УКРАЇНСЬКИЙ ІКОНОСТАС: ВІД ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ КОНСТРУКЦІЇ ДО АРХІТЕКТУРНОЇ РАМИ

Автор(и)

  • Svitlana Olianina Видавничо-поліграфічний інститут НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського», Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167036

Ключові слова:

іконостас, архітектурна рама, аркатура, смисл.

Анотація

Мета дослідження: виявити чинники, що вплинули на процес трансформації середньовічного тяблового іконостаса на іконостас – архітектурну раму, якою він стає на межі XVI–XVII ст. Методологія дослідження спирається на компаративний та іконологічний методи, які дозволяють виявити правила побудови, комбінацій і взаємодії між структурними елементами архітектурно-декоративної рами українських іконостасів XVII ст., визначити ідеологічні джерела формування такої образної системи і встановити її смисли. Наукова новизна роботи пов’язана з розширенням уявлень про процес розвитку українського іконостаса. Серед основних джерел, які вплинули на формування його нового вигляду на межі XVI–XVII ст., визначені грецька традиція організації вівтарних огорож і латинська традиція обрамлення релігійного образу, яка з’явилася в західноєвропейському мистецтві доби Ренесансу. Висновки. Створення нової концепції українського іконостаса на стику двох традицій було реакцією на суспільно-політичний контекст доби. Введення в український іконостас обрамлень і перетворення його на початку XVII ст. на архітектурну раму, дає підставу розглядати цю трансформацію як ідеологічний проект. Нова конструкція українського іконостаса, завдяки введенню аркатури в верхньому ярусі й розмаїтому декоруванню всіх поверхонь, відсилала до аналогічної організації іконостасів Балкан, і, особливо, іконостасів Афона. В умовах становлення греко-католицької Церкви така конструкція іконостаса була візуальним маркером конфесійної ідентичності православного українського храму. Водночас одним із завдань збільшення просторової глибини іконостаса могло бути бажання посилити емоційне враження від його нового архітектурного образу. Використання монументальних об’ємних конструкцій для впливу на свідомість вірян – прийом, що широко використовувався католицьким мистецтвом того часу.

Біографія автора

Svitlana Olianina, Видавничо-поліграфічний інститут НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського»

кандидат архітектури, доцент, доцент кафедри графіки

Посилання

Александрович В. С. Мистецтво другої половини XVI – початку XVII ст. Образотворче мистецтво: Скульптура. Історія українського мистецтва: у 5 т. Київ : НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2011. Т. 3. С. 71–98.

Барт Р. От произведения к тексту. Избранные работы. Семиотика. Поэтика: Пер. с фр. Москва: Прогресс, 1989. С.413–423.

Бусева-Давыдова И. Л. Русский иконостас XVII века: генезис типа и итоги эволюции. Иконостас. Происхождение – Развитие – Символика. Москва: Прогресс-Традиция, 2000. С. 621–650.

Војводић Д. Деизисни чин из Пиве. Прилог проучавању иконостаса и иконописа у пивском манастиру. Зограф. 2014. № 38. С. 203–220.

Димитрій (Ярема), патріарх. Іконопис Західної України ХІІ–XV ст. Львів : Друкарські куншти, 2005. 508 с.

Драган М. Українська декоративна різьба ХVІ–ХVІІІ ст. Київ : Наукова думка, 1970. 203 с.

Живов В. М. Разыскания в области истории и предыстории русской культуры. Москва : ЯСК, 2002. 758 с.

Ісаєвич Я. Найдавніший історичний опис Львова. Жовтень. 1980. № 10. С. 105–114.

Поповска-Коробар В. Иконостасот на бигорскиот манастир во XVI–XVII век. Patrimonium. MK. Скопjе. 2014. №. 12. С. 243–259.

Ћоровић-Љубинковић М. Дуборезни иконостаси ХVII века на Светој Гори. Хиландарски зборник. Беогрaд, 1966. Т. I. С. 121–134. Сл. 2–9.

