The principles of translating the motif-monogram DEsCH in the work of Edison Denisov

Authors

  • Сюэмин Чжу Dalian University of Foreign Languages, China

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147625

Keywords:

monogram, code, D. Shostakovich, DeSCH, dedication, serial work.

Abstract

The purpose of the article is a comprehensive consideration of the problem of compositional-semantic functioning of the motif-monogram DeSCH in a number of selected works of Edison Denisov, namely the play «DЕSCH» for clarinet, trombone, horn and piano, sonatas for saxophone and piano and flute concerto. Methodology. The work uses a complex method, including itself historical-biographical, semiotic, comparative and analytical approaches. The scientific novelty of the study is that for the first time the works of Edison Denisov’s offerings to Dmitry Shostakovich are regarded as a holistic phenomenon and an important component of the composer’s creative legacy. The functioning of the monogram motif in Denisov’s works is presented as a systemic phenomenon in the context of the early period of creativity. Conclusions. The monogram DеSCH is used by E. Denisov in his work as an element semantically significant, which indicates the composer’s conscious/ntentional approach to it. In its application, the priority of the serial method is evident. In addition, there is a definite evolution of the functioning of DeSCH in the early works of E. Denisov. The author’s «I» by E. Denisov is not so much opposed to «alien» monograms, as to how they relate to them as different, but possible variants of the solution of a single artistic task.

Author Biography

Сюэмин Чжу, Dalian University of Foreign Languages

Senior Lecturer, Coodinator of the Teaching and Research Section of the Department of Music

References

Веснина Т. Все дело в интонации URL: http: //bkz.tomsk.ru/component/content/article/7-2011-05-07-15-41-43/2768-2015-10-14-04-24-25 (дата обращения: 17.11.2017).

Высоцкая М., Григорьева Г. Музыка XX века: от авангарда к постмодерну. М.: Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2011. 440 с.

Климовицкий А. Еще раз о теме – монограмме DeSCH. Д.Д. Шостакович: сб. статей к 90-летию со дня рождения. СПб.: Композитор, 1996. С. 249-268.

Неизвестный Денисов: Из Записных книжек (1980/81 – 1986, 1995) / публикация, составление, вст. статья и комментарии В. Ценовой. М.: Композитор, 1997. 160 с.

Смирнов Д. Мой Шостакович. Музыкальная академия. 2006. № 3. С. 30–34.

Смирнов Д. Символика Флейтового концерта Эдисона Денисова. URL: http://wikilivres.ru/Символика_Флейтового_концерта_Денисова (дата обращения: 01.12.2017).

Сурминова О. Ономафония как феномен имени собственного в музыке второй половины XX – начала XXI веков: автореф. дис. ... канд искусств. 17.00.02 / О. Сурминова; Казанская госуд. консерватория им. Н.Г. Жиганова. Казань, 2011. 27 с.

Холопов Ю., Ценова В. Эдисон Денисов. М.: Композитор, 1993. 312 с.

Холопов Ю. Очерки современной гармонии. Исследование. М.: Музыка,1974. 287 с.

Ценова В. Шостакович и Денисов: история взаимоотношений в документах и фактах. Музыкальный журнал: Израиль ХХІ. № 2. ноябрь, 2017. URL: http: //21israel-music.net/Sch_D.htm (дата обращения: 05.12.2017).

Шнитке А. Круги влияния. Д. Шостакович: Статьи и материалы. М.: Сов. композитор, 1976. С. 225

Шульгин Д. Признание Эдисона Денисова: по материалам бесед: монографическое исследование. М.: Композитор, 1998. 438 с.

Юферова О. Монограмма в музыкальном искусстве XVII–XX веков : автореф. дис. ... канд искусств. 17.00.02; Новосибирская госуд. консерватория им. М.И. Глинки. Новосибирск, 2006. 16 с.

Vesnina T. It’s all about intonation. URL: http: // bkz.tomsk.ru/component/content/article/7-2011-05-07-15-41-43/2768-2015-10-14-04-24-25 (the date of the application: 17.11 .2017) [in Russian].

Vysotskaya M., Grigorieva G. (2011) Music of the XX century: from the avant-garde to postmodern. Moscva: Naychno-izdatelskii centr «Moscovskaya Conservatoria» [in Russian].

Klimovitsky A. (1996) Once again on the topic-monogram DeSCH. D.D. Shostakovich: Digest of articles on the 90-th anniversary of his birth. SPb.: Kompozitor, 1996. 249–268 [in Russian].

Unknown Denisov (1997): From Notebooks (1980/81 – 1986, 1995) / publication, compilation, introduction. article and comments by V. Tsenova. M.: Kompozitor [in Russian].

Smirnov D. (2006) My Shostakovich. Musical Academy. № 3. 30–34 [in Russian].

Smirnov D. Symbolics of the Flute Concert by Edison Denisov. URL: http://wikilivres.ru/Dimitos_Fleetovy_kontsert_Denisov (the date of the application: 01.12.2017) [in Russian].

Surminova O. (2011) Onomafoniya as a phenomenon of the proper name in music of the second half of the XX – beginning of the XXI century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kazan’ [in Russian].

Kholopov Yu., Tsenova V. (1993) Edison Denisov. M.: Kompozitor [in Russian].

Kholopov Yu. (1974) Essays on modern harmony. Study. M.: Musica [in Russian].

Tsenova V. (2017) Shostakovich and Denisov: the history of relationships in documents and facts. Musical magazine: Israel ХХІ. № 2. November. URL: http: //21israel-music.net/Sch_D.htm (the date of the application: 05.12.2017) [in Russian].

Schnittke A. (1976) Circles of influence. D. Shostakovich: Articles and materials. Moscva: Sov. Kompozitor, 225 [in Russian].

Shulgin D. (1998) Recognition of Edison Denisov: based on the materials of the interviews: monographic research. M.: Kompozitor [in Russian].

Yuferova O. (2006) Monogram in the musical art of the XVII–XX centuries: the author’s abstract. Extended abstract of candidate’s thesis. Novosibirsk [in Russian].

Published

2018-08-29

Issue

Section

Мистецтвознавство