Mythological spaces in the symphonic works of Vincent d'Indy

Authors

  • Olena Osoka Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153104

Keywords:

myth, mythologization, spirituality, symphonic works, Vincent d'Indy

Abstract

The purpose of the article. To reveal the significance of myths and legends as the basis of general artistic principles in comprehending the reality of V. d'Indy. Explore “myth-thinking” in creativity, as a method of perceiving a man of his destiny and his place in history through the prism of the centuries-old cultural experience. Methodology. The research is based on a comprehensive approach (in the consideration of the musical, poetic and literary-critical activities of V. d'Indy). Structural, analytical-comparative (in representation`s forms of the myth`s interpretation and the musical interpretations) methods are used. The method of deductive-inductive is used to specify the phenomena and processes considered in the work. The scientific novelty consists in studying the semantics of mythological plots, their ontological and axiological characteristics. Conclusion. The constitution of the content of the symphonic works of V. d'Indy, appealing to the mythopoetic images, propagates the spiritual values of humanity that, at the same time, appear to be important moral and ethical concepts of the artist's outlook, namely: faith, hope and love.

Author Biography

Olena Osoka, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine

Ph.D. (Art History), associate Professor of general and special-ized piano 

References

Барт Р. Мифологии / пер с фр. и вступ. ст. и коммент. С. Зенкина. Москва: Академический Проект, 2008. 351 с.

Гужва О.П. Симфонізм як феномен духовної культури : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філосоських наук : 09.00.04 «Філософська антропологія, філософія культури». Українська державна академія залізничного транспорту. Харьків, 2009. 42 с.

Гуревич А. Я. Средневековый мир: культура безмолвствующего большинства. Mосква: Искусство, 1990. 396 с.

Гуцуляк О. Б. Гільгамеш як «архітектор буття»: Спроба прояснення сутності епічного образу. Зарубіжна література в навчальних закладах. 2001. № 6. С.42-45.

Демчук Р.В. Міфопоетика як культурний топос та культорологічний метод. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. №3. С. 48-52.

Лавро Г. Философия искусства Венсана д'Энди: сб. трудов «Философия и музыка». Вып. 163. Москва: РАМ им. Гнесиных, 2004. С. 83-96.

Нямцу А. Миф. Легенда. Литература (теоретические аспекты функционирования): монография. Черновцы: «Рута», 2007. 520 с.

Роллан Р. Венсан д'Енди: сб. статей «Музыканты наших дней» / перевод Ю. Вейсберг. Москва: Муз. Гиз., 1938. С.122-148.

Тьерсо Ж. Полвека французской музыки. Кн. «Французская музыка второй половины XIX века». / вступ. статья и ред. М. С. Друскина. Москва: Искусство, 1938. С. 35-150.

Gonet Jean de L`etranger. L`art Moderne. 1903. №2. С. 9-12.

Laloy Louis Vincent d'Indy. La Revue musicale. 1903. №18. С. 694-699.

Нill Edward Burlingame Vincent d'Indy: An estimate. The musical quarterly. Т. 1. № 2. Oxford University Press, 1915. С. 246-259.

Schwartz Manuela Vincent d'Indy et son temps. Pierre Mardaga, 2006. 391 с.

Stockhem Michel Eugène Ysaÿe et la musique de chamber. Pierre Mardaga, 1990. 270 с.

Thomson Andrew Vincent d'Indy and his world. Oxford, 1996. 260 с.

Bart, R. (2008). Mythologies. S. Zenkin (Ed.). Moscow: Аkademicheskiy proyekt [in Russian].

Huzhva, O.P. (2009). Symphony as a phenomenon of spiritual culture. Doctor's thesis. Kharkіv [in Ukrainian].

Gurevich, A. Ia. (1990). The medieval world: the culture of the silent majority. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Hutsuliak, O. B. (2001). Hilhamesh as “the architect of the being”: An attempt to clarify the essence of the epic image. Foreign Literature at Educational Institutions, 6, 42-45 [in Ukrainian].

Demchuk, R.V. (2017). Mythopoetics as a cultural topos and a cultological method. Visnyk of the National Academy of Culture and Arts Leadership. Kyiv, 3, 48-52 [in Ukrainian].

Lavro, G. (2004). The philosophy of Art of Vensan d'Endi: a collection of works “Filosofiia i muzyka”. Moscow, 163, 83-96 [in Russian].

Niamtcu, A. (2007). Myth. Legend. Literature (theoretical aspects of functioning): monograph.. Chernivtsi: «Ruta» [in Russian].

Rollan, R. (1938). Vensan d'Endi: collection of articles "Musicians of our day". (Iu.Veisberg, Trans.). Moscow: Muz. Giz [in Russian].

Terso, Zh. (1938). Half a century of French music. The book "French Music of the Second Half of the XIXth Century". M.S. Druskin (Ed.) Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Gonet, J. (1903). de L`etranger. L`art Moderne, 2, 9-12 [in French].

Laloy, L. (1903). Vincent d'Indy. La Revue musicale, 18, 694-699 [in French].

Нill, E.B. (1915). Vincent d'Indy: An estimate. The musical quarterly. Oxford University Press, (Vols. 1), 2, 246-259 [in English].

Schwartz, M. (2006). Vincent d'Indy et son temps. Pierre Mardaga [in French].

Stockhem, M. (1990). Eugène Ysaÿe et la musique de chamber. Pierre Mardaga [in French].

Thomson, A. (1996). Vincent d'Indy and his world. Oxford [in English].

Published

2018-11-27

Issue

Section

Мистецтвознавство