian Baroque Thought: Seven Essays About G. Skovoroda. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].
Chyzhevskyi, Dmytro (2003). G.S. Skovoroda’s Philosophy. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].
Chyzhevskyi, Dmytro (2003). Ukrainian Baroque Literature. Essays. Kharkiv: Oberehy [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.