Genre-thematic features of the films of Ukrkinchronics 2011-2013

Authors

  • Оlena Moskalenko-Vysotska Kiev National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167187

Keywords:

documentary film, author's decision, genre, theme of the film, studio "Ukrkinochronika"

Abstract

Purpose of the article. The study is connected with the study of the content of the studio "Ukrkinochronika" and the identification in its films of the synthesis of various genres, which is a characteristic trend in the development of the world cinema of the 21st century. The thematic palette of films of the period of 2011 and the beginning of 2013 is analyzed, creative techniques used in their creation are explored. Scientific novelty. For the first time in Ukrainian cinematography, the genre-thematic field of the films of the Ukrainian studio of chronicle and documentary films, created in the beginning of the XXI century, is investigated. Methodology of the study. Methodology. Using the method of empirical analysis of films and creative laboratories of filmmakers, the genre spectrum of contemporary Ukrainian documentary literature is explored. In work the principle of chronological sequence in the organization of film materials is observed. Conclusions. In the context of the concept of the chronotope of documentary films, a volumetric characteristic of the process of connecting genres was obtained. As a result of the analysis of the documentary films of the studio "Ukrkinochronika", the affiliation of the domestic filmmakers to the current world trends in the question of transgenic genres is confirmed. The manifestations of their mixed genre palette in the form of: ethno-fairy tale, film-portrait, military biographical film, film-discovery, drama, melodrama, comedy, documentary mystery, etc. The thematic vectors, pronounced in cultural and military-historical themes, themes about art, about outstanding personalities, as well as social and problem topics.

Author Biography

Оlena Moskalenko-Vysotska, Kiev National University of Culture and Arts

Honored Worker of Culture of Ukraine, Associate Professor of the Direction of Television

References

Безклубенко С. Д. Українське кіно: начерк історії.– Київ : КНУКіМ, 2001.170 с.: іл.

Брюховецька Л. І. Кіномистецтво: навч. посіб. Київ: Логос, 2011. 391 с.

Ермолаев А. И. Система киножанров: генезис, взаимодействие, подходы к классификации. Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3. [Електронний ресурс]. 2014. № 3. Режим доступу : https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=13755.

Зубавіна І. Б. Екранна культура: Засоби моделювання художньої реальності. Київ: Інтертехнологія, 2006. 272 с.

Лядов М. Сценарій: Основи кiнoдраматургiї та техніка сценарію. Київ: Укртехвидав, 1930. 92 с.

Протас М. О. Українська скульптура ХХ століття. Київ: Інтертехнологія, 2006. 278 с: іл.

Ратников Г. В. Жанровая природа фильма. Минск : Навука i тэхніка, 1990. 181 с.

8. Рутковский А. Г. Принципы и методика жанрового анализа фильма : дисс. … канд. искусствоведения : 17.00.03. Москва : ВГИК, 1985. 219 c.

Скуратівський В. Л. Екранні мистецтва у соціокультурних процесах ХХ століття: Генеза. Структура. Функція: У 2-х чч. Ч. II. К. : Іван Федоров, 1997. 240 с.

Шершньова К. С. Особливості розвитку документального кіно України у контексті жанрової специфіки мистецтва. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 15. С. 112-121.

Щербина Ю. Жанрові особливості розважальних програм українського телебачення. Теле- та радіожурналістика. 2015. Вип. 14. С. 253-259.

Bezklubenko, S.D. (2001). Ukrainian Cinema: An Outline of History. Kyiv: KNUKiM, [in Ukrainian].

Briukhovetska, L.І. (2011). Cinema: a Textbook. Kyiv: Lohos [in Ukrainian].

Ermolaev, A.I. (2014) «System Genres of Cinema: Genesis, Interaction, Approaches to Classification», available at: https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=13755 (accessed 19.01.2018).

Zubavina, I.B.(2006). Screen Cultures: Tools for Artistic Reality Modeling. Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Liadov, M. (1930). Scenario: Fundamentals of Contradiction and Script Technique. Kyiv: Ukrtekhvydav [in Ukrainian].

Protas, M.O. (2006). Ukrainian Sculpture of the ХХ Century Intertekhnolohiia, Kyiv [in Ukrainian].

Ratnikov, G.V. (1990). The Genre Nature of the Film. Minsk: Navuka i tэkhnika [in Bielarus].

Rutkovskij, A.G. (1985). Principles and methods of genre analysis of the film. Candidate’s thesis of art history. Moscow: VGIK [in Russia].

Skurativskyi, V.L. (1997). Screen Art in the Socio-Cultural Processes of the ХХ Century: Genesis. Structure. Function. Kyiv: Ivan Fedorov [in Ukrainian].

Shershnova, K.S. (2014). Features of development of documentary cinema of Ukraine in the context of genre specificity of art. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 15, 112-121 [in Ukrainian].

Shcherbyna, Yu. (2015). Genre features of entertainment programs of Ukrainian television. Tele- ta radiozhurnalistyka, 14, 253-259 [in Ukrainian].

Published

2019-01-22

Issue

Section

Мистецтвознавство