Велика танцювальна форма як основа драматургічного контрасту (на прикладі опери "Іван Суса-нін" М. Глінки)

Автор(и)

  • Tetiana Kaznacheieva Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162631

Ключові слова:

танець, опера, велика танцювальна форма, драматургія опери, полонез, краков'як, вальс, мазурка.

Анотація

Мета. У статті розглядається вплив танцювальних жанрів на формування основ драматургічного контра-сту оперної композиції. Дослідження музично-драматургічних принципів опери "Іван Сусанін" М. Глінки, що розви-ває історичну тему в оперному жанрі, дає можливість проаналізувати низку питань, безпосередньо пов'язаних із зазначеною проблемою. Методологія. Застосовані методи системного, історичного і теоретичного аналізу, що дає змогу висвітлити специфіку великої танцювальної форми в контексті драматургії оперного твору. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні цілісної предметно-методологічної основи аналізу особливостей вті-лення танцювальних жанрів в опері завдяки застосуванню поняття великої танцювальної форми. Висновки. Проаналізовані танцювальні епізоди опери "Іван Сусанін" М. Глінки дають змогу констатувати, що велика танцю-вальна форма є основою драматургічного конфлікту опери. Модель драматургічної функції танцю, яка використо-вується для характеристики образів дії та контрдії, свідчить про безпосередній зв'язок танцювальних жанрів із драматургією опери та їх безсумнівний вплив на формування загальної концепції багатопланової єдності твору.

Біографія автора

Tetiana Kaznacheieva, Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової

кандидат мистецтвознавства, в. о. доцента кафедри загально-го та спеціалізованого фортепіано

Посилання

Бэлза И. Ф. Полонез / И. Ф. Бэлза // Музыкальная энциклопедия / гл. ред. Ю. В. Келдыш. – М.: Советская энциклопедия, 1973.– Т. 4. – 1978. – С.368–369.

Казначеєва Т. О. Драматургічні функції танцю в західноєвропейській опері (від Я. Пері до Х. В. Глю-ка) / Т. О. Казначеєва // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. К.: Міленіум, 2017. № 3. С.98–102.

Лист Ф. Ф. Шопен / Ф. Лист. – М.: Музгиз, 1956. – 428с.

Мороз З. П. Проблема конфлікту в драматургії: Нариси з історії реалістичної драми другої половини XIX ст. / З. П. Мороз. – К.: Радянський письменник, 1961. –460с.

Рощенко О. Г. Міфологема пошуків раю у національному оперному міфі Лисенка – Старицького "Та-рас Бульба" / О. Г. Рощенко // Музичне мистецтво і культура : науковий вісник : [зб. наук. праць / Одес. нац. муз. академія ім. А. В. Нежданової ; гол. ред. О. В. Сокол] – Одеса: Астропринт, 2012. – Вип. 15. – С.8–24.

Сарапин В. Просвітницькі модуси драматургії Івана Котляревського / В. Сарапин. // Вісник Львівсько-го університету. Серія філол. Львів: 2008. – Вип. 44. – Ч. 1. – С.272–280.

Ставицький О. Ф. Українська драматургія початку ХХ століття / О. Ф. Ставицький. К.: Наукова думка, 1964. – 128с.

Ярустовский Б. М. Драматургия русской оперной классики. Работа русских композиторов-классиков над оперой / Б. М. Ярустовский. – М.: Государственное музыкальное издательство. – 1953. – 405с.

Belza, I. F. (1978). Polonaise. Music Encyclopedia. Vols. 4. Yu V. Keldysh (Eds.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].

Kaznacheieva, T. (2017) Drama function of a dance in the West-European opera (from J. Peri to Ch. V. Gluck) Vіsnik Natsіonalnoi akademії kerіvnikh kadrіv kulturi і mistetstv. Kyiv: Mіlenіum, 3, 98 – 102 [in English].

List, F. (1956). Chopin. Moscow: Muzgiz [in Russian].

Moroz, Z. P. (1961). The problem of conflict in drama: Essays on the history of realistic drama of the second half of the XIX century. Kyiv: Radyanskiy pismennik [in Ukrainian].

Roschenko, O. G. (2012). Mythologema of the search for paradise in the national opera myth of Lysenko – Starytsky"TarasBulba"O.V.Sokol(Eds.),Musicartandculture(issue15),(pp.8-24).Odessa:Astroprint [in Ukrainian].

Sarapyn, V. (2008). Educational mods of Ivan Kotlyarevsky's drama. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filol. Lviv : 44, Р. 1, 272 – 280 [in Ukrainian].

Stavytskyi, O. F. (1964). Ukrainian drama of the early ХХ century. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Yarustovskiy, B. M. (1953). Dramaturgy of Russian opera classics. The work of Russian composers-classics of the Opera. Moscow: Gosudarstvennoe muzyikalnoe izdatelstvo [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство