ЖАНРОВО-ТЕМАТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФІЛЬМІВ «УКРКІНОХРОНІКИ» 2011-2013 РОКІВ

Автор(и)

  • Оlena Moskalenko-Vysotska Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167187

Ключові слова:

документальний фільм, авторське вирішення, жанр, тема фільму, студія «Укркінохроніка»

Анотація

Мета дослідження. Дослідження пов'язане з вивченням контенту студії «Укркінохроніка» та виявленням у її фільмах синтезу різних жанрів, що є характерною тенденцією розвитку світового кінематографа початку ХХI століття.  Аналізується тематична палітра фільмів періоду 2011-го та початку 2013-го років, досліджуються творчі  прийоми, котрі застосовувалися при їхньому створенні. Наукова новизна. Вперше в українському кінознавстві досліджується жанрово-тематичне поле фільмів Української студії хронікально-документальних фільмів, створених на початку ХХI століття. Методологія дослідження. Методом емпіричного аналізу фільмів та творчих лабораторій режисерів-кінодокументалістів досліджується жанровий спектр сучасної української кінодокументалістики. У роботі дотримано принципу хронологічної послідовності в організації фільмових матеріалів. Висновки. У контексті поняття хронотопу документального кіно отримана об'ємна характеристика процесу поєднання жанрів. У результаті аналізу  документальних фільмів студії «Укркінохроніка» підтверджено долучення вітчизняних режисерів до актуальних світових тенденцій у питанні трансгенності жанрів. Доведено прояви їх міксованої жанрової палітри у вигляді етно-казки, фільму-портрета, військово-біографічного фільму, фільму-відкриття, драми, мелодрами, комедії, документальної містерії тощо. Досліджено тематичні вектори, що яскраво виражені у воєнно-історичній, культурологічній та мистецькій тематиках, у темі про видатних особистостей та соціально-проблемній темі.

Біографія автора

Оlena Moskalenko-Vysotska, Київський національний університет культури і мистецтв

заслужений працівник культури України, доцент кафедри режисури телебачення

Посилання

Безклубенко С. Д. Українське кіно: начерк історії.– Київ : КНУКіМ, 2001.170 с.: іл.

Брюховецька Л. І. Кіномистецтво: навч. посіб. Київ: Логос, 2011. 391 с.

Ермолаев А. И. Система киножанров: генезис, взаимодействие, подходы к классификации. Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3. [Електронний ресурс]. 2014. № 3. Режим доступу : https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=13755.

Зубавіна І. Б. Екранна культура: Засоби моделювання художньої реальності. Київ: Інтертехнологія, 2006. 272 с.

Лядов М. Сценарій: Основи кiнoдраматургiї та техніка сценарію. Київ: Укртехвидав, 1930. 92 с.

Протас М. О. Українська скульптура ХХ століття. Київ: Інтертехнологія, 2006. 278 с: іл.

Ратников Г. В. Жанровая природа фильма. Минск : Навука i тэхніка, 1990. 181 с.

8. Рутковский А. Г. Принципы и методика жанрового анализа фильма : дисс. … канд. искусствоведения : 17.00.03. Москва : ВГИК, 1985. 219 c.

Скуратівський В. Л. Екранні мистецтва у соціокультурних процесах ХХ століття: Генеза. Структура. Функція: У 2-х чч. Ч. II. К. : Іван Федоров, 1997. 240 с.

Шершньова К. С. Особливості розвитку документального кіно України у контексті жанрової специфіки мистецтва. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 15. С. 112-121.

Щербина Ю. Жанрові особливості розважальних програм українського телебачення. Теле- та радіожурналістика. 2015. Вип. 14. С. 253-259.

Bezklubenko, S.D. (2001). Ukrainian Cinema: An Outline of History. Kyiv: KNUKiM, [in Ukrainian].

Briukhovetska, L.І. (2011). Cinema: a Textbook. Kyiv: Lohos [in Ukrainian].

Ermolaev, A.I. (2014) «System Genres of Cinema: Genesis, Interaction, Approaches to Classification», available at: https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=13755 (accessed 19.01.2018).

Zubavina, I.B.(2006). Screen Cultures: Tools for Artistic Reality Modeling. Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Liadov, M. (1930). Scenario: Fundamentals of Contradiction and Script Technique. Kyiv: Ukrtekhvydav [in Ukrainian].

Protas, M.O. (2006). Ukrainian Sculpture of the ХХ Century Intertekhnolohiia, Kyiv [in Ukrainian].

Ratnikov, G.V. (1990). The Genre Nature of the Film. Minsk: Navuka i tэkhnika [in Bielarus].

Rutkovskij, A.G. (1985). Principles and methods of genre analysis of the film. Candidate’s thesis of art history. Moscow: VGIK [in Russia].

Skurativskyi, V.L. (1997). Screen Art in the Socio-Cultural Processes of the ХХ Century: Genesis. Structure. Function. Kyiv: Ivan Fedorov [in Ukrainian].

Shershnova, K.S. (2014). Features of development of documentary cinema of Ukraine in the context of genre specificity of art. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 15, 112-121 [in Ukrainian].

Shcherbyna, Yu. (2015). Genre features of entertainment programs of Ukrainian television. Tele- ta radiozhurnalistyka, 14, 253-259 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство