Specificity of the concertmaster's activity in the sphere of choreography

Authors

  • Galina Ilina Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160500

Keywords:

choreography, concertmaster, classical dance, choreographic art, musical accompaniment, improvisation.

Abstract

The purpose of the article is to find out the specifics of the concertmaster's activities in the sphere of choreography at a higher educational institution. The methodology of the research is based on theoretical positions in which music-performing activity is considered as a complicated psycho-physiological process, as well as the conclusions of practitioners of performing arts related to the work of the accompanying type, using methods included in the observation of the creative process of several concertmasters, as well as self-observation. Scientific novelty consists in elucidating the specifics of the concertmaster's activity in higher educational institutions. Conclusions. The content of the concertmaster's work is determined by the content of the curriculum and the curriculum of discipline, the semantic load of each class. A professional concertmaster creates a great variety of mood, enriches the musical fabric with a variety of harmonic and timbre nuances. Creative ideas of teachers and students, individual ways of their realization are possible provided joint work with the concertmaster of choreography.

Author Biography

Galina Ilina, Kyiv National University of Culture and Arts

Leading concertmaster of the Chair of Contemporary and Ballroom Choreography

References

Аккомпанемент как профессия и искусство (тексты лекций) / сост. С. В. Савари. – Харьков, 1993 – Вып. 1. – 62 с.

Базарова Н. П. Классический танец / Н. П. Базарова. – Санкт-Петербург : Изд-во "Лань", "Издатель-ство Планета музыки", 2009. – 192 с.

Балет : энцикл. / гл. ред. Ю. Н. Григорович. – Москва : Сов. энциклопедия, 1981. – 623 с.

Безуглая Г. А. Концертмейстер балета: Музыкальное сопровождение урока классического танца. Работа с репертуаром / Г. А. Безуглая. – Санкт-Петербург : Академия Русского балета им. А. Я. Вагановой, 2005. – 260с.

Герц І. І. Інноваційні прийоми в опануванні дисципліною "Методика виконання класичного танцю / І. І. Герц // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. Вип. XXXVIII. – Київ Міленіум, 2017. – С. 77–86.

Молчанова Т. О. Мистецтво піаніста-концертмейстера у соціокультурному контексті сучасності / Т. О. Молчанова // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. – 2013. – Вип. 19(1). – С. 212–217.

Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры: Записки педагога / Г. Г. Нейгауз. – 5-е изд. – Москва. Музыка, 1988. – 240 с.

Повзун Л. І. Ансамблева творчість піаніста-концертмейстера / Л. І. Повзун. – Одеса : "Фотосинтетика", 2009. – 106 с.

Тарасов Н. Классический танец. Школа мужского исполнительства / Н. Тарасов. – 3-е изд. – Санкт-Петербург : Изд-во "Лань", 2005. – 496 с.

Цвєткова Л. Ю. Методика викладання класичного танцю / Л. Ю. Цвєткова. – Київ : Альтерпрес, 2013. – 324 с.

Чурпіта Т. М. Музичне оформлення уроку класичного танцю: метод. рек. / Т. М. Чурпіта. – Київ : КНУКіМ, 2001. – 12 с.

Savary, S. V. (ed.) (1993). Accompaniment as a profession and art (texts of lectures), num. 1. Kharkov [in Russian].

Bazarova, N. P. (2009). Classical Dance. St. Petersburg: Publishing house “Lan”, “Publishing house of the Planet of Music”[in Russian].

Grigorovich, Yu. N. (ed.) (1981). Ballet: encyclopedia. Moscow: Sov. encyclopedia [in Russian].

Bezuglaya, G. A. (2005). Concertmaster of the ballet: Musical accompaniment of classical dance lessons. Work with the repertoire. St. Petersburg: Academy of Russian Ballet. A. Ya. Vaganova [in Russian].

Hertz, I. I. (2017). "Innovative techniques in mastering discipline “Method of performing classical dance”". Current problems in the history, theory and practice of artistic culture, num. XXXVIII. Kyiv: Millennium, 77-86 [in Ukrainian].

Molchanova, T. O. (2013). "The art of a pianist-concertmaster in the sociocultural context of modernity". Ukrainian culture: the past, modern, ways of development, num. 19 (1). [in Ukrainian].

Neigauz, G. G. (1988). On the art of the piano game: Notes of the teacher. Moscow: Music [in Russian].

Povzun, L. I. (2009). Ensemble work of pianist-concertmaster. Odessa: "Photosynthetic" [in Ukrainian].

Tarasov, N. (2005). Classical dance. School of male performance. St. Petersburg: Publishing house "Lan" [in Russian].

Tsvetkova, L. Yu. (2013). Method of teaching classical dance. Kyiv: AlterPres [in Ukrainian].

Churpita, T. M. (2001). Musical design of the classical dance lesson. – Kyiv: KNUCiM [in Ukrainian].

Published

2018-02-27

Issue

Section

Мистецтвознавство