The artistic and pedagogical paradigm of mimesis in future specialists of the visual arts in the open air training

Authors

  • Mykola Pichkur Pavlо Tychyna Uman State Pedagogical University, Ukraine
  • Halyna Sotska Pavlо Tychyna Uman State Pedagogical University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167039

Keywords:

training, open air, art-pedagogical paradigm, mimesis, future specialists in the visual arts.

Abstract

Purpose of the article is to substantiate the artistic and pedagogical paradigm of mimesis in the training of future specialists in the visual arts in the open air. The methodology is based on the terminological principle, the application of general scientific methods (analysis, synthesis, synthesizing). The scientific novelty lies in the fact that for the first time: the content of the category «artistic-pedagogical paradigm» is defined, the methodology is revealed and its universalism is proved in the training of future specialists in fine arts in the open air on the basis of ancient principles of mimesis, and advantages and disadvantages of this process are justified. Conclusions. The artistic and pedagogical paradigm of mimesis in the training of future specialists in the visual arts in the open air covers the appropriate objectives, selection and application of methods, techniques and means of depicting nature as an aesthetic semiotic successful implementation of color, tonal, plastic, rhythmic and compositional tasks of creating an objectively valuable artistic image of nature.

Author Biographies

Mykola Pichkur, Pavlо Tychyna Uman State Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Fine Arts

Halyna Sotska, Pavlо Tychyna Uman State Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Senior Researcher, Deputy Director for Scientific and Experimental Work, Ivan Zaziun Institute of Pedagogical Education and Adult Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Professor of the Department of Fine Arts

References

Арістотель. Этика. Политика. Риторика. Поэтика. Категории : сборник. Минск : Литература, 1998. 1391 с.

Висікайло Т. В. Формування фахової компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у процесі пленерної практики : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Полтава, 2017. 19 с.

Жаданова Л. А. Обучение живописи на пленэре как процесс развития художественно-творческой индивидуальности студентов : автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : 13.00.02. Санкт-Петербург, 2006. 20 с.

Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. Ростов-на-Дону : Феникс,1996. 512 с.

Константин Коровин как писатель. Мемуары, воспоминания, рассказы : веб-сайт. URL: http://kkorovin.ru/writer46.php (дата обращения: 12.10.2018).

Леонардо да Винчи. Суждения о науке и искусстве / [пер. с итал. В. Зубова и др.]. Санкт-Петербург : Азбука, 2001. 702 c.

Маслов Н. Я. Пленэр : практика по изобразительному искусству : учеб. пособ. для студентов ХГФ пед. ин-тов. Москва : Просвещение, 1984. 112 с.

Мастера искусства об искусстве. Избранные отрывки из писем, дневников, речей и трактатов : в 4-х т. / Под. общ. ред. Д. Аркина и Б. Терновца. Москва – Ленинград : ОГИЗ, 1937. Т. 1. 614 с.

Павленкович О. Б. Развитие изобразительных и педагогических способностей студентов художественно-графических факультетов на пленэре : автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : 13.00.02. Москва, 2011. 22 с.

Рабилова З. Ж. Активизация профессионально-творческой деятельности студентов педагогических вузов в процессе прохождения пленэрной практики : автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : 13.00.02. Омск, 2015. 25 с.

Савотина Н. А. Понятие «парадигма» и его статус в педагогике. Педагогика. 2012. № 10. С. 3–11.

Сова О. С. Формування художньо-педагогічних умінь майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі пленерної практики : автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2018. 23 с.

Старокожко О. М. Родові взаємозв’язки концептів «парадигма» та «дослідницький підхід». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер : Педагогічні науки. 2016. Вип. 1. С. 237–244.

Татаркевич В. Дефиниция искусства. Вопросы философии. 1973. № 5. С. 67–75.

Ульянова И. В. Формирование смысложизненных ориентаций учащихся в контексте гуманистической педагогической парадигмы (теоретико-методологический аспект) : моногр. Владимир : ВГГУ, 2010. 282 с.

Чурсіна В. І. Робота на пленері. Проблеми теорії і творчої практики. Мистецтвознавчі та культурні аспекти дизайну. Харків : ХДАДМ, 2011. Вип. 5. С. 149–152.

Shauck R. B. Sources of artistic inspiration among plein air landscape painters : Dissertations Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education. Boston, 2017. 423 p.

Shokorova L. V., Grechnevaa N. V., Bochkovskayb V. I. Importance of Plein-Air Practice in Professional Art Education. International journal of environmental & science education. 2016. Vol. 11. №. 15. P. 8657–8668.

Aristotel (1998). Ethics. Politics. Rhetorics. Poetics. Categories: Abstracts. Minsk : Literature [in Russian].

Vysikailo, Т. V. (2017). The formation of professional competence of future specialists in the visual arts in the open air: Ph.D. abstract. Poltava [in Ukrainian].

Zhadanova, L. А. (2006). Teaching of visual art in the open air as a process of development of students’ creativity: Ph.D. abstract. Saint Petersburg [in Russian].

Klimov, E. А. (1996). The psychology of professional self-determination. Rostov-na-Donu : Phoenix [in Russian].

Konstantyn Korovyn as a writer. Memoirs, stories. Retrieved from http://kkorovin.ru/writer46.php.

Leonrdo da Vinci (2001). Thoughts about science and art. Saint Petersburg: Azbuka [in Russian].

Maslov, N. J. (1984). Fine arts in the open air practice: manual for students of higher educational establishments. Moscow: Prosveshchenye [in Russian].

Fine arts experts about fine arts. Extracts from letters, diaries, speeches and treatises (1937). Moscow-Leningrad : OGIZ [in Russian].

Plavnekovych, O. B. (2011). Development of creative and pedagogical skills of students of fine arts departments in the open air: Ph.D. abstract. Moscow [in Russian].

Rabilova, Z. Zh. (2015). Activation of professional and creative activity of students in pedagogical universities in the process of practice in the open-air: Ph.D. abstract. Omsk [in Russian].

Savotina, N. A. (2012). The term «paradigm» and it's status in Pedagogics. Journal «Pedagogics», 10, 3-11 [in Russian].

Sova, O. S. (2018). The formation of creativity and pedagogical skills of future fine arts teachers in the open air: Ph.D. adstract. Kyiv [in Ukrainian].

Strokozhko, O. M. (2016). Family interconnections of concepts «paradigm» and «research approach». Scientific abstracts of Berdansk pedagogical university. Journal «Pedagogical science», 1, 237-244 [in Ukrainian].

Тatarkevuch, V. (1973). The definition of art. Journal «Questions of philosophy», 5, 67-65 [in Russian].

Ukianova I. V. (2010). The formation of important life approaches of students in the context of humanistic pedagogical paradigm (theoretic and methodological aspects) : monograph. Vladimir : Vladimir Philological University [in Russian].

Chursina, V. I. (2011). Work in the open air. Problems of theory and creative practice. Journal «Cultural aspects of design». Kharkiv, 5, 149-152 [in Ukrainian].

Shauck, R. B. (2017). Sources of artistic inspiration among open-air landscape painters: Dissertations Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education. Boston [in English].

Shokorova L. V., Grechnevaa N. V., Bochkovskayb V. I. (2016). Importance of open-air practice in professional art education. International journal of environmental & science education, 11, 15, 8657-8668 [in English].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство