Innovations in education: the socio-cultural dimension

Authors

  • Nataliia Shust National Aviation University, Ukraine
  • Nataliia Filyk National Aviation University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166895

Keywords:

the socio-cultural dimension, sustainable development, innovation, education, higher education, social responsibility, intercultural understanding, civic involvement, purposeful change.

Abstract

This purpose of the article of the work is in actualization and systematization of social paradigm of education as one of the most important factors and conditions of formation of identity in society. It is important that education was of high quality and meet a certain level of development, its basic cultural values. Education should also play a key role in establishing the facts, on the basis of which conducted public debates and accepted the important government decisions. The methodology of the study is a set of methods and techniques of scientific knowledge, to explore the development and feature of innovation in education. The sociological method that was used in the study, provides a real socio-cultural paradigm of the problem. Using a systematic logical method that was used during the study, the analysis of analytical materials and defined the field of apparatus. The scientific novelty of this paper is consideration of innovation and innovative processes in education as a social and cultural phenomenon, which is based on cultural traditions, taking into account the achievements of the society in general and education in particular. In the context of these transformations that are already in place in Ukraine, and still will be, there is a need for integration of education in the international community, in international projects and cooperation with international organizations. Conclusions. In order to create a society of sustainable development is necessary to develop a policy that encourages institutions of higher education to fulfill its social responsibility to support them in this, and to promote a more united and inclusive society through improvement intercultural understanding, civic participation and ethical consciousness, as well as equitable access to higher education. Moreover, the improvement of management systems-industry to a greater extent through the introduction of innovations, with innovations and consist of real changes in society. In other words, innovation is the "cells" of the controlled development of the targeted changes.

Author Biographies

Nataliia Shust, National Aviation University

Doctor of Sociology, Professor, Professor of the Department of Civil Law and the Procceding

Nataliia Filyk, National Aviation University

PhD in Law, Associate professor, Professor of the Department of Civil Law and the Procceding

References

Паризьке Комюніке. Париж, 25 травня 2018 https://mon.gov.ua/storage/.../paris-communiqueenue2018.pdf

Шуст Н.Б. Наука в освітній діяльності: шляхи до здобуття якісної освіти. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право». 2010. № 1(15).

Скиба М. Майбутнє університетів – до чого готуватися українським вишам? Українська правда. 2018. 5 грудня.

Рубин Э. Реформировать высшее образование сами университеты не могут. Это тупиковый путь. Українська правда. 2018.12 березня.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII, станом на 01.08.2018. (Дата звернення: 01.08.2018) Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004.

Реформа освіти і науки як засіб проти кризи. Освіта ua. Вища освіта в Україні. 2015.7 травня.

Клімова Г. П. Інноваційний розвиток вищої освіти України: методологічний аспект аналізу. Право та інноваційне суспільство. 2013. №1.

Інновації у вищій освіті: актуальні аспекти: робоча програма і методичні рекомендації до вивчення дисципліни / Упорядкування і загальна редакція І.В. Артьомова. Ужгород: ДВНЗ «Ужгородський національний університет». 2016. 212с.

Шуст Н.Б. Компетенції – основа поступального розвитку освіти. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право». 2010. № 1 (14). С.86-89.

Іванова С. Інновації в освіті та проблеми реформування системи вищої освіти в аспекті євроінтеграції України. Інтернет-освіта-наука. 2016. С. 200-202.

7 українських вишів увійшли в рейтинг найкращих у світі. Але радіти немає чому? Українська правда. 2018. 14 листопада.

Михайленко О. Блейон Т. Навчальні моделі свободи. Освітня політика. Портал громадських експертів. 2017. 8 березня.

Shaping the Future of Education, Gender and Work. https://www.weforum.org/system-initiatives/shaping-the-future-of-education-gender-and-work.

Paris Communique.(2018) Paris. May 25. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/.../paris-communiqueenue2018.pdf.

Shust, N. (2010) Science in Еducational Activity: Pathways to Quality Education / Proceeding of the National Aviation University. Series: Legal Messenger "Air and Space Law”.No.1(15)[in Ukrainian].

Skiba M. (2018). Future Universities – What to Prepare for Ukrainian Universities? Ukrayinska Pravda, 5 Decem-ber.Retrieved from :https://life.pravda.com.ua/columns/2018/12/5/234458/?fbclid=IwAR3W6jOuPWSU1x2a7QqGs6hb7tL_9F-jpz1B3pAuVD1QKDAasjjQ_SQ0ghk [in Ukrainian].

Rubin Э. Universitety can not reform higher education. It’s a dead end. Ukrayinska Pravda. 2018.12 March. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/columns/2018/03/12/229464/ [in Ukrainian].

Law of Ukraine On Higher education from 01.07.2014 № 1556-VII] (2014, August 1). Vedomosty of Verkhovna Rada, 37-38, ar.2004[in Ukrainian].

The reform of the education and science as a way against the crisis. Osvita ua.Vuscha osvita. 2015.7 may. Retrieved from http://osvita.ua/vnz/46908/ [in Ukrainian].

Climova G.(2013) Innovative development of higher education in Ukraine: methodological aspect of the analysis. Pravo ta Innovative society,1. Retrieved from http://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2013/04/Klimova.pdf [in Ukrainian].

Artyomova. I. (Eds.). (2016). Innovation in higher education: current aspects: the working of programm and guidelines for discipline. Arrangement and general editorial – Uzhgorod: the Uzhhorod National University, 212 [in Ukrainian].

Shust N. (2010) Competence is the Foundation of the progressive development of Education / Proceeding of the National Aviation University. Series: Legal Messenger "Air and Space Law”. No.1(14),86-89 [in Ukrainian].

Ivanova S.(2016) Innovations in education and reforming the system of higher education in terms of integration. Internet-Education-Science).2016.200-202. Retrieved from http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/13366/200-202.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

7 Ukrainian universities reached entered the rating of the best in the world. But nothing to rejoice? Ukrayinska Pravda. 2018. 14 November. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/society/2018/11/14/234167/ [in Ukrainian].

Mikhailenko О. Blejon Т.(2017) Learning Model freedom. Навчальні моделі свободи. Osvitnya polituka.Portal gromadski ecspertov. 2017. 8 березня. Retrieved from http://education-ua.org/ua/articles/928-navchalni-modeli-svobodi[in Ukrainian].

Shaping the Future of Education, Gender and Work. [Electronic resource]. – Access mode : https://www.weforum.org/system-initiatives/shaping-the-future-of-education-gender-and-work.

Published

2019-01-22

Issue

Section

Культурологія