Romantic ballets of Petro Chaikovskiy in a representation of Valeriy Kovtun

Authors

  • Olha Bilash Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162553

Keywords:

Valeriy Kovtun, Ukrainian ballet theatre, Petro Chaikovskiy, compositional features of Ukrainian ballet.

Abstract

The purpose of the article is to analyze Valeriy Kovtun's work with famous ballets of Chaikovskiy "Sleeping Beauty", "Nutcracker", "Swan lake". Interest to the national ballet heritage, intensified studying of the historical past of national ballet theatre causes the relevance of the scientific research. The methodology of the work involves the use of such cultural science methods as a general-historical method (selection and analysis of material), comparative-historical method (the study of the subject of the article in its various manifestations), analytical method (logical systematization of facts), biographical method (analysis of the way of life). The scientific novelty of the publication is in the demonstration of artistic and compositional features of ballets, made by Valeriy Kovtun on the music of Petro Chaikovskiy. Conclusions. Among all of the artistic and compositional features of choreographic editions of Valeriy Kovtun, we should face preserving the original dancing scores of Petish, and separate performances made by predecessors. In drama escalation of the conflict of good and evil, usage of a largeranchofmasculinedance,thecompositionalharmonyofensembles,emotionallyfullantagonists.

Author Biography

Olha Bilash, Kyiv National University of Culture and Arts

Honored Worker of Culture of Ukraine Associate Professor of the Folk and Classical ChoreographyDepartment

References

ВарзацькаМ. Коштовна краса шедевру /М.Варзацька//Театрально-концертний Київ.–1989.–№20.–С.28.

Воеводин Л. Гармония диалога / Л. Воеводин // Советский балет. – 1986. – №5. – С.20–25.

Забуга В. Повернення балетного шедевру / В. Забуга // Культура і життя. – 1986. – 13 липня. – С.6.

Зорін Я. Майстри класичного танцю / Я. Зорін // Вечірній київ. – 1980. – 29 травня. – С.3.

Кондратюк В. Творчість Валерія Ковтуна в контексті розвитку хореографічного мистецтва України / В. Кондратюк // Молодий вчений. – 2016. – № 11. – С.268–270.

Косенко Ю. Казка про кохання / Ю. Косенко // Вечірній Київ. – 1980. – 26 вересня. – С.4.

Луновська О. Краса і правда – поруч / О. Луновська // Київська правда. – 1986. – 2 вересня. – С.3.

Марковська Т. У новій редакції / Т. Марковська // Культура і життя. – 1989. – 17 вересня. – С.4.

Поліщук Т. “Лілея” для Валерія Ковтуна / Т. Поліщук // День. – 2004. – 21 жовтня. – С.3.

Станішевський Ю. Національний академічний театр опери та балету України імені Т. Шевченка: істо-рія і сучасність / Ю. Станішевський // – К.: Музична Україна, 2002. – 734с.

Станишевский Ю. Украинский балетный театр: история и современность / Ю. Станишевський. – К.: Музична Україна, 2008. – 411 с.

Туркевич В. Хореографічне мистецтво України в персоналіях: Довідник / В. Туркевич. – Київ: Біогра-фічний інститут НАН України, 1999. – 224с.

Цимбал Г. Вічна молодість класики / Г. Цимбал // Молода гвардія. – 1980. – 26 липня. – С.4.

Татаренко М. Специфіка акторського мистецтва в балетному театрі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2014. № 3. К.: Міленіум. С.180-185.

Varzac`ka, M. (1989). Valuable beauty of masterpiece Teatralno-concertny Kyiv, 20, 28 [in Ukrainian].

Voevodyn, L. (1986). Harmony of the dialogue. Sovetskiy balet, 5, 20-25 [in Russian].

Zabuga, V. (1986, 13th of July). Return of a ballet masterpiece. Cultura i juttya, 6 [in Ukrainian].

Zorin, Y. (1980, 29th of May). Masters of the contemporary dance Vechirniy Kyiv, 3[in Ukrainian].

Kondratyuk, V. (2016). Oeuvre of Valeriy Kovtun in context of development choreographic art in Ukraine. Molodiy vcheniy, 11,268-270 [in Ukrainian].

Kosenko,U.(1980,26thofSeptember). Fairy tale about love. VechirniyKyiv, 4 [in Ukrainian].

Lunovs`ka, O. (1986, 2nd of September). Beauty and truth. Kyivs`ka Pravda, 3[inUkrainian].

Markovs`ka, T. (1989, 17th of September). In a new edition. Cultura I juttya, 4[inUkrainian].

Polischuck, T. (2004, 21th of October). "Lilly" for Valeriy Kovtun. Den`, 3 [inUkrainian].

Stanishevskiy, U. (2002). National academic theater of opera and ballet in Ukraine named after Taras Shevchenko – history and modernity Kyiv Muzichna Ukraina [inUkrainian].

Stanishevskiy,U.(2002). Ukrainian ballet theater history and modernity. Kyiv Muzichna Ukraina [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1999). Choreographic art of Ukraine in personalities. Kyiv. Biografichny institute NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Cymbal, G. (1980, 26th of July). Eternal youth of classics Moloda gvardiya, 4 [in Ukrainian]

Tatarenko, M. (2014). Specificity of acting in ballet theater. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium, 3, 180-185 [in Ukrainian].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство