Impressionist-symbolist components of the stylistic filling of works of V. Barvinsky and M. Kolessa (on the example of the Sonata des-dur of V. Barvinsky and Sonatina of M. Kolessa)

Authors

  • Tatyana Chaban Odessa National Academy of Music A.V. Nezhdanova, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160512

Keywords:

impressionism, symbolism, romanticism, decoration, "soft" neoclassicism, sonata

Abstract

Purpose of the Article. The study concentrates on the identification of stylistic indicators of impressionism and symbolism in the works of Vasyl Barvinsky and Mykola Kolessa, in whose traditionalist pro-romantic orientation we find the elements of the impressionist-symbolist expressiveness within a writing style. The methodology of the study is de-termined by the intonational approach within the framework of B. Asafyev's school in Ukraine, methods of stylistic com-parative and musical hermeneutics are singled out, which allows us to identify in the musical analysis the stylistic fea-tures, which were not previously specified in the characteristic of works of the mentioned authors. Scientific novelty of the research occurs because for the first time in musicology of Ukraine, in the piano compositions of the mentioned com-posers through the analysis were revealed the features of connection with the musical modern in the form of using the means and expressive components of impressionism and symbolism. Conclusions. The analysis of Sonata of Barvinsky and Sonatina of Kolessa is unique in identifying the indicated stylistic components, which gives these works a special kind of "encryption" of revealing national folkloristic features in them, bringing them closer to neoclassicism in its "soft" manifestation, as observed in the work of M. Medtner, M. Ravel, H. Villa -Lobos and other outstanding composers of the twentieth century. As a part of postmodernism, style fixation of which has a neo-symbolist orientation, mentioned appeals to Impressionism-Symbolism are demonstrated in the auditory perception of the composition of Western Ukrainian mas-ters by encouraging appropriate repertory election of performers.

Author Biography

Tatyana Chaban, Odessa National Academy of Music A.V. Nezhdanova

Сandidate of Music History and Music Ethnography Department

References

Гегель Г. "Дух свого времени" Der Geistseines Zeit. Інтернетресурс: "Дух свого времени" Der Geist-seines Zeit. https: // ru.wikipedia.org / wiki / Дух_времени

Горюхіна Н. Еволюція сонатної форми. / Н. Горюхіна. – К. : "Музична Україна", 1973. – 310 с.

Кальмучин-Дранчук Т. Фортепіанна творчість М. Колесси в контексті проблеми виконавської інтерпретації / Т. Кальмучин-Дранчук // Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. –2005. – Вип. VІІІ. – С. 73-80.

Кассу Ж. Энциклопедия символизма: Живопись, графика и скульптура. Литература. Музыка / Ж. Кассу, П. Брюнель, Ф. Клодон и др.; науч.ред и авт.послесл. В.М. Толмачев; пер. с фр. – Москва: Республика, 1999. – 412 с.

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ – ХХ ст. / Л. Кияновська. –

Тернопіль: Астон, 2000. – 339 с.

Кияновська Л. Син століття – Микола Колесса / Л. Кияновська – Львів: ЛДМА ім. М. В. Лисенка., вид-

во НТШ, 2003. – 294 с.

Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии / Е. Маркова. – Одесса: Астропринт, 2012. – 164 с.

Муляр П. Стиль твору і виконавської інтерпретації в аспекті класичного та акласичного у фортепіанному мистецтві: автореф. канд. дис. / П. Муляр. – Одеса, ОНМА ім. А.В. Нежданової, 2009. – 17 с.

Хіль О.М. Тема дитинства-юнацтва як фактор жанрової типології фортепіанного концерту в вітчизняній інструментальній музиці XX століття : дис. кандидата мистецтвознавства / Хіль Олена Михайлівна. – Одеса: ОНМА ім. А.В. Нежданової, 2015. – 155 с.

Hehel H."The Spirit of Your Time" Der Geistseines Zeit. Internet resource: "The spirit of your time" Der Geistseines Zeit. Retrieved from // ru.wikipedia.org / wiki / Spiritoftheday

Horyukhina N. (1973). Evolution of the sonata form. Kyiv: "Muzychna Ukrayina" [in Ukrainian].

Kalmuchyn- Dranchuk, T. (2005). M. Kolessa’s pianoforte work in the context of performance explication problem. Bulletin of the Precarpathian University. Art studies, Vol. VІІІ, 73-80 [in Ukrainian].

Jean Cassou. (1999). Encyclopedia of Symbolism: Painting, Graphics and Sculpture. Lyteratura. Muzyka / Jean Cassou, Pierre Brunel, Francis Claudon. etal.; nauch.redetavt.poslesl. VM Tolmachev; per.sfr. – Moscov: Répub-lique.- 412 c, fig [in Russian].

Kyyanovska, L. (2000). Style evolution of Galician musical culture of the 19th – 20th centuries. Ternopil: As-ton [in Ukrainian].

Kyyanovska, L. (2003). Son of the century – Mykola Kolessa. Lviv: Lviv National Musical Academy named after. M. Lysenko., View of NTSh [in Ukrainian].

Markova, E. (2012). Problems of musical culturology. Odessa: Astroprint [in Ukrainian].

Muliar, P. (2009). The style of the work and performing interpretation in the aspect of classical and aclassical in piano art. Extended abstract of candidate`s thesis. Odessa: ONMA named after A.V. Nezhdanova [in Ukrainian].

Khil, O.M. (2015). The theme of childhood, youth as a genre factor of typology of pianoforte concert in do-mestic instrumental music of the 20th century: dis. PHD. Odesa: ONMA named after A.V. Nezhdanova [in Ukrainian].

Published

2018-02-27

Issue

Section

Мистецтвознавство