Architectural-designer proto-scenic forms of space of traditional Ukrainian ceremonies

Authors

  • Kateryna Iudova-Romanova Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167186

Keywords:

traditional Ukrainian ritual, proto-scenic space, architectural and design solution

Abstract

 The purpose of the article is to characterize and typify the proto-scenic forms of the space of traditional Ukrainian ceremonies. The methodological basis of the study is a systematic art analysis. The scientific novelty of the research lies in typifying and systematizing the forms of the proto-scenic space of traditional Ukrainian rites regarding their architectural and design characteristics. Conclusions. Architectural-designer proto-scenic forms of the space of traditional Ukrainian rituals are interrelated with the content of ceremonial actions. The traditional Ukrainian hut, which can be interpreted as the form of the closed proto-scenic space, serves as a variant of the proto-scenic space of traditional Ukrainian rites, because the stage and spectator areas are separated there; an action takes place in the stage zone of the space and together they are decorated corresponding to the circumstances of the plot. Another option is the open space of rural streets, squares, cemeteries, shores of basins, forest lawns or pasture behind the village, etc., which also includes zonal distribution: locations for rituals and spectator places. A static and motional way of designing a space with floral and fiery tools was traditional. The location of the stage action was frontal, arenas and in motion in the form of a procession.

Author Biography

Kateryna Iudova-Romanova, Kyiv National University of Culture and Arts

Ph.D. in Art Studies, Associate Professor, Associate Professor  and Doctoral Student of the Department of Directing and Acting

References

Баканурский А. Г. Украинский фольклорный театр: от истоков до народной драмы. Одесса, 1993. 149 с.

Белецкий А. И. Старинный театр в России: Зачатки театра в народном быту и школьном обиходе южной Руси–Украины. Москва, 1923. 103 с.

Бойко-Блохін Ю. Первісні зародки театрального дійства та старовинний театр на Україні. Бойко Ю. Вибране. Heidelberg, 1990. Т. 4. С. 34—51.

Весілля: у 2 кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. 455 с.

Весілля: у 2 кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 2. 479 с.

Волицька І. В. Театральні елементи в традиційній обрядовості українців Карпат кінця XIX – початку XX ст. Київ, 1992. 138 с.

Волошин І. Джерела народного театру на Україні. Київ, 1960. 225 с.

Воропай О. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис: у 2 т. Київ: Оберіг, 1991. Т. 1. 456 с.

Курочкін О. В. Новорічні свята українців: традиції і сучасність. Київ, 1978. 190 с.

Курочкін О. Українські новорічні обряди: «Коза» і «Маланка»: (З історії народних масок). Опішне, 1995. 377 с.

Лужницький Г. Л. Історія українського театру. Записки Наукового товариства імені Шевченка. 1961. Т. 121. 58 с.

Матеріали до історії українського театру. Від витоків до початку ХХ століття. Київ, 2016. 280 с.

Проскуряков В. І. Принципи розвитку архітектурної типології українського театру : дис. … д-ра. ар-хітектури. Львів, 2002. 485 с.

Скуратівський В. Русалії. Київ1996. 734 с.

Юдова-Романова, К. В. Середньовічні страти як масове дійство. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Зб. наук. праць. Київ, 2008. Вип. 21. С. 97—106.

The Oxford illustrated history of theatre. Oxford, 2001. 592 p.

Bakanurskij, A. G. (1993). Ukrainian folk theater: from its origins to folk drama. Odessa [in Russian].

Beleckij, A. I. (1923). The ancient theater in Russia: The beginnings of the theater in the folk way of life and school life of southern Rus-Ukraine. Moscow [in Russian].

Bojko-Bloxin, Yu. (1990). The initial germ of theatrical performances and old theater in Ukraine [in Ukrainian].

Wedding (1970a). Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Wedding (1970b). Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Voly’cz’ka, I. V. (1992). Theatrical elements in traditional rituals Ukrainian Carpathians late XIX- early XX century. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Voloshy’n, I. (1960). Sources of folk theater in Ukraine. Kyiv: Derzhavne vy’davny’cztvo obrazotvorchogo my’stecztva i muzy’chnoyi literatury’ URSR [in Ukrainian].

Voropaj, O. (1991). The customs of our people: Ethnographic essay. Kyiv: Oberig [in Ukrainian].

Kurochkin, O. V. (1978). New Year holidays of Ukrainians: traditions and modernity. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Kurochkin, O. (1995). Ukrainian New Year’s Rites: “Goat” and “Malanka”: (From the history of folk masks). Opishne: Ukrayins’ke narodoznavstvo [in Ukrainian].

Luzhny’cz’ky’j, G. L. (1961). History of Ukrainian theater. Zapy’sky’ Naukovogo tovary’stva imeni Shevchenka, 121, 58 p. [in Ukrainian].

Materials for the history of Ukrainian theater. From origins to the early twentieth century (2016). Kyiv: IMFE [in Ukrainian].

Proskuryakov, V. I. (2002). Principles of development of the architectural typology of the Ukrainian theater. Doctor’s thesis. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].

Skurativs’ky’j, V. (1996). Rusaliyi. Kyiv: Dovira [in Ukrainian].

Yudova-Romanova K. V. (2008) Medieval executions as a mass action. Aktual’ni problemy’ istoriyi, teoriyi ta prakty’ky’ xudozhn’oyi kul’tury’, 21, 97–106 [in Ukrainian].

Brown, J. R. (Ed.) (2001). The Oxford illustrated history of theatre. Oxford: Oxford University Press [in English].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство