Romantic ballets of Petro Chaikovskiy in a representation of Valeriy Kovtun
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162553Keywords:
Valeriy Kovtun, Ukrainian ballet theatre, Petro Chaikovskiy, compositional features of Ukrainian ballet.Abstract
The purpose of the article is to analyze Valeriy Kovtun's work with famous ballets of Chaikovskiy "Sleeping Beauty", "Nutcracker", "Swan lake". Interest to the national ballet heritage, intensified studying of the historical past of national ballet theatre causes the relevance of the scientific research. The methodology of the work involves the use of such cultural science methods as a general-historical method (selection and analysis of material), comparative-historical method (the study of the subject of the article in its various manifestations), analytical method (logical systematization of facts), biographical method (analysis of the way of life). The scientific novelty of the publication is in the demonstration of artistic and compositional features of ballets, made by Valeriy Kovtun on the music of Petro Chaikovskiy. Conclusions. Among all of the artistic and compositional features of choreographic editions of Valeriy Kovtun, we should face preserving the original dancing scores of Petish, and separate performances made by predecessors. In drama escalation of the conflict of good and evil, usage of a largeranchofmasculinedance,thecompositionalharmonyofensembles,emotionallyfullantagonists.
References
ВарзацькаМ. Коштовна краса шедевру /М.Варзацька//Театрально-концертний Київ.–1989.–№20.–С.28.
Воеводин Л. Гармония диалога / Л. Воеводин // Советский балет. – 1986. – №5. – С.20–25.
Забуга В. Повернення балетного шедевру / В. Забуга // Культура і життя. – 1986. – 13 липня. – С.6.
Зорін Я. Майстри класичного танцю / Я. Зорін // Вечірній київ. – 1980. – 29 травня. – С.3.
Кондратюк В. Творчість Валерія Ковтуна в контексті розвитку хореографічного мистецтва України / В. Кондратюк // Молодий вчений. – 2016. – № 11. – С.268–270.
Косенко Ю. Казка про кохання / Ю. Косенко // Вечірній Київ. – 1980. – 26 вересня. – С.4.
Луновська О. Краса і правда – поруч / О. Луновська // Київська правда. – 1986. – 2 вересня. – С.3.
Марковська Т. У новій редакції / Т. Марковська // Культура і життя. – 1989. – 17 вересня. – С.4.
Поліщук Т. “Лілея” для Валерія Ковтуна / Т. Поліщук // День. – 2004. – 21 жовтня. – С.3.
Станішевський Ю. Національний академічний театр опери та балету України імені Т. Шевченка: істо-рія і сучасність / Ю. Станішевський // – К.: Музична Україна, 2002. – 734с.
Станишевский Ю. Украинский балетный театр: история и современность / Ю. Станишевський. – К.: Музична Україна, 2008. – 411 с.
Туркевич В. Хореографічне мистецтво України в персоналіях: Довідник / В. Туркевич. – Київ: Біогра-фічний інститут НАН України, 1999. – 224с.
Цимбал Г. Вічна молодість класики / Г. Цимбал // Молода гвардія. – 1980. – 26 липня. – С.4.
Татаренко М. Специфіка акторського мистецтва в балетному театрі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2014. № 3. К.: Міленіум. С.180-185.
Varzac`ka, M. (1989). Valuable beauty of masterpiece Teatralno-concertny Kyiv, 20, 28 [in Ukrainian].
Voevodyn, L. (1986). Harmony of the dialogue. Sovetskiy balet, 5, 20-25 [in Russian].
Zabuga, V. (1986, 13th of July). Return of a ballet masterpiece. Cultura i juttya, 6 [in Ukrainian].
Zorin, Y. (1980, 29th of May). Masters of the contemporary dance Vechirniy Kyiv, 3[in Ukrainian].
Kondratyuk, V. (2016). Oeuvre of Valeriy Kovtun in context of development choreographic art in Ukraine. Molodiy vcheniy, 11,268-270 [in Ukrainian].
Kosenko,U.(1980,26thofSeptember). Fairy tale about love. VechirniyKyiv, 4 [in Ukrainian].
Lunovs`ka, O. (1986, 2nd of September). Beauty and truth. Kyivs`ka Pravda, 3[inUkrainian].
Markovs`ka, T. (1989, 17th of September). In a new edition. Cultura I juttya, 4[inUkrainian].
Polischuck, T. (2004, 21th of October). "Lilly" for Valeriy Kovtun. Den`, 3 [inUkrainian].
Stanishevskiy, U. (2002). National academic theater of opera and ballet in Ukraine named after Taras Shevchenko – history and modernity Kyiv Muzichna Ukraina [inUkrainian].
Stanishevskiy,U.(2002). Ukrainian ballet theater history and modernity. Kyiv Muzichna Ukraina [in Ukrainian].
Turkevych, V. (1999). Choreographic art of Ukraine in personalities. Kyiv. Biografichny institute NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Cymbal, G. (1980, 26th of July). Eternal youth of classics Moloda gvardiya, 4 [in Ukrainian]
Tatarenko, M. (2014). Specificity of acting in ballet theater. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 3, 180-185 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).