THE MALE VOCAL ENSEMBLE "BREVIS" OF VINNYTSIA COLLEGE OF CULTURE AND ARTS NAMED AFTER M. D. LEONTOVYCH: ITS CREATIVITY AND VALUE FOR THE DEVELOPMENT OF VOCAL ART OF VINNYTSIA REGION
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162739Keywords:
the vocal ensemble "Brevis", vocal art, creative activity, repertoire, performersAbstract
Purpose of Research. The purposes of the article are to determine the features of creative activity and to generalize the artistic achievement soft hevocal ensemble "Brevis" of Vinnytsia college of Culture and Arts named after M. D. Leontovych. Methodology. The methodology is based on such scientific methods as analysis, synthesis, comparison, generalization and the systematical and practical approaches. The methodological approach allows to analyze the creative principles of the all-male a cappella group "Brevis" and to find out its contribution to the development of vocal art of Vinnytsia region and Ukraine. It also gives an opportunity to characterize the features of creative activity of the mentioned ensemble. Scientific Novelty. The scientific novelty of work consists in the complete study of the theoretical and practical heritage of the Ukrainian vocal ensembles, the analysis of their artistic experience and the determination of the role of the local vocal groups in the development of vocal art. Conclusions. The author underlines the important role of the ensemble "Brevis" creativity for the development and popularization of vocal art in Vinnytsia region and Ukraine. The creative peculiarities of the of the vocal ensemble "Brevis" are the active musical education, participation in numerous musical performances, concerts, festivals and competitions, promotion of the Ukrainian traditional songs and contemporary vocal compositions, the genre-stylish variety of repertoire and the high-level of vocal performing.
References
Антонюк В.Г. Вокальна педагогіка (сольний спів): підручник/ В.Г.Антонюк.– К.:ЗАТ"Віпол",2007.–174с.
Гнидь Б. Історія вокального мистецтва / Б. Гнидь. – К.: НМАУ, 1997. – 318с.
Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра мис-тецтвознавства: спец.: 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Н. Є. Гребенюк. – К., 2000. – 39с.
Дмитриев Л. Б. Основы вокальной методики: учеб. пос. / Л. Б. Дмитриев. – М., 1968. – 676с.
Жайворонок Н. Б. Музичне виконавство як феномен музичної культури: автореф. дис. на здобуття наук. сту-пеняканд. мистецтвознавства: спец.:17.00.01"Теорія та історія культури" /Н.Б.Жайворонок.–К.,2006.–19с.
З чистих голосів вінницького ансамблю "Бревіс" розпочнеться фестиваль "Барви музики" // Моя Вінниця. – 2016. Електронний ресурс: http://www.myvin.com.ua/ru/news/culture/40401.html
Інтерв’ю з керівником чоловічого вокального ансамблю "Бревіс" Вінницького училища культури і мис-тецтв ім. М. Д. Леонтовича Ярославом Кушкою від 25.10.2017. – Аудіо-запис і текст зберігаються в особистому архіві Сідлецької Т. І.
Інтерв’ю з керівником чоловічого вокального ансамблю "Бревіс" Вінницького училища культури і мис-тецтв ім. М. Д. Леонтовича Максимом Дзівалтівським від 10.11.2017. – Аудіо-запис і текст зберігаються в особис-тому архіві Сідлецької Т.І.
Колодуб І. Питання теорії вокального мистецтва / І. Колодуб. – Харків: Промінь, 1999. – 119с.
Львов М. Из истории вокального искусства / М. Львов. – М.: Музгиз, 1964. – 228с.
50 років Вінницькому училищу культури і мистецтв ім. М. Д. Леонтовича. – Вінниця: ДП "Державна картографічна фабрика", 2008. – 176с.
Стахевич О. Г. З історії вокально-виконавських стилів та вокальної педагогіки: навч. пос. / О. Г. Ста-хевич. – Вінниця: Нова книга, 2013. – 176с.
Философский энциклопедический словарь / [гл. ред.: Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев, В. Г. Панов ]. – М: Советская энциклопедия, 1983. – 840с.
Кавун В. Музично-театральне мистецво України першої половини XIX ст.: історико-аналітичний під-хід. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2013.С.167-171.
Antonyuk, V. G. (2007). Vocal Pedagogic (solo singing). Kyiv: ZAT "Vipol" [in Ukrainian].
Hnyd, B. (1997). History of vocal art. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].
Grebenyuk, N. Ye. (2000). Vocal performance creativity. Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Dmytryev, L. B. (1968). Bases of vocal methodology. Moscow [in Russian].
Zhayvoronok, N. B. (2006). Musical rendition as a phenomenon of musical culture. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Clean voices of "Brevis" vocal group open the musical festival "Barvy Muzyky (The Colors of Music)" (2016). Moia Vinnytsia. Retrieved from http://www.myvin.com.ua/ru/news/culture/40401.html
Interview with Yaroslav Kushka, and the first head and vocal teacher of the vocal ensemble "Brevis" of Vinnytsia college of Culture and Arts named after M. D. Leontovych from 25.10.2017. (2017). Audio-record and text from Tetyana Sidletska private archive [in Ukrainian].
Interview with Maxym Dzivaltivsky, the present head and vocal teacher of the vocal ensemble "Brevis" of Vinnytsia college of Culture and Arts named after M. D. Leontovych from 10.11.2017. (2017). Audio-record and text from Tetyana Sidletska private archive [in Ukrainian].
Kolodub, I. (1999). Issue of theory of vocal art. Kharkiv: Promin [in Ukrainian].
Lvov, M. (1964). From history of vocal art. Moscow: Muzhyz [in Russian].
50 years of Vinnytsia College of Culture and Arts named after M. D. Leontovych (2008). Vinnytsia: DP "Derzhavna kartohrafichna fabryka" [in Ukrainian].
Stakhevych, O. H. (2013). From history of vocal-performing styles and vocal pedagogics. Vinnytsia: Nova knyha [in Ukrainian].
Philosophical encyclopedic dictionary (1983). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Kavun, V. (2013). Musical and theatrical art of Ukraine in the first half of the XIX century: historical and analytical approach.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).