Repertoire of ballet theaters of ukraine and the world: comparative analysis

Authors

  • Alina Pidlypska Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162725

Keywords:

the repertoire of ballet theaters, ballet, ballet theater, repertoire, choreography, dance

Abstract

Purpose of the article is to identify the general and various in the formation of the repertoire of ballet theaters in Ukraine and the world. Methodology. The methodology of the research consists in the application of analysis and synthesis, a comparative method, which enabled us to conduct a scientifically objective study. Scientific novelty. The scientific originality of the work is to identify the basic principles of building a repertoire of ballet theaters in Ukraine and the world, common and distinctive features; the introduction into scientific circulation of information on the collection of ballet theaters in Ukraine and the world. Conclusions. The problem of modern Western theater in the reproduction of sizeable academic ballet forms is the discrepancy between aesthetic and style features, which leads to a loss of creative content. You can see the presence of the performances of the "classical heritage" in the repertoire of the leading ballet theaters of the world, but each has its own: in Ukraine - multi-act academic performances by M. Petipa, L. Ivanov, ballets of national themes; in the American Ballet Theater - the works of J. Balanchine, in the Royal Ballet of Great Britain - the ballets of F. Ashton and K. Macmillan. The absence of nationally painted works in the ballet theaters of the world is stated. A significant proportion of ballets was noted with the means of modern choreography, as well as the presence of works by invited choreographers in the repertoire of Western theaters. But some progress has already been made on the way of modernizing the national ballet repertoire, which is to a large extent contributed to the work of Radu Poklitaru with the "Kiev modern-ballet." The Western Ballet Theater adheres to the "theater for all" policy; the domestic one is focused on a limited circle of "ballet" audiences. The evolution of ballet art is not an absolute replacement of old forms by new ones, in parallel performances of various artistic and style directions of choreography continue toexist.

Author Biography

Alina Pidlypska, Kyiv National University of Culture and Arts

Candidate of Art History (PhD in Art History), Associate Professor of the Folk Choreography Department

References

Булат П. Балет живой и мертвый: как устроен театральный репертуар в Украине и в мире. Українська правда. 2017. 20 березня. URL: http://life.pravda.com.ua/culture/2017/03/20/223214/ (дата звернення: квітень 2018).

Власенко Г. Театральный сезон в Сан-Франциско. URL:: http://kstati.net/teatralnyj-sezon-v-san-frantsisko/ (дата звернення: березень 2018)

Коваленко Є. Балетне мистецтво Національної опери України 1991–2015 років: виконавські тради-ції,творчі постаті, вистави: автореф. дис… канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.02 «Театральне мистецтво» / Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ, 2017. 23с.

Коваленко Е. И. Интерпретация театрального текста. «Баядерка» Л. Минкуса в Национальной опере Украины. Мова і культура.(Науковийжурнал). Київ: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2013. Вип. 16.Т.VI(168).С.20–27.

Модестов В. С. Мировой балетный репертуар. Краткий иноязычно-русский и русско-иноязычный словарь-справочник названий балетов и других музыкально-хореографических произведений. Москва: Редакция журнала «Балет», 2007. 320с.

Петрик О. Балетний театр України у соціокультурній ситуації сьогодення. Вісник Львівського національного університету. Серія мистецтвознавство. 2012. Вип. 11. С.267–275.

Підлипська А. М. Репертуар балетного театру України кінця ХХ – початку ХХІ століття: типологія та проблеми. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2017. №36. С.86–93.

Репертуар. Энциклопедический словарь Ф. А. Брокгауза и И. А. Ефрона. С.-Пб. : Брокгауз-Ефрон, 1890–1907. URL: http://www.brocgaus.ru/text/085/054.htm (дата звернення: квітень 2018)

Станішевський Ю. О. Національна опера України 2001–2011. Київ: Музична Україна, 2011. 304с.

Суриц Е. Балет и танец в Америке: очерки истории. Екатеринбург: Издательство Уральского универ-

ситета, 2004. 392с.

American Ballet Theatre, ABT. URL: http://www.abt.org/ (дата звернення: квітень 2018)

Opéra de Paris, Grand Opéra. URL: https://www.operadeparis.fr/en (дата звернення: квітень 2018)

Royal Opera House, Covent Garden. URL: http://www.roh.org.uk/ (дата звернення: квітень 2018)

San Francisco Ballet. URL: https://www.sfballet.org/seniorrush (дата звернення: квітень 2018)

Bulat, P. (2017). Ballet alive and dead: how is the theatrical repertoire in Ukraine and the world. Ukrainska pravda, March 20th. Retrieved from http://life.pravda.com.ua/culture/2017/03/20/223214/ [in Russian].

Vlasenko, G. (2017). Theater Season in San Francisco. Retrieved from http://kstati.net/teatralnyj-sezon-v-san-frantsisko/ [in Russian].

Kovalenko, E.I. (2017). Ballet Art of the National Opera of Ukraine in 1991–2015: performing traditions, creative figures, plays. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kovalenko, E.I. (2013). Interpreting the theatrical text. "La Bayadere" by L. Minkus at the National Opera of Ukraine. Mova i kul`tura, 16, 20–27 [in Russian].

Modestov, V.S. (2007). World Ballet Repertoire. Short foreign-language-Russian and Russian-speaking dictionaryofnamesofballetsandothermusical-choreographicworks.Moscow:Redakcijazhurnala«Balet» [in Russian].

Petryk, O. (2012). Ballet Theater of Ukraine in the socio-cultural situation of the present. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia mystetstvoznavstvo, 11, 267–275 [in Ukrainian].

Pidlypska, A.M. (2017). Repertoire of the Ballet Theater of Ukraine, the end of the XX – the beginning of the

XXI century: typology and problems. Visnyk KNUKiM. Seriia «Mystetstvoznavstvo», 36, 86–93 [in Ukrainian].

Repertoire. (1890–1907). Encyclopaedic dictionary of F.A. Brockhaus and I.A. Efron. St. Petersburg: Brokgauz-Efron. Retrieved from http://www.brocgaus.ru/text/085/054.htm [in Russian].

Stanishevskyi ,Yu.O. (2011). National Opera of Ukraine 2001-2011. Kiev: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Suric, E. (2004). Ballet and dance in America: essays of history. Ekaterinburg: Izdatel'stvo Ural'skogo universiteta [in Russian].

American Ballet Theatre, ABT. (2018). Retrieved from доступу : http://www.abt.org/ [in English].

Opéra de Paris, Grand Opéra. (2018). Retrieved from https://www.operadeparis.fr/en [in English].

Royal Opera House, Covent Garden. (2018). Retrieved from http://www.roh.org.uk/ [in English].

San Francisco Ballet. (2018). Retrieved from https://www.sfballet.org/seniorrush [in English].

Published

2018-04-24

Issue

Section

Мистецтвознавство