Choreography as a means of expressing polygenic art forms

Authors

  • Alla Gotsaliuk Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177573

Keywords:

polygenicity, polygenicity in choreography, transformations of dance forms, synthetic formations, synthesized forms, integration forms, improvisation.

Abstract

The purpose of the article is to determine the characteristics of choreography as a means of expressing polygenerval artistic forms. The research methodology consists of applying dialectic, analytical methods to define the concept of polygenerism in choreography, highlighting its features and forms (synthesized, integration forms and improvisation); functional and instrumental - the study of transformations of dance forms and their influence on changes in the aesthetic tastes and preferences of the audience; comparative - definition of the content of the concepts “genre”, “polygenality” through the understanding of the art of choreography. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the patterns of polygenre choreography at the present stage of the formation of Ukrainian society have been studied. Findings. The study concluded that poly-genre choreography is the modern spirit of industrial and post-industrial society. Polygenicity was inherent in most cultural epochs, but it was most intensified at the turn of the 20th century. Simple dance forms that were associated with the practical work of man, the relevant beliefs and rituals, with their worldview is a more historical transfer of the past. It has been established that the postmodern perception of the world by man is reflected in the polygenality, saturation, elasticity, and complexity of all the means of modern choreography. It was determined that the poly-genre choreography can act as a technique, a method capable of changing the genre direction of the work, defining it as something new, innovative. Most types of dance are synthetic formations that indicate polygenism as the basic basis for creating new genres. It is established that polygenicity in choreography is a complex and multidimensional phenomenon, which indicates such a cultural property as self-organization and self-regulation. Moreover, polygenology occurs both in the interaction of only genres of choreography and with the help of means of choreography and other types of art. An interesting phenomenon is the possibility of interpenetration of genres of different eras.

Author Biography

Alla Gotsaliuk, Kyiv National University of Culture and Arts

Doctor of Philosophy, Associate Professor of the Department of Event Management and the leisure industry

References

Кирилюк В.М. Проблеми розвитку народної хореографії в Україні. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 142. С. 62-64.

Гусев В.Е. Эстетика фольклора. Л. : Наука, 1967. 320 с.

Благова Т.О. Формування теорії української народної хореографії в історико-культурологічному вимірі. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(30), Issue: 59, 2015. С. 27-30

Словник української мови: в 11 томах. Том 2, 1971. 508 с.

Гоцалюк А.А. Традиції в розвитку хореографічного мистецтва як віддзеркалення соціокультурної ідентичності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. 2015. Вип. 45(1). С. 16-27.

Рудницька, О. П. Українське мистецтво у полікультурному просторі : навч. пос.. Київ: ЕксОб, 2000. 208 с.

Горбатова, Н. О. Становлення мистецтва класичного танцю в Україні (20-30-ті рр. ХХ ст.) : автореф. дис. … канд. іст. наук. К., 2004. 18 с.

Благова Т.О. Дослідження етапів професіоналізації народно-сценічної хореографії в історико-культурній динаміці. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education» №7(15)2017. С. 36-40.

Вагнер Р. Произведение искусства будущего. Избранные работы. М.: Искусство, 1978. С. 142–261.

Гончаренко О.М. Теоретичне підґрунтя саморегулювання господарської діяльності. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2018. № 2. С. 23–31.

Шариков Д.І Мистецтвознавча наука хореологія як феномен художньої культури. Типологія хореографії. : монографія. К.: КиМУ, 2013. Частина III. 90 с.

Куценко С. Жанрова різноманітність народно-сценічного танцю як засіб розвитку творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 7. С. 241-248.

Дункевич С. Г. Танцевальное телевизионное шоу как элементвизуальной культуры (на примере проекта «Танцы со звездами»). Ученые записки Таврического национального университета имени В. И. Вернадского. Серия «Философия. Культурология. Политология. Социология». Т. 27 (66). 2014. № 1. С. 69–74.

Степанченко Г. У пошуках «Цвіту папороті». Українська музична газета. 2003. № 4. С. 5.

Базела Д. Д. Танцювальні шоу кінця ХХ - початку ХХІ століття. Культура і мистецтво у сучасному світі. 2015. Вип. 16. С. 84-89.

Касьянова О. Підготовка режисера-хореографа в реаліях сьогодення. Київське музикознавство. С. 54-60. URL: http://glierinstitute.org/ukr/digests/048/8.pdf. (дата звернення 12 жовтня 2018 р.).

Kirilyuk, V.M. (2017). Problems with the development of folk choreography in Ukraine. Bulletin of Chernigivsky National Pedagogical University. Seriya: Pedagogical sciences, 142, 62-64 [in Ukrainian].

Gusev, V.E. (1967). Aesthetics of folklore. L.: Science [in Russian].

Blagova, T.O. (2015). Formula theory of Ukrainian folk choreography in the history-culturological vimiri. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (30), 59, 27-30 [in Ukrainian].

Dictionary of Ukrainian Language: 11 volumes. (1971). Volume 2 [in Ukrainian].

Gotsalyuk, A.A. (2015). Traditions in the development of choreographic mysticism as a part of social and cultural identity. Bulletin of Kharkiv National Pedagogical University, Names of G. S. Skovorodi. Philosophy, 45 (1), 16-27 [in Ukrainian].

Rudnytska, O. P. (2000). Ukrains'ke mysticism in the field of cultural culture. K .: ExOb [in Ukrainaian].

Gorbatova, N. O. (2004). Stavlennya mytstva classical dance in Ukraine (20-30-th pp. XX century). K. [in Ukrainian].

Blagova, T.O. (2017). Doszdzhennya etapіv profesionalіzatsії folk-scenes choreography in historical and cultural dynamics. ScienceRise: Pedagogical Education, 7 (15), 36-40 [in Ukrainian].

Wagner R. (1978). Artwork of the Future Selected Works. M .: Art 42–261 [in Ukrainian].

Goncharenko, O.M. (2018). Theoretical pіdґruntya self-regulation of gosparskoi dіyalnostі. Calling trade: economics, financial, right, 2, 23–31 [in Ukrainian].

Sharikov, D.I (2013). Mystetstvoznachcha science of choreology as a phenomenon of artistic culture. Typology choreographer. K .: KiMU, Part III [in Ukrainian].

Kutsenko, S. (2013). Zhanrova different people’s folk-stage dance I’m inspired by the creative potential of the mayor of the choreographer. Problem pidovotki sudacnogo vchiteli, 7, 241-248 [in Ukrainian].

Dunkevich, S. G. (2014). Dance television show as an element of visual culture (on the example of the project “Dancing with the Stars”). Scientific notes of the Vernadsky Tauride National University. Series “Philosophy. Culturology. Political science. Sociology", 27 (66), 1, 69–74 [in Ukrainian].

Stepanchenko, G. (2003). At the curse of “Color Fern”. Ukrainian music newspaper, 4, 5 [in Ukrainian].

Basel, D.D. (2015).Tantsyuvalnі show kіntsya XX - the cob XXI stolittya. Culture and mysticism in the present day svіtі, 16, 84-89 [in Ukrainian].

Kasyanova, O. (2018). Training director-choreographer in realiyah sigodennya. Kyivske muzikoznavstvo, 54-60. URL: http://glierinstitute.org/ukr/digests/048/8.pdf. Date of the beast December 12, r. [in Ukrainian].

Published

2019-05-28

Issue

Section

Мистецтвознавство