Ћоровић-Љубинковић М. Средњевековни дуборез у источним областима Jyгославије. Београд : Naučno delo. 1965. 263 c.

Лазарев В. Н. Живопись и скульптура Новгорода. История русского искусства. В 13 т. Москва: Изд-во АН СССР, 1954. Т. II. С. 72–283.

Свєнціцький І. Іконопись Галицької України XV–XVI віків. Львів : Печатня оо. Василіян, 1928. 100 с.

Тарасов О. Ю. Рама и образ. Риторика обрамления в русском искусстве. М.: Прогресс-Традиция, 2007. 448 с.

Konstantynowicz J. B. Ikonostasis. Studien und Forschungen. Erster Band. Lwуw (Lemberg): Buchhandlung der Ševchenko Geselschaft der Wissenschaften. 1939. Bd. 1. 275 s.

Aleksandrovych, V. (2011). Mystectvo drugoi polovyny XVI – pochatku XVII st. Obrazotvorche mystectvo: Skulptura. Istorija ukrainskogo mystectva. Vol 3. (pp. 71–98). Kyiv: NAN Ukrainy, IMFE im. M. T. Rylskogo [in Ukrainaian].

Bart, R. (1989). Ot proizvedeniia k tekstu. In Izbrannye raboty. Semiotika. Poetika (pp. 413–423). Moscow: Progress [in Russian].

Buseva-Davydova, I. L. (2000). The Russian iconostasis of the 17th century: the genesis of the type and results of the evolution. In The Iconostasis. Origins – Evolution – Symbolism (pp.621–650). Moscow: Progress-Tradition [In Russian].

Vojvodić, D., Živković M. (2014). The Deesis row from Piva: A contribution to the study of the iconostasis and icon painting of the Monastery of Piva. Zoghraf, 38, 203–220 [in Bulgarian]

Dymytrij (Jarema), patriarh. (2005). Ikonopys Zahidnoi Ukrainy XII–XV st. Lviv: Drukarski kunshty [in Ukrainian].

Dragan, M. (1970). Ukrainian Decorative Carving in ХVІ–ХVІІІ Centuries. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Zhivov, V. M. (2002). Razyskaniia v oblasti istorii i predystorii russkoi kul'tury. Moscow: IaSK [In Russian].

Isajevych, Ja. (1980). Najdavnishyj istorychnyj opys Lvova. Zhovten, 10, 105–114 [in Ukrainian].

Popovska-Korobar, V. (2014). The iconostasis of bigorski monastery in the 16th–17th centuries. Theoretical reconstruction. Patrimonium. MK, 12, 243–259 [in Bulgarian].

Ćorović-Ljubinković, M. (1966). Duborezni ikonostasi XVII veka na Svetoj Gori. Hilandarski zbornik, I, 121–134 [in Bulgarian].

Ćorović-Ljubinković, M. (1965). Srednjevekovni duborez u istočnim oblastima Jygoslavije. Beograd: Naućno delo [in Bulgarian].

Lazarev, V. N. (1954). Zhivopis' i skul'ptura Novgoroda. In Istoriia russkogo iskusstva. Vol. 2 (pp. 72–283). Mocow: Izd-vo AN SSSR [In Russian].

Svjencickyj, I. (1928). Ikonopys Galyckoi Ukrainy XV–XVI vikiv. Lviv: Pechatnja oo. Vasylijan [In Ukrainian].

Tarasov, O. (2007). Frame and Image. Rhetoric of Framing in Russian Art. Moscow, Russia: Progress-Tradition [In Russian].

Konstantynowicz, J. B. (1939). Ikonostasis. Studien und Forschungen. Erster Band. Bd. 1. Lwуw (Lemberg): Buchhandlung der Ševchenko Geselschaft der Wissenschaften [In Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство