Vocal Culture of Music Art Teachers: integration of the experience of China and Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167013Keywords:
musical art, vocal culture, vocal performance, teacher of musical art, national traditionsAbstract
The purpose of the study is to provide theoretical substantiation of the methods of forming the vocal culture of future teachers of musical art, taking into account Ukrainian and Chinese traditions. Research methodology. To achieve the purpose of the research, a set of theoretical and empirical methods is used: analysis of philosophical, pedagogical, methodological and art studies, normative documents, as well as practical experience of teachers of higher musical pedagogical institutions in order to determine the level of theoretical and practical solving of research intelligence problems. The scientific novelty of the article is that for the first time the essence and methods of forming the vocal culture of the teacher of musical art have been analyzed on the basis of integration of traditions and creative practices of China and Ukraine. Conclusions. Mutually enriching the cultural ties of different peoples of the world makes it possible to develop the art of singing more effectively, which is its ability to ensure the harmony of intellectual, emotional development of the individual; to promote improvement of all its essential forces, qualities and various abilities, processes of thinking and creative activity, growth of internal potential; to develop her cognitive and creative activity, emotional sensitivity, aesthetic needs and tastes; to stimulate the aspiration for self-perfection. Vocal culture is based on the best unique traditions of national performing skill, the mastery of which allows it to transfer it to the conditions of singing students' training and laying the foundations of their vocal culture. One of the most important criteria for the formation of vocal culture is determined by the degree of formation of a positive emotional and motivational attitude towards singing and the degree of the formation of professional knowledge and the ability to operate vocal techniques (artistic erudition, knowledge of cultural and vocal, in particular, national traditions).
References
Антонюк В.Г. Вокальна педагогіка (сольний спів): підручник. Київ: ЗАТ Віпол, 2007. 173 с.
Антонюк В. Г. Традиції української вокальної школи : Микола Кондратюк : наукове дослідження : моногр. Київ: Укр. ідея, 1998. 148 с.
Вей Лімін. Культурні традиції у підготовці китайських студентів до співацької діяльності //Національно-культурний простір України ХХІ ст.: стан і перспективи» Київ: НАКККіМ, 2010. С. 339 - 344.
Вей Лімін. Формування вокальної культури студентів інститутів мистецтв на засадах художньо-мистецьких традицій //Молодь і ринок: щоквартальний науково-педагогічний та економічний журнал Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: ДДПУ, 2011. Вип. № 10 (81) С. 159-163.
Гнидь Б. П. Історія вокального мистецтва: Підручник. Київ : НМАУ, 1997. 320 с.
Гребенюк Н. Є. Вокально-виконавська творчість : автореф. дис. ...д-ра мистецтвознавства : спец. 17.00.03 - муз. мистецтво; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2000. 40 с.
Дрожжина Н. В. Вокальне виконавство в системі музичного мистецтва естради : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 муз. мистецтво; Харків. держ. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2008. 16 с.
Кулаковский Л. В. Песня, ее язык, структура, судьбы : (на материале рус. и укр. нар., совет. массовой песни). Москва : Совет. композитор, 1962. 343 с.
Прохорова Л. Українська естрадна вокальна школа. Вінниця: Нова кн., 2006. 384 с.
Саркисян А.О. О некоторых вопросах вокального искусства //Вопросы вокальной педагогики: статьи и очерки. Москва : Госмузиздат, 1964. Вып. 1. С. 9–29.
Antoniuk V.H. (2007). Vokalna pedahohika (solnyi spiv): Kyiv: ZAT Vipol [in Ukrainian].
Antoniuk V. H. (1998). Tradytsii ukrainskoi vokalnoi shkoly : Mykola Kondratiuk : naukove doslidzhennia : monohr. Kyiv: Ukr. Ideia [in Ukrainian].
Vei Limin. (2010). Kulturni tradytsii u pidhotovtsi kytaiskykh studentiv do spivatskoi diialnosti //Natsionalno-kulturnyi prostir Ukrainy KhKhI st.: stan i perspektyvy» Kyiv: NAKKKiM, 339 – 344 [in Ukrainian].
Vei Limin. (2011). Formuvannia vokalnoi kultury studentiv instytutiv mystetstv na zasadakh khudozhno-mystetskykh tradytsii //Molod i rynok: shchokvartalnyi naukovo-pedahohichnyi ta ekonomichnyi zhurnal Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Drohobych: DDPU, 10 (81), 159-163 [in Ukrainian].
Hnyd B. P. (1997). Istoriia vokalnoho mystetstva: Pidruchnyk. Kyiv : NMAU [in Ukrainian].
Hrebeniuk N. Ye. (2000) Vokalno-vykonavska tvorchist : avtoref. dys. ...d-ra mystetstvoznavstva : spets. 17.00.03 - muz. mystetstvo; Nats. muz. akad. Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv [in Ukrainian].
Drozhzhyna N. V. (2008). Vokalne vykonavstvo v systemi muzychnoho mystetstva estrady : avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznavstva : spets. 17.00.03 muz. mystetstvo; Kharkiv. derzh. un-t mystetstv im. I.P. Kotliarevskoho. Kharkiv [in Ukrainian] [in Ukrainian].
Kulakovskyi L. V. (1962). Pesnia, ee yazyk, struktura, sudby : (na materyale rus. y ukr. nar., sovet. massovoi pesny). Moskva : Sovet. Kompozytor [in Russian].
Prokhorova L. (2006). Ukrainska estradna vokalna shkola. Vinnytsia: Nova kn. [in Ukrainian].
Sarkysian A.O. (1964). O nekotorykh voprosakh vokalnoho yskusstva. Voprosy vokalnoi pedahohyky: staty y ocherky. Moskva : Hosmuzyzdat, 1, 9–29 [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